۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷
کد خبر: 82097523
T T
۰ نفر

100 هزار میلیارد ریال صرف مقاوم سازی مدارس می شود

۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷
کد خبر: 82097523
100 هزار میلیارد ریال صرف مقاوم سازی مدارس می شود

اردبیل - ایرنا- معاون توسعه مدیریت ، پشتیبانی و مشاركت های مردمی سازمان نوسازی مدارس كشور گفت: دولت تدبیر و امید برای مقاوم سازی فضاهای آموزشی كشورمان یكصد هزار میلیارد ریال هزینه می كند.

به گزارش ایرنا محمدباقر مسلمی روز چهارشنبه در مراسم معارفه مدیركل نوسازی مدارس استان اردبیل افزود: برای مقاوم سازی مدارس كشور تاكنون بیش از 60 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و اجرای كامل این طرح نیازمند 40 هزار میلیارد ریال دیگر است.
وی اظهار كرد: باوجود اقدام ها در سال های اخیر برای مقاوم سازی مدارس كشور، هنوز 132 هزار كلاس درس دارای ریسك خطرپذیری زیاد در برابر حوادث طبیعی هستند و امكان تخریب و فرو ریختن آنها با زلزله های بیش از چهار ریشتر وجود دارد.
مسلمی ادامه داد: همچنین 126 هزار كلاس درس دیگر از استحكام لازم برخوردار نیستند ولی می توان با انجام بعضی تكنیك ها آنها را به ساختمان های مقاوم در برابر حوادث طبیعی بخصوص زمین لرزه تبدیل كرد.
وی افزود : چند سال قبل یك طرح در مجلس تصویب شد كه براساس آن قرار شد مبلغ چهار میلیارد دلار در طول چهار سال در اختیار دولت قرار بگیرد تا با استفاده از آن طرح مقاوم سازی مدارس كشور انجام شود كه با تاسف دولت های قبلی به دلایل گوناگون نتوانستند به این تعهد عمل نمایند.
وی با اعلام اینكه مقاوم سازی مدارس یكی از سه اصول و هدف اصلی نوسازی مدارس كشور است تشریح كرد : كشورمان به خاطر قرار گرفتن در منطقه لرزه خیز هر لحظه با خطر وقوع زلزله های متوسط و بزرگ مواجه می باشد و به همین لحاظ باید ساختمان مدارس از استحكام لازم برخوردار باشند.
او گفت: نوسازی مدارس تلاش می كند تا ساختمان های مدارس به گونه ای ساخته شوند كه تحمل لازم در برابر زلزله های متوسط و حتی بزرگ را داشته باشند و اگر آسیب ها و ترك خوردگی ها اندكی را نیز دیدند دست كم روی سر دانش آموزان فرو نریزند.
وی دانش آموزان را سرمایه های اصلی و عامل پیشرفت و توسعه پایدار كشور دانست و گفت : هر اندازه در جهت تامین سلامت ؛ امنیت و آسایش این عزیزان هزینه شود بازهم كم است.
وی همچنین كارآیی را دومین اصول نوسازی مدارس كشور ذكر و خاطرنشان كرد : قبل از انقلاب سرانه هر كلاس در ایران زیر 50 متر مربع بود درحالیكه در زمان حاضر این میزان به 145 متر مربع افزایش یافته است.
او وجود اماكن جانبی مانند كارگاه ، اتاق كامپیوتر و آزمایشگاه را لازمه یادگیری و كارآمدی دانش آموزان دانست و گفت : صاحبنظران دنیا به این نتیجه رسیده اند كه آموزش خالی و صرف نمی تواند سبب پیشرفت و كارآمدی دانش آموزان و توسعه پایدار كشور شود.
وی همچنین با اعلام اینكه بشر زیبایی را دوست دارد و از فضاها دلگیر و خسته كننده گریزان است افزود : زیبایی فضاهای آموزشی به عنوان سومین خصوصیت و هدف نوسازی مدارس كشور است و بر این اساس این سازمان سعی دارد تا ساختمان ها را به گونه ای طراحی نماید كه معماری آنها از فضای دل انگیز و مناسب برای یادگیری و كسب دانش و مهارت های لازم برخوردار باشد.
معاون نوسازی مدارس كشور در قسمت دیگری از سخنانش با اعلام اینكه هنگام روی كار آمدن دولت یازدهم شش هزار و 800 طرح نیمه تمام ساختمانی مدارس
در كشور وجود داشت، ادامه داد : یك هزار و 200 طرح از مجموع این طرح ها به مشاركت های مردمی مربوط می شوند.
مسملی ، افزود : به منظور جلوگیری از استهلاك این بناهای آموزشی و پرهیز از صرف هزینه های دیگر برای استهلاك آنها دولت مصمم شد تا تكمیل طرح های نیمه تمام را در اولویت قرار دهد و فقط در موارد معدود و آن هم در صورت صلاحدید كمیته ذیربط اقدام به شروع اجرای طرح های جدید می كند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم كه در سالن اجتماعات خانه معلم اردبیل برگزار شد با تقدیر از تلاش های امید قیامی سرپرست قبلی اداره كل نوسازی مدارس اردبیل ، دولت لطفی به عنوان مدیركل جدید این اداره معرفی شد.
6019/6016
۰ نفر