۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82097566
T T
۰ نفر

گنجی كه زیر زباله ها دفن می شود

۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82097566
گنجی كه زیر زباله ها دفن می شود

انزلی - ایرنا - جنگل های شمال كشور، این گنج ارزشمند، این روزها حال و روز خوشی ندارد و اكثریت درختان حاشیه محل دفع زباله در اثر سموم حاصل از شیرابه زباله ها خشك شده و در حال دفن شدن زیر زباله ها هستند.

به گزارش ایرنا، در گذر از مناطق جنگلی شمال گاه در شگفت می شوی از زباله های متعفنی كه در بكرترین نقاط از سرچشمه رودهای زلال مناطق كوهستانی گرفته تا قلل مرتفع و حتی نوك درختان جاخوش كرده و این منابع آبی و خاكی مهم و حیاتی را آلوده می سازند.
این روزها جنگل ها حال و روز خوشی ندارند و اكثریت درختان حاشیه محل دفع زباله در اثر سموم حاصل از شیرابه زباله ها خشك شده اند. اما این تنها جنگلها نیستند كه ناخوش احوالند؛ ساكنان روستاهای اطراف نیز از معضل دفع زباله خصوصا در فصل گرما رنج می برند. دام های محلی هم به جای سبزه و علف از زباله های بیمارستانی ، صنعتی و خانگی تغذیه می كنند و شیر و گوشت آنها به بازار عرضه و موجب بروز سونامی بیماری هایی نظیر سرطان می شود.
كارشناس ارشد جنگلداری روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: جنگل های هیركانی از آستارا تا گلی داغی گرگان ، باقیمانده دوران سوم زمین شناسی است.
حامد زال نژاد اظهار كرد: وسعت جنگل های شمال 1.9 میلیون هكتار است كه نزدیك به 1.2 آن تجاری و 0.6 بقیه جزء جنگل های حفاظتی یا حمایتی محسوب می شود.
وی خاطرنشان كرد: متاسفانه امروزه جنگل های هیركانی این گنجینه طبیعی با ارزش ، مكانی برای دفع زباله شهرهای شمالی شده است.
زال نژاد با بیان این كه محل دفع زباله تقریبا در تمامی شهرهای شمالی در بكرترین نقاط جنگلی قرار دارد، افزود: زباله توسط شهرداری ها جمع آوری و در نهایت در جنگل دفع می شود.
وی تصریح كرد : گرچه گردشگران نیز دفع مناسب پسماند را رعایت نمی كنند ولی عامل اصلی آلودگی نیستند.
این عضو انجمن علمی جنگلبانی ایران به عنوان نمونه به محل دفع زباله شهر گردشگری چالوس اشاره كرد كه در هفت كیلومتری جاده جنگلی پلهم كوتی مازندران با وسعتی برابر 10 هكتار از بهترین و زیباترین مناطق جنگلی قرار دارد.
زال نژاد متذكر شد: بر اساس نتایج تحقیقات علمی، دبی ترشح شیرابه زباله در هر 15 ثانیه، 20 لیتر بود این در حالیست كه نیم لیتر شیرابه زباله برای از بین بردن یك شهر كافی است .
وی متذكر شد : متاسفانه در مسیر رسیدن به محل دفع زباله كه حدودا هفت كیلومتر است، شاهد زباله های فراوانی در سطح جاده جنگلی هستیم كه از همه بدتر زباله های بیمارستانی است.
زال نژاد صدمات وارده به جنگل در اثر دفع زباله را بسیار شدید عنوان و تصریح كرد: شیرابه زباله مستقیم به رودخانه ها سرازیر شده و در نهایت به دریای خزر ختم و منجر به ایجاد بیماری در انسان و از بین رفتن اكثر موجودات آبزی شده است.
این پژوهشگر تنها راهكار دفع زباله های شهرهای شمالی را احداث كارخانه بیوگاز یا زباله سوز می داند.
شهرداران باید به این باور برسند كه دفع زباله در دل جنگل ها، حاشیه ساحلی و تالاب به معنای دور كردن آلودگی از شهروندان نیست بلكه نه تنها جنگل ها بلكه منابع آبی و انسان ها را دچار مشكلات حاد می كند.
جنگل‌های هیركانی از دوره سوم زمین‌شناسی تاكنون به حیات خود ادامه داده اند و به لحاظ قدمت، نوع گیاهان و گونه‌های جانوری مختص این منطقه حائز اهمیت هستند.
به گفته كارشناسان، ارزش جنگل‌های هیركانی ایران به‌اندازه‌ای است كه اگر اروپایی‌ها بخواهند گونه‌های باستانی جنگل‌های خود را ببینند، باید به ایران سفر كنند.
جنگل‌های هیركانی از یخبندان‌های هزاران سال پیش در كره زمین باقی مانده اند اما با این روند آلوده سازی جنگل ها و منابع آبی نه تنها جنگل ها بلكه انسان ها نیز جان سالم به در نمی برند.
6030/2007/1042
۰ نفر