«مهدی شریفی نیك نفس» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی ایرنا، درباره رقابت شركت پتروشیمی در بازارهای خارجی و اتخاذ قوانین ضد دامپینگ علیه صادرات ایران، گفت: این اتفاق برای محصولات پلیمری ما در تركیه رخ داده است و سایر محصولات صادراتی به هند نیز با این معضل مواجه شده اند.
وی افزود: قوانین ضد دامپینگ سبب شده است سایر رقبا از جمله شركت های عربستانی جای ایران را در بازارهای صادراتی اشغال كنند.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی اضافه كرد: میزان صادرات ایران در ماه گذشته به تركیه بسیار كاهش یافته است به طوری كه با تعرفه های جدید، توان رقابت با شركت های عربستانی و قطر را نداریم.
وی درباره پیگیری برای رفع مشكلات صدور محصولات پتروشیمی به تركیه و هند گفت: از طریق دفاتر نمایندگی و وكلای خود این موضوع را پیگیری می كنیم.
شریفی نیك نفس یادآورشد: البته این كشورها برای رفع قوانین ضد دامپینگ، رویه های طولانی دارند؛ آنها گروه هایی را برای مذاكره با ما تعیین می كنند و سپس فرایندی باید طی شود تا این مشكل رفع شود.
وی به فراوانی و پراكندگی صادركنندگان محصولات پتروشیمی كشور اشاره كرد و افزود: اكنون در صنعت پتروشیمی حدود 55 مجتمع پتروشیمی داریم كه در حدود 12 هلدینگ متمركز شده اند و نیاز دارند كه ساماندهی شوند.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینكه اكنون صادركننده های متعدد در بازار شامل مجتمع های پتروشیمی، هلدینگ ها و دلالان و واسطه ها فعالیت دارند، اضافه كرد: واسطه ها و دلالان، مستقیم به مجتمع های پتروشیمی مراجعه می كنند و با اقدامات خود، سبب ایجاد رقابت منفی و تخریبی در بازارهای جهانی شده اند.
وی درباره چگونگی اجرای طرح یكپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمیی و ایجاد برند واحد، افزود: طرح یكپارچگی صادرات این واحدها دنبال شده و تاكنون جلساتی نیز با مدیران هلدینگ ها برگزار شده است.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: همچنین كارگروهی با حضور ذینفعان تولید و صدور محصولات پتروشیمی تشكیل شده كه قرار شده است در یك ماه، نظرات خود را جمع بندی كرده و به شركت ملی صنایع پتروشیمی ارایه دهند.
به گزارش ایرنا، پارسال ٤٦ میلیون تن محصولات پتروشیمی در كشور تولید شد كه حدود ١٩ میلیون تن از این محصولات به بازارهای هدف صادر شده است.
تا پیش از خصوصی طرح های پتروشیمی، همه صادرات محصولات پتروشیمی كشور تحت یك برند، انجام می شد و بر این اساس، ایران قادر به تاثیرگزاری بر قیمت های منطقه ای و بین المللی این محصولات بود؛ اما با خصوصی سازی، انسجام این صنعت از بین رفت و رقابت مخرب بین شركت های پتروشیمی كشور رخ داد.
بر اساس گزارش ها، برخی شركت های پتروشیمی كشور، برای فروش محصولات خود و از صحنه خارج كردن سایر شركت های ایرانی، قیمت ها را در بازارهای منطقه به شدت كاهش داده اند كه این موضوع علاوه بر كاهش درآمدهای ارزی كشور، سبب وضع قوانین ضد دامپینگ توسط سایر دولت ها شده است.
بر این اساس، وزارت نفت طرحی را برای یكپارچه سازی فرایند تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ارایه كرده كه برخی هلدینگ ها و شركت های خصوصی سازی شده در مقابل آن مقاومت می كنند.
اقتصام**2022**2023**1724
درگفت وگو با ایرنا اعلام شد:
رقابت مخرب شركت های ایرانی دربازارجهانی محصولات پتروشیمی/تشكیل كارگروه یكپارچه سازی صادرات
۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر:
82100221
تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی با تشریح برنامه ایران برای رفع قوانین ضد دامپینگ تركیه و هند علیه محصولات پتروشیمی كشور، از تشكیل كارگروهی برای یكپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد.