به گزارش ايرنا،به گفته اين افراد ،هرچند هند نسبت به مشاركت چين در بندر راهبردي چابهار واكنش منفي نشان داده ،ولي درآينده سياستمداران راهي به جزء پذيرفتن اتصال اين دو طرح مهم منطقه اي ندارند.
كارشناسان مسائل منطقه اي معتقدند، متصل شدن دو بندر گوادر و چابهار به اهميت آنها و ادغام اقتصادهاي منطقه كمك مي كند.
بسياري از تحليل گران، امضاي توافقنامه چابهار را حركتي راهبردي از سوي دهلي نو براي عبور از اسلام آباد و دسترسي اين كشور به افغانستان ارزيابي كردند.
توافقنامه توسعه بندر چابهار در سفر دو هفته پيش «نارندرا مودي » نخست وزير هند به ايران پس از سالها به امضا رسيد.
دهلي نو اعلام كرده است كه علاوه بر 85 ميليون دلار،در نظر دارد در صورت فراهم بودن شرايط 20 ميليارد دلار در بندرچابهار در بخش هاي مختلف سرمايه گذاري كند.
چندي پيش سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان اعلام كرد كه پروژه چابهار به هند و افغانستان محدود نمي شود و پكن و اسلام آباد نيز مي توانند در اين پروژه همكاري كنند.
' سرتاج عزيز' مشاور ارشد نواز شريف نخست وزير پاكستان نيز اعلام كرد كه اين كشور از پروژه ارتباطي در منطقه استقبال مي كند و دراين راستا،پيشنهاد اتصال پروژه چابهار با بندر گوادر را مطرح كرده است .
وي خاطرنشان كرد كه جاده بين اين دو بندر درحال احداث است .
به گفته اين افراد،براي موفقيت كريدور اقتصادي پاكستان وچين،اتصال آن به بازارهاي هند ضروري است .
روزنامه هندوستان تايمز نيز در مطلبي دراين خصوص نوشت،با وجود نگراني هاي هند در مورد كريدور اقتصادي چين و پاكستان، پكن ممكن است پروژه بندر چابهار را منفي تلقي نكند.
در ادامه اين مطلب اضافه شده است ارتباط بيشتر به چين كه بزرگترين شريك تجاري همه كشورهاي منطقه است ،كمك مي كند.
به نوشته اين روزنامه،پايان موفقيت آميز طرح توسعه بندر چابهار مي تواند به كريدور بين المللي شمال - جنوب جان تازه اي ببخشد و اين امر هند را به كشورهاي ارمنستان ،بلاروس،قزاقستان، قرقيزستان و روسيه نزديكتر مي كند.
هند هم اكنون يك گروه تحقيقاتي مشترك را براي بررسي احتمال امضاي توافقنامه تجارت آزاد با اين كشورها تشكيل داده است.
پيوستن هند و پاكستان در سالجاري ميلادي و ايران در آينده نزديك به سازمان همكاري شانگها، روند همكاري هاي منطقه اي را شتاب مي بخشد.
به گفته كارشناسان ،اسلام آباد احتمال دارد براي كاهش اهميت بندر چابهار توافقنامه تجاري و حمل و نقل پاكستان و افغانستان را به هند گسترش دهد .
به عقيده صاحب نظران مسائل منطقه اي ،مسائل اقتصادي در دراز مدت برخي از شركتها را مجبور به انتخاب ميان گوادر، چابهار ، كراچي و يا يك بندرچيني مي كند.
برخي ديگر معتقدند كه بندر گوادر به دليل ادامه ناآرامي ها در بلوچستان ممكن است از جذابيت لازم برخوردار نباشد كه اين موضوع بر اهميت بندر چابهار اضافه مي كند.
*آساق*267*1600
دهلي نو-ايرنا- كارشناسان، اتصال كريدور اقتصادي چين و پاكستان به بندر راهبردي چابهار در جنوب شرقي ايران را براي ارتباط هرچه بيشتر كشورهاي منطقه و بهره مندي از ظرفيت كامل بندر چابهار ضروري و با اهميت مي دانند.