۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۵۹
کد خبر: 82101664
T T
۰ نفر

پدر علم ژنتيك ايران درگذشت

۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۵۹
کد خبر: 82101664
پدر علم ژنتيك ايران درگذشت

كرمانشاه - ايرنا - پروفسور محمدعلي مولوي پدر علم ژنتيك ايران به علت سرطان پانكراس در بيمارستان امام رضا (ع) كرمانشاه دارفاني را وداع گفت.

مدير بيمارستان امام رضا (ع) روز يكشنبه با تاييد اين خبر به خبرنگار ايرنا گفت: پروفسور مولوي روز پنجشنبه هفته گذشته با سطح هوشياري پايين در بيمارستان بستري شد.
دكتر بهنام رضا مخصوصي اظهار كرد: بعد از انجام آزمايش هاي مختلف مشخص شد كه نامبرده دچار سرطان پيشرفته پانكراس است كه مجبور به عمل جراحي وي شديم اما به علت سن بالا و انتشار سرطان در بدن، وي فوت كرد.
پروفسور مولوي نخستين شخصي بود كه علم ژنتيك را به ايران آورد و براي مدت سه سال اين علم را رايگان در ايران تدريس و در مدت فعاليت خود سه مركز ژنتيك در ايران راه‌اندازي كرد.
در هشتمين همايش چهره‌هاي ماندگار ايران كه در 27 آبان ماه 1389 در تالار همايش هاي سازمان صدا و سيما برگزار شد از پروفسور مولوي به‌ عنوان چهره ماندگار علم پزشكي ايران تجليل شد.
پروفسور مولوي در سال 1300 شمسي در شهر تبريز متولد شد و چهار سال ابتدايي را در شهر تبريز گذراند ولي بقيه دوران دبستان، دبيرستان و دانشگاه را در تهران ادامه داد.
وي بعد از گذراندن دوره عمومي در دانشكده پزشكي براي مدت چهار سال عازم پاريس شد و به عنوان آسيستان خارجي، اين مدت را در بيمارستان كودكان پاريس در بخش پروفسور لامي، استاد كودكان و ژنتيك گذراند.
پدر علم ژنتيك ايران در سال 1332 پس از بازگشت به تهران وارد كادر هيات علمي دانشگاه تهران شد و تدريس دروس پزشكي را آغاز كرد.
وي در سال 1962 از سوي سازمان بهداشت جهاني براي تكميل دوران ژنتيك به دانمارك سفر كرد و در سال 1964 نيز از طرف WHO براي گذراندن دوره يك ماهه عازم امريكا شد كه پس از آن از طرف سازمان بهداشت جهاني به عنوان كارشناس ژنتيك شناخته شد.
8066/7445