۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۶
کد خبر: 82103445
T T
۰ نفر

جشن تولدی برای پوزه عقابی های قشم

۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۶
کد خبر: 82103445
جشن تولدی برای پوزه عقابی های قشم

قشم- ایرنا- جشن تولد گونه به شدت در معرض انقراض لاك پشت های پوزه عقابی دوشنبه شب در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم برگزار شد.

كارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه برگزاری این جشن به خبرنگار ایرنا، گفت: آشنا كردن كودكان و نوجوانان با محیط زیست دریایی و تبیین نقش و جایگاه جامعه محلی در حفظ این اكوسیستم از اهداف اصلی برگزاری این آئین به شمار می رود.
محمد غواصی با بیان اینكه لاك پشت های پوزه عقابی نقش مهمی در اكوسیستم دریایی ایفا می كنند، انقراض این گونه را لطمه ای جبران ناپذیر به چرخه پویای این اكوسیستم ارزیابی و اضافه كرد: باید با توسعه آموزش های همگانی به ویژه در بین كودكان و نوجوانان، بسترهای لازم برای اجرای طرح های عملی در حوزه حفاظت از این گونه ها گسترش یابد.
وی ادامه داد: بر همین اساس طرح حفاظت از گونه به شدت در معرض انقراض لاك پشت های پوزه عقابی از 14 سال پیش در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم اجرا می شود و در رویكردی جدید طرح های عملی برای آموزش نسل های كودك و نوجوان نیز آغاز شده است.
غواصی با اشاره به اینكه سایت تخم گذاری و حفاظت از لاك پشت های پوزه عقابی در ساحل روستای شیب دراز قشم یكی از مهمترین مناطق تخم گذاری و حفاظتی این گونه در جهان است، تاكید كرد: درگیر كردن جامعه محلی در طرح حفاظت از لاك پشت های پوزه عقابی یكی از مهمترین دستاوردهای این طرح زیست محیطی به شمار می رود.
كارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه كرد: از طرف دیگر تلاش داریم نسل كودك و نوجوان را از طریق اجرای برنامه های علمی آموزشی با مقوله حفاظت از لاك پشت های پوزه عقابی آشنا و راه را برای حفظ نسل این گونه هموار كنیم.
امیر محمد 8 ساله یكی از كودكان حاضر در این جشن تولد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از امشب تلاش بیشتری برای حفظ گونه لاك پشت های پوزه عقابی خواهم كرد؛ چراكه می دانم این جانوران نقش مهمی در چرخه طبیعت دریایی ایفا می كنند و نبود آنها می تواند به زندگی تمام جانوران دریایی لطمه بزند.
فاطمه 10 ساله نیز در گفت و گو با ایرنا خواستار افزایش برنامه های آموزشی همچون جشن تولد لاك پشت های پوزه عقابی شد و افزود: بدون تردید حضور در محل تخم گذاری و تولد این لاك پشت ها خاطره ای ماندگار و تاثیری عمیق در آموزش های حفاظت از محیط زیست ایفا و انسان را به حفظ اصول این حوزه پایبند می كند.
مدیر حفاظت از محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرده بود كه در فصل جاری تخم گذاری لاك پشت های پوزه عقابی 105 لاك پشت بیش از 10 هزار و 281 تخم در ساحل روستای شیب دراز گذاشتند كه از این تعداد هفت هزار و 810 تخم سالم است.
به گفته سیدمحمدهاشم داخته این در حالی است كه در فصل گذشته تخم گذاری، 51 لاك پشت پوزه عقابی موفق به تخم گذاری در ساحل روستای شیب دراز قشم شدند.
به گزارش ایرنا، طرح حفاظت از گونه به شدت در خطر انقراض لاك پشت های پوزه عقابی از سال 81 با حمایت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، همكاری JEF/SGP (برنامه كمك های كوچك تسهیلات محیط زیست جهانی) و گروهی از جامعه محلی تحت عنوان «ناطوران خمیس» در حال اجراست و در سال 84 به عنوان یكی از موفق ترین طرح های حفاظتی كشور و در سال 88 به عنوان یكی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.
از بهمن سال 1390 نیز با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هكتاری تخم گذاری لاك پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید.
لاك پشت های پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) جزو هفت گونه از لاك پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود كه همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس می شوند و در سواحل روستای شیب دراز در 70 كیلومتری جنوب شهر قشم تخم گذاری می كند.
پوزه این لاك پشت ها برای بیرون كشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان ها به شكل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاك پشت پوزه عقابی یا منقار كوتاه معروف است.
وزن میانگین لاك پشت پوزه عقابی بالغ حدود 80 كیلوگرم است و طول آن به یك متر می رسد.
لاك پشتان دریایی از جمله گونه های تحت حمایت كشور به شمار می رود كه در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، عهدنامه تجارت گونه های در معرض خطر (CITES) و عهدنامه گونه های مهاجر (CMS) طبقه بندی و از نظر درجه بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.
2090/ 1484
۰ نفر