۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
کد خبر: 82103720
T T
۰ نفر
ایندیپندنت: بزرگترین مانور نظامی ناتو حامل پیامی آشكار به روسیه است

تهران-ایرنا- روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: بزرگترین مانور نظامی سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) از زمان جنگ سرد كه با حضور بیش از 20 كشور عضو ناتو و همپیمانان آنها از روز دوشنبه در لهستان آغاز شد، حامل پیامی آشكار به روسیه است.

این روزنامه انگلیسی افزود: این مانور بخشی از تلاش ها برای اطمینان دادن به كشورهای شرق اروپا است كه اقدامات روسیه در اوكراین آنها را نگران كرده است.
این مانور 10 روزه با اعزام 30 هزار نیرو كه با تعداد زیادی خودروی زرهی، هواپیما و كشتی پشتیبانی می شوند، در یكی از كشورهای شرق ناتو برگزار می شود و ممكن است تنش كنونی در روابط بین كرملین و غرب را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.
بزرگترین مانور نظامی ناتو از زمان جنگ سرد كه تحت عنوان «آناكوندا 16» برگزار می شود، شامل حملات شبانه بالگردی و اعزام چتربازان آمریكایی به منظور ساخت پل موقت بر روی رودخانه «ویستولا» (طولانی ترین و مهمترین رودخانه لهستان) است.
این رزمایش یك ماه قبل از برگزاری نشست ناتو در ورسا برگزار می شود كه قرار است در آن، استقرار نیروهای بیشتر در شرق اروپا تصویب شود.
یكی از نیروهای ارتش آمریكا در اروپا گفت: هدف از مانور آنكاكوندا 16 آموزش، تمرین و ادغام فرماندهی ملی لهستان و ساختارهای نیروها در یك فضای مشترك چند ملیتی است.
حدود 14 هزار نیروی آمریكایی در این مانور حضور دارند و كشورهای غیر عضو ناتو همچون سوئد و فنلاند نیز در آن شركت دارند.
لهستان سال 1999 و یك دهه پس از فروپاشی نظام كمونیستی تحت حمایت مسكو در شرق اروپا به عضویت ناتو در آمد. ورشو، از منتقدان اقدامات مسكو در اوكراین بوده و بارها از ناتو خواسته است حضورش در لهستان را تقویت كند.
كشورهای عضو ناتو می گویند مانورهایی همچون آناكوندرا 16 و طرح هایی برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه واكنشی دفاعی علیه الحاق كریمه به روسیه و حمایت مسكو از جدایی طلبان در شرق اوكراین است.
روسیه در مقابل، ائتلاف ناتو به سركردگی آمریكا را تهدیدی امنیتی با توجه به سیاست توسعه طلبی آن به شرق قلمداد كرده و هشدار داده است چنین اقدامی را تلافی خواهد كرد.
مقامات ناتو همچنین درباره مانور نظامی روسیه از جمله عملیات هزاران سرباز روسی در اجرای رزمایش هایی بدون هشدار قبلی به كشورهای ائتلاف ناتو ابراز نگرانی كرده اند.
ارتش لهستان اعلام كرده است مانور نظامی دو ساله آناكوندا كه برای نخستین بار یك دهه پیش برگزار شد، به منظور حفظ شفافیت از سوی سازمان همكاری و امنیت اروپا (OSCE) ثبت شده است.
تنش در روابط روسیه و ناتو در نتیجه رویارویی چند وقت گذشته نیروهای مسلح آنها تشدید شد. آوریل گذشته (فروردین-اردیبهشت) مقامات آمریكایی پرواز دو هواپیمای جنگی روسی را حمله ای شبیه سازی شده در نزدیكی ناوشكن آمریكا در نزدیكی دریای بالتیك قلمداد كرد.
روسیه در مقابل، آمریكا را به ارعاب از طریق ورود ناوشكن آمریكایی به نزدیكی مرز روسیه در منطقه بالتیك متهم كرد و هشدار داد كه در صورت تكرار چنین تحركاتی در آینده به آن واكنش نشان خواهد داد.
مسكو، بعلاوه واشنگتن را به تلاش برای نابودی زردخانه هسته ای روسیه به دنبال اجرای پروژه استقرار سپر موشكی با هزینه 800 میلیون دلار در رومانی و آغاز طرح مشابهی در لهستان متهم كرده است. واشنگتن مدعی است چنین سپر موشكی نقش اساسی در دفاع از آمریكا و اروپا در مقابل كشورهای به اصطلاح سركش دارد.
اروپام**9158**1572
۰ نفر