۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴
کد خبر: 82103863
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری قرقیزستان: اصلاحات در اتحادیه كشورهای همسود ضروری است

تهران - ایرنا - «الماسبیك آتمبایف» رئیس جمهوری قرقیزستان امروز (سه شنبه) در نشست سران كشورهای مستقل همسود در بیشكك گفت: انجام اصلاحات خاص در بدنه كاری این اتحادیه ضروری است.

به گزارش تارنمای خبری آكی پرس قرقیزستان، آتمبایف به جزئیات اصلاحات مورد نظر خود در این اتحادیه اشاره ای نكرد اما گفت كه بیشكك از انجام اصلاحات در بدنه كاری اتحادیه كشورهای مستقل همسود با رویكرد عملگرایانه حمایت می كند.
وی ابراز امیدواری كرد كه اقدامات اتحادیه كشورهای مستقل همسود سازنده باشد و سران در این نشست به درك متقابلی در تمامی مسائل دست یابند.
به گزارش ایرنا، «بولوت موكاشو» مسئول بخش گروه بندی وزارت خارجه قرقیزستان پیش از این از امضا هفت توافقنامه بین المللی در نشست سران كشورهای مستقل همسود خبر داده بود.
سه توافقنامه در زمینه تبادل اطلاعات در مورد حوادث در تأسیسات تولید برق، همكاری در آموزش حرفه ای در بخش برق، تبادل اطلاعات در مورد منابع رادیواكتیو است.
كنوانسیون تنوع زیستی كشاورزی، امضا تفاهم نامه بین مناطق آزاد تجاری كشورهای شركت كننده، تنظیم قوانین و روش های تداركات عمومی از دیگر توافقنامه هایی است كه در این نشست امضا می شود.
این شورا همچنین همكاری در بخش مراقبت های بهداشتی، تهیه پیش نویس مبارزه راهبردی با بیماری سرطان و پیشگیری از دیابت تا سال 2020 را در دستور كار قرار داد.
در این نشست 22 موضوع با هدف گسترش و تعمیق همكاری بین كشورهای مستقل همسود مطرح شده است.
اجلاس قبلی سران كشورهای مستقل همسود آبان ماه سال گذشته در دوشنبه پایتخت تاجیكستان برگزار شده بود.
اتحادیه كشورهای مستقل مشترك المنافع (همسود) اتحادیه ‌ای شامل برخی از جمهوری‌ های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است كه در سال 1991 میلادی شكل گرفت.
جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبكستان، بلاروس، تاجیكستان، روسیه، قرقیزستان و مولداوی اعضا این اتحادیه هستند و تركمنستان عضو ناظر این اتحادیه است.
اوكراین در سال 2014 میلادی و به دلیل الحاق شبه جزیره كریمه به روسیه به همراه گرجستان از این اتحادیه خارج شد.
روسیه با تكیه بر اتحادیه های منطقه ای مانند اورآسیا، پیمان امنیت جمعی و جامعه همسود، در صدد است مانع گرایش جمهوری های شوروی سابق به سوی غرب بویژه آمریكا شود و از تكرار رویكرد ضد روسی همانند آنچه كه در گرجستان و اوكراین روی داد جلوگیری كند.
آساق**3077**1663**
۰ نفر