۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82105345
T T
۰ نفر
دستاوردهای ضد تروریستی مسكو در سوریه روی میز نشست تهران

مسكو- ایرنا- همكاری های ضد تروریستی تهران، مسكو و دمشق، دستاوردهای عملیات 9 ماهه نیروی هوافضای روسیه درسركوب گروه های تروریستی درسوریه و وضعیت عراق موضوع نشست وزیردفاع ایران با دو همتای روسی و سوری خود در تهران است.

به گزارش ایرنا، فعالیت گسترده گروه های تروریستی تكفیری مورد حمایت چند كشور غربی و عربی در سوریه و عراق سبب شد، سال 2015 تهران، مسكو، دمشق و بغداد با تشكیل كمیته همكاری های ضد تروریستی مستقر در پایتخت عراق، همكاری های خود را در این حوزه آغاز كنند.
اكنون پس از گذشت حدود 10 ماه از راه اندازی این كمیته برای هم افزایی تلاش ها با هدف مبارزه با تروریسم تكفیری بویژه در عراق و سوریه، دستاوردهای آن مشخص شده است.
استفاده از نتایج رایزنی ها و همكاری های هیات های سه كشور در قالب این كمیته در عملیات ضد تروریستی نیروی هوافضای روسیه و ارتش سوریه و همچنین بهره گیری از آنها در مبارزه دولت عراق با تروریسم، سبب شده است كه گروه های تروریستی از توان پیشروی روز افزون در هر دو كشور به مرحله زمین گیری و عقب نشینی برسند.
در چارچوب تقویت این همكاری ها بویژه براساس نتایج بمباران مواضع تروریست ها در سوریه كه از مهرماه گذشته از سوی بمب افكن های روسی آغاز شده است، معادلات منطقه ای حل بحران این كشور تغییر كرده است ولی اتخاذ رویكردهای تكمیلی برای از بین بردن گروه های تروریستی كه در دستور كار نشست ایران، روسیه و سوریه در تهران قرار دارد، مهم است.
براساس برنامه اعلام شده، نشست سه جانبه وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه ویژه مبارزه با تروریسم فردا (پنجشنبه 20 خرداد) در تهران برگزار می شود.
در این نشست سه جانبه كه با دعوت رسمی سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع از ارتشبد سركئی شویگو وزیر دفاع روسیه و سپهبد فهد جاسم الفریج وزیر دفاع جمهوری عربی به ابتكار جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، آخرین تحولات منطقه و راه های تقویت وگسترش مبارزه با تروریسم مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
محور اصلی نشست تهران مبارزه با تروریسم در سوریه خواهد بود كه از پنج سال پیش گرفتار آن شده است، ولی از مهرماه سال94 با آغاز همكاری های نظامی با روسیه و حمایت های ایران از این روند، دمشق توانسته موفقیت های بزرگی كسب كند كه آزاد سازی بسیاری از مناطق اشغال شده از سلطه تروریست ها و برقراری آتش بس از اسفند ماه گذشته یكی از نتایج آن است.
آتش بس سوریه از اسفند ماه گذشته با فشار روسیه و پذیرش آمریكا به درگیری های گسترده پایان داد و با پذیرش آن توسط 140 گروه، آرامش نسبی در این كشور برقرار شد.
بیش از پنج سال قبل آمریكا در راس گروهی از كشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از كشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل كرد كه مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و كودكان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این كشور را در پی داشته است.
پس از زمین گیر شدن گروه های تروریستی با همكاری نیروی هوافضای روسیه و نظامیان سوری در طول هشت ماه سركوب هوایی و زمینی تروریست ها و شكست سناریوی ساقط كردن حكومت سوریه، آمریكا با پذیرش برقراری آتش بس، مجبور به قبول پیشنهاد روسیه و ایران برای از سرگیری مذاكرات طرف های سوری شد.
اروپام 1516