حمایت از زنان تولیدگر صنایع دستی، راهی برای عملیاتی سازی اهداف اقتصاد مقاومتی

تهران- ایرنا- حمایت و توانمندسازی زنان كارآفرین در حوزه های گوناگون از جمله صنایع دستی، افزون بر رشد تولید و اشتغالزایی، مسیر دستیابی به هدف های اقتصاد مقاومتی را هموار خواهد ساخت؛ توانمندسازی كه در ارایه بسته های حمایتی، توسعه صندوق های كارآفرینی و امكان فروش اینترنتی كالاهای تولیدی صورت می گیرد.

توانمندی زنان ایرانی در حوزه فعالیت های اقتصادی همچون تولید داخلی و اشتغالزایی موضوعی است كه به اثبات رسیده است. بسیاری از این زنان با كارآفرینی در بخش های هنری و فنی همچون صنایع دستی، آشپزی، خیاطی و ... توانسته اند چرخ صنایع كوچك و زودبازده را با كمترین هزینه به حركت درآورند و در این مسیر ضمن كمك به تولید داخلی، اشتغالزایی كنند.
با توجه به این كه افزایش تولید داخلی و اشتغالزایی از ركن های اساسی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در كشور است، تقویت و حمایت از زنان كارآفرین گام مهمی در دستیابی به اهداف این سیاست ها است. در این مسیر می توان با حمایت مالی بخش های دولتی و خصوصی از زنان كارآفرین، گسترش حوزه های كارآفرینی به دیگر تولیدهای داخلی، تقویت توانمندی زنان در هر كجای ایران و در پایان ایجاد نمایشگاه های دایمی برای عرضه محصول های تولید شده، به گسترش كارآفرینی زنان و همچنین دستیابی سریعتر به هدف های اقتصاد مقاومتی كمك كرد.
به منظور بررسی چالش ها و كاستی های پیش روی فعالیت زنان كارآفرین استان ها و به طور ویژه تولیدگران صنایع دستی، پژوهشگر ایرنا در روزهای برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به محل این نمایشگاه یعنی مصلای بزرگ تهران رفت و به گفت وگو با چند تن از زنان فعال در این حوزه پرداخت.
در این نمایشگاه كه طی روزهای پنجم تا دهم خرداد با شعار «صنایع دستی، تبلورعینی اقتصاد مقاومتی» برگزار شد، زنان كارآفرین تلاش برای اشغالزایی و شناساندن صنایع دستی و فرهنگی استان خود به دیگر هم میهنان و زدودن رنگ محرومیت و ناتوانی از چهره محل زندگی شان را از هدف های اصلی خود برای حضور در نمایشگاه اعلام كردند.

*** بازارچه های دایمی؛ فرصتی برای شناساندن توانمندی ها
تنوع صنایع دستی ایران به گستردگی قلمرو آن است؛ قلمرویی با فرهنگی رنگارنگ كه صاحبان غرفه های نمایشگاه صنایع دستی امسال، عناصر آن را به زیبایی به تصویر كشیدند.
در این نمایشگاه، بوی نان تنوری تازه، چای ذغالی و غذاهای محلی، قدم های هر بازدیدكننده ای را سست می كرد و به سمت سیاه چادرها می كشاند و زنان عشایر با لباس های محلی رنگین و دستارهایی زیبا، از بازدیدكنندگان استقبال می كردند.
یكی از زنان كه مشغول پخت شیرینی محلی بود در گفت وگوی خود با پژوهشگر ایرنا درباره علت حضورش در نمایشگاه گفت: از كودكی در كنار زنان دیگر به كار پخت نان و شیرینی مشغول بودم. سوزن دوزی و تكه دوزی هم از جمله كارهایی است كه آموخته ام و به نظرم هر دختری باید بیاموزد. تلاش ما این است كه نگذاریم رسم هایمان فراموش شود. این رسم ها هویت ما هستند و با آن ها شناخته می شویم. باید این فرهنگ و آداب و رسوم را به نسل های بعدی هم آموزش دهیم.
ایجاد فضاها و بازارچه های دایمی برای معرفی و شناخت محصول های هر بخش، از خواسته های این زنان از دولت بود چرا كه به گفته آنان، فرصت های افراد برای گردشگری و آشنایی با محصولات و صنایع دستی دیگر نقاط ایران كم است و برپایی این نمایشگاه ها، زمینه آشنایی مناسبی را فراهم می كند.

***برقراری امكان فروش اینترنتی محصول
تنوع محصولات چیده شده در غرفه های نمایشگاه صنایع دستی از ویژگی های چشمگیر آن بود. فرش، گلیم، صنایع چوبی و حصیری زیبا و دیگر صنایع ظریف دستی در این نمایشگاه خودنمایی می كردند؛ صنایعی كه در صورت حمایت و كمك دولت، ظرفیت توسعه و صادرات را دارند.
مریم، هنرمندی كه كار نقاشی روی چرم انجام می داد، درباره اهمیت كارآفرینی و چالش های زنان در این مسیر گفت: زنان با توجه به وقت آزادتری كه در خانه سپری می كنند، به راحتی می توانند كارآفرین باشند. اما مشكل اینجا است كه نمی توانند مسیر درست را به راحتی پیدا كنند. یك نفر كه مسیر را پیدا كرده می تواند با حمایت ارگان های دولتی و خصوصی، یاری رسان دیگر زنان باشد. من از صفر شروع به كار كردم و اكنون در كارگاهی كه راه اندازی كرده ام هشت نفر مشغول به كار هستند.
این هنرمند، برپایی نمایشگاه صنایع دستی را یكی از راه های توسعه اشتغال زنان در جامعه عنوان كرد و افزود: از چالش های اصلی یك كارآفرین، فروش محصول است كه در این نمایشگاه ها تا اندازه ای این مشكل برطرف می شود. اگر دولت به عنوان یاری رسان، بتواند زمینه توسعه فروش اینترنتی را تقویت كند، به راحتی می توان به معرفی صنایع دستی ایران و نقش زنان در توسعه آن پی برد. گردشگر با فشردن یك دكمه می تواند وارد دنیای مجازی صنایع دستی شود و به راحتی خرید كند.
اختصاص یارانه و بسته های حمایتی دولت نیز از جمله پیشنهادهای زنان فعال در این نمایشگاه به منظور توانمندسازی اقتصادی آنان بود.

***توسعه صندوق های كارآفرینی؛ كمكی برای كارآفرینان
در ادامه بازدید از غرفه ها، پژوهشگر ایرنا به سراغ یكی از زنان كارآفرین رفت كه تاكنون چند كتاب در حوزه های مختلف صنایع دستی به چاپ رسانده و به گفته خود بیش از 100 تن از زنان سرپرست خانوار و علاقمند را زیر پوشش و آموزش قرار داده است.
«ناهید معزز» مدیر مجتمع مهارت آموزی و كارآفرینی معزز با 25 سال سابقه فعالیت در عرصه صنایع دستی و غذایی، به عنوان یكی از زنان توانمند و كارآفرین در عرصه هنر شناخته می شود. وی با همكاری یك صندوق كارآفرین به توسعه كارگاه های آموزشی خود پرداخته است.
معزز در خصوص تقاضا و خواسته خود از دولت برای كمك به زنان كارآفرین به پژوهشگر ایرنا گفت: همكاری و حمایت بیشتر دولت در راستای توسعه صندوق های كارآفرین و ترغیب سازمان های دولتی برای خرید كالاها و هدیه های ایرانی می تواند كمكی برای كارآفرینان باشد. توسعه بازارچه های توانمندسازی با كمك شهرداری، اداره تعاون و سازمان فنی حرفه ای نیز می تواند گامی مثبت برای كمك به زنان كارآفرین برای ارتقای سطح فعالیت خود باشد.
بالا بردن اعتماد به نفس و گام نهادن در مسیر شكوفایی، توصیه این زن كارآفرین به زنان خلاق و با استعداد جامعه است؛ زنانی كه با برقراری هماهنگی لازم میان كار و زندگی، انگیزه مناسب و لازم را برای حضور موثر اجتماعی و اقتصادی پیدا می كنند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9294**9282** 9283**9279
۰ نفر