۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82107976
T T
۰ نفر
ادامه حوادث مرگبار در قزاقستان/ حكومت فعالیتهای دینی را محدود می‌كند

تهران - ایرنا - به دنبال حوادث مرگبار اخیر در قزاقستان، حكومت این كشور می‌خواهد قوانینی را برای محدود ساختن فعالیت های تشكلهای دینی در این كشور وضع نماید.

روز یكشنبه هفته گذشته، پنجم ژوئن (16 خرداد) افراد مسلح به دو مغازه سلاح و یك واحد نظامی گارد ملی قزاقستان در شهر «آقتیپه» حمله كردند. در جریان این حمله‌ها و تعقیب های بعدی مهاجمان تا امروز دست كم 25 نفر كشته و 37 تن دیگر مجروح شده اند.
مقامات قزاقستان تاكنون هویت گروه مسئول حمله‌های آقتیپه را مشخص نكرده‌اند، ولی آنها را «تندروان مذهبی» نام می‌برند.
«گلم شایكین» رئیس كمیته دین وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان گفت: امروز‌ه جلب مردم به گروههای افراطی و تروریستی نه در مسجد‌ها بلكه در مجالس‌ و محافل غیرقانونی كه به اسم دین برپا می شوند، صورت می‌گیرد.
وی گفت: در همین رابطه حكومت قزاقستان، لایحه ایحاد تغییر و اصلاحات در قوانین دینی و اتحادیه های دینی را با هدف جلوگیری ار فعالیت های غیرقانونی به مجلس ارائه خواهد كرد.
به گزارش روز شنبه خبرگزاری اسپوتنیك، شایكین اظهار داشت: بر اساس این لایحه، قوانین جدیدی را با هدف محدود ساختن مجالس غیرقانونی از جمله در خانه ها و دیگر اماكن وضع خواهیم كرد.
بخش تاجیك رادیو آزادی نیز اعلام كرد: مقامات قزاق تاكنون هویت گروه مسئول حمله‌های آقتیپه را مشخص نكرده‌اند، ولی آنها را «تندروان مذهبی» نام می‌برند. این مقامات تاكنون توضیح روشنی كه دست داشتن «تندروان مذهبی» در حوادث اخیر در غرب قزاقستان را ثابت كند، ارائه نكرده‌اند .
«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان سه روز پیش با انتشار یك بیانیه در سامانه رسمی اش گفت كه مهاجمان پیروان یك تشكل تندرو مذهبی بودند و از خارج دستور می گرفتند. نظربایف این حمله‌ها را نشانه‌هایی از «انقلاب‌های رنگین» نامید كه در گرجستان، اكراین و قرقیزستان رخ داد.
مجلس قزاقستان حمله‌های آقتیپه را محكوم كرد ولی گفت كه این حمله‌ها ربطی به مذهب ندارند.
كمیته امنیت ملی قزاقستان نیز بلافاصله به دنبال حمله‌های آقتیپه اعلام كرد كه از یك تلاش برای «تغییر دولت» در كشور پیش‌گیری كرده ‌است.
حمله‌های آقتیپه به دنبال اعتراض‌های گسترده ایست كه ماه‌های آوریل و می میلادی (دو ماه گذشته) علیه اصلاحات زمین در قزاقستان رخ داد. در ارتباط با این اعتراض‌ها بیش از یكهزار تن از فعالان بازداشت و بیشتر آنها به جرم برگزاری تظاهرات بدون مجوز و یا شركت در چنین تجمعاتی به 10 تا 15 روز محكوم به حبس شدند .
آقتیپه با جمعیت 400 هزارنفر در غرب قزاقستان و در یك منطقه نفتخیز واقع شده است .
به عقیده ناظران امور، بعد از سقوط شوروی میزان گرایش به اسلام در غرب قزاقستان از جمله در آقتیپه رو به افزایش بوده است.
نخستین حمله انتحاری در تاریخ قزاقستان سال 2011 در همین شهر رخ داد. بعد از آن حمله، قزاقستان نظارت بر گروههای مذهبی را سخت‌تر كرد.
نورسلطان نظربایف 75 ساله از زمان استقلال قزاقستان از شوروی سابق در سال 1991 تاكنون بر این كشور حكمرانی كرده است و اخیرا گفته شده كه ممكن است بعد از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری اش درسال 2020، از ریاست جمهوری كنار برود.
آساق**1663**
۰ نفر