۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82108149
T T
۰ نفر
گرانبهاترین شی تاریخی جهان الهام بخش اثر نمایشنامه نویس كُردستانی شد

سنندج- ایرنا- جام طلای حسنلو به عنوان گرانبهاترین شی تاریخی جهان، الهام بخش اثر هنری قطب الدین صادقی، نمایشنامه نویس كُردستانی با عنوان 'یادگار گاده ر' شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این استاد برجسته كشورمان در تازه ترین اثر هنری خود نمایشنامه ای با عنوان 'یادگار گاده ر' روی صحنه برده و برای خلق این اثر هنری از جام طلای حسنلو الهام گرفته است.
جام طلای حسنلو یكی از آثار باستانی برجسته ایران است كه در جریان كاوش‌های رابرت دایسون در تپه حسنلوی نقده در سال 1336 كشف شد و این اثر بیش از سه هزار و 200 سال قدمت دارد.
این اثر 21 سانتیمتر بلندی، 25 سانتیمتر قطر و 950 گرم وزن داشته و بر روی جام نقش خدایگان سه گانه خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حك شده‌ و نقش پهلوانی كه با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یك پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یك حماسه حوری از نقش‌های موجود بر روی این جام است.
این جام كه در زیر اسكلت مردی یافته شده، ضربه خورده و كج است و كارشناسان بر این باورند كه این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و كج شده است.
در حال حاضر این جام در موزه ایران باستان نگهداری می شود.
قطب الدین صادقی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این نمایشنامه به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با الهام گرفتن از این اثر باستانی سه هزار و 200 ساله تهیه شده است.
وی اضافه كرد: این نمایش در 70 دقیقه اجرا می شود و در آن با الهام گرفتن از نقوش و روایت های این جام كه دعای باران و جنگ پدر و پسر است، در قالب داستانی دراماتیك و نمایشی بدون كلام تهیه شده است.
وی اظهار كرد: موسیقی متن این نمایشنامه آوازهای و مقام های كهن كُردی مانند هوره و گورانی است كه توسط یكی از مقام خوان های كُرد به نام تریفه كریمیان اجرا می شود.
صادقی در مورد علت نامگذاری این اثر به عنوان 'یادگار گاده ر' نیز گفت: در منطقه ای كه این جام پیدا شده، یك رودخانه مهم و تاریخی به نام 'گاده ر' وجود دارد و این منطقه از دوران باستان و یكی از سكونتگاه های انسان عصر كشاورزی بوده است.
وی افزود: رودخانه گاده ر این منطقه را به دو قسمت تقسیم كرده و در دو طرف آن بیش از 20 سكونتگاه باستانی با قدمت بیش از سه هزار ساله وجود دارد و برخی از این سكونتگاه ها بر اثر حمله اقوام آشوری نابود شده و برخی دیگر به اختیار ساكنان آن منطقه را ترك كردند.
این استاد نمایشنامه نویس گفت: میراث فرهنگی كشور می خواهد، مفهوم ها و میراث كهن ایرانی در قالب نمایشنامه ها و آثار هنری جدید نوآوری شود و تاكنون در این زمینه سه اثر نمایشی با عنوان هفت خان رستم، نقوش سفال و یادگار گاده ر در این مجموعه تهیه شده است.
وی اظهار كرد: تبدیل مفاهیم و میراث های فرهنگی به آثار نمایشی می تواند زمینه را برای آشنایی بیشتر نسل جوان و امروز با این مفاهیم باشد و از این طریق می توان این مفاهیم را در قالب نو و ملموس به مخاطبان منتقل كرد.
قطب الدین صادقی متولد سنندج و دانش آموخته دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است كه دكترای هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن فرانسه كسب كرده و یكی از اساتید برجسته و صاحب نظر رشته تئاتر در سطح كشور است.
از این استاد برجسته تاكنون بیش از 60 مقاله علمی پژوهشی، چند اثر تالیف و ترجمه در زمینه نمایش و تئاتر به چاپ رسیده است.
او همچنین كارگردانی صحنه چندین نمایش از جمله باغ شكرپاره، یادگار زریران، عادل ها، عكس یادگاری، دخمهٔ شیرین، پرومته در زنجیر، افشین و بودولف هر دو مرده اند، سرود مترسك پرتقالی، قابیل، سحوری، هفت قبیله گمشده، خط عشق، پیكره های بازیافته، زنان صبرا و مردان شتیلا، دوران بیگناهی، مبارك، نگهبان كوچك، مویه جم، هفت خوان رستم، بهرام چوبینه، مردفرزانه، ببر دیوانه، نیرنگ های اسكاپن، هملت، سی مرغ و سیمرغ، آرش، مده آ، آژاكس، فرمان گمشده، پیك نیك در میدان جنگ، افعی طلایی، بامها و زیر بامها را بر عهده داشته است.
نمایش های سرود صد هزار افلیای عاشق، عزیز شنگالی و 'بی تو باشتر' از جمله تازه ترین آثار نمایشی این نویسنده و كارگردان تئاتر كشورمان است.
3020/1904
۰ نفر