۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82109817
T T
۰ نفر
قلعه تاريخي عزيزي بويراحمد از تصرف فرد سودجو خارج شد

ياسوج - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بويراحمد گفت: قلعه و بناي تاريخي عزيزي واقع در روستاي دم چنار عزيزي از توابع اين شهرستان از تصرف فرد سودجو خارج شد.

محمد حسين زاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ماموران يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي بويراحمد با هوشياري لازم از هرگونه دخل و تصرف در اين اثر باستاني جلوگيري كردند.
وي بيان كرد: يكي از اهالي كشاورز روستاي دم چنار عزيزي بويراحمد با هدف دخل و تصرف در حريم اين قلعه و بناي تاريخي اقدام به كاشت پنج اصله درخت سيب و گردو از يك ماه قبل تاكنون در اطراف آن كرده بود.
حسين زاده اظهار كرد: با اعلام شكايت از فرد سودجو از سوي اداره ميراث فرهنگي بويراحمد پيگيري هاي لازم از طريق مقام هاي قضايي اين شهرستان انجام شد.
وي عنوان كرد: در حكم قضايي صادره از سوي مقام قضايي بويراحمد دستور لازم براي قلع و قمع درختان اطراف اين اثر باستاني و برگرداندن وضعيت به حالت اوليه مورد اشاره بود.
حسين زاده بيان كرد: بر اساس دستور مقام قضايي بويراحمد و با همكاري پاسگاه انتظامي روستاي دم چنار عزيزي حكم صادره اجرا و درختان از سوي ماموران پاسگاه و با همكاري يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي شهرستان قلع و قمع شدند.
وي با اشاره به اظهار ندامت فرد سودجو از اقدام خود، افزود: موارد و اقدام هاي انجام شده در صورتجلسه اي تنظيم و به دادسراي شهرستان بويراحمد ارسال شد.
حسين زاده گفت: همكاري دادستان ياسوج در زمينه اين پرونده مطلوب و رضايت بخش بود و در گذشته نيز تعامل لازم در مورد پرونده هاي حوزه ميراث فرهنگي شهرستان بويراحمد داشته است.
وي بيان كرد: قلعه عزيزي جزء قلعه ها، بناها و آثار مهم تاريخي و باستاني به جا مانده از دوره قاجاريه و اوايل دوره پهلوي در شهرستان بويراحمد است.
اين قلعه در 2 طبقه در ابعاد 21 در 13 متر با مصالح قلوه سنگ و ملات گچ و كاربري مسكوني و دفاعي ساخته شده و مساحت آن نيز 273 مترمربع است.
اين اثر باستاني در فهرست آثار ملي ثبت شده و بر روي تپه اي در روستاي دم چنار عزيزي بويراحمد قرار دارد.
روستاي دم چنار عزيزي با حدود 400 نفر جمعيت در فاصله 55 كيلومتري جنوب غربي ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد واقع است و از مهمترين روستاهاي اطراف آن مي توان به سهرون و زنگوا اشاره كرد.
2077/7535/6162
۰ نفر