۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82115780
T T
۰ نفر

پیشنهاد تشویقی روسیه به ایران برای خرید هواپیما

۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82115780
پیشنهاد تشویقی روسیه به ایران برای خرید هواپیما

مسكو- ایرنا- وزیر صنعت روسیه پیشنهاد داد كه اگر تهران خریدار هواپیماهای سوخو سوپر جت 100 شود، می توان در باره راه اندازی مركز ارائه خدمات فنی به این هواپیماها در ایران مذاكره كرد و سپس امكان بررسی تشكیل شركت مشترك تولیدی قطعات آن نیز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، مسكو بارها برای فروش 100 فروند هواپیمای پیشرفته سوخو سوپر جت 100 به ایران كه با همكاری شركت های بزرگ غربی در روسیه تولید می شود، ابراز علاقه كرده است.
بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیك، دنیس مانتوروف وزیر صنعت روسیه در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ كه با حضور هیات ایرانی در حال برگزاری است گفت كه امكان تأسیس مركز ارائه خدمات فنی این هواپیماها در ایران وجود دارد.
وی امروز (جمعه) اظهار كرد: این موضوع می تواند پس از خریداری هواپیما ها مورد بحث قرار گیرد، اما مساله تشكیل شركت مشترك برای تولید قطعات را فقط پس از حصول تفاهم درباره حجم صادرات سوپر جت 100 می توان مطرح كرد.
تاكنون اطلاعی در باره بررسی پیشنهادهای روسیه برای فروش هواپیمای سوپر جت 100 یا تصمیم گیری ایران در این زمینه منتشر نشده است.
پس از آغاز اجرای برجام، برخی مقام های روس برای فروش این هواپیما یه ایران اعلام آمادگی كرده اند.
ولادیسلاو ماسلوف معاون شركت متحده هواپیما سازی روسیه چندی پیش در نمایشگاه هوایی بین المللی سنگاپور در مصاحبه با خبرنگاران از برنامه این شركت برای فروش هواپیماهای سوپرجت 100 به ایران خبر داد.
ایلیا تاراسنكو رییس شركت هواپیماسازی مسافری سوخو نیز آبان ماه گذشته اعلام كرد: با رفع تحریم های ضد ایرانی امكان تحویل حدود 100 فروند سوپر جت 100 نفره به ایران بررسی خواهد شد.
الكساندر روبتسف رییس شركت لیزینگی «ایلیوشین فینانس» نیز اعلام كرده است كه با سفارش دهنده های ایرانی در حال مذاكره است تا با رفع تحریم ها، به احتمال زیاد تا پنج فروند هواپیمای سوپرجت-100 به صورت لیزینگی به ایران تحویل شود.
«كریل تساریف» رییس شركت «اسبربانك لیزینگ» روسیه نیز گفته است كه برای تحویل هواپیما به ایران تمایل دارد.
سوخو سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست كه به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود كه هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الكترونیكی هدایت می شوند و در نتیجه با كمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.
این هواپیما محصول همكاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، های فرود، سامانه های الكترونیكی و دیگر قطعات توسط كمپانی های معروف آمریكایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فركانس های مختلف می تواند در تمامی فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعالیت كند.
روسیه از هفت سال پیش به بهره برداری از این نوع هواپیما می پردازد و تا كنون سفارش ساخت 197 فروند سوخوسوپرجت-100 داده شده كه 49 فروند آن ساخته شده و در اختیار شركت های هوایی روسی و كشورهای مختلف قرار گرفته است.
اروپام 391 ** 1516