۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82117916
T T
۰ نفر

كنگره آمريكا مانع اصلي اصلاح قانون حمل اسلحه

۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82117916
كنگره آمريكا مانع  اصلي اصلاح قانون حمل اسلحه

تهران – ايرنا – بر اساس متمم دوم قانون اساسي آمريكا scond amendment هر چند كه همه شهروندان اين كشور حق دارند براي محافظت از خود سلاح حمل كنند، اما امروز اين قانون جنجالي به 'كابوس مرگ' براي آمريكايي ها تبديل شده است.

قانون حمل سلاح به اندازه تاريخ شكل گيري كشور آمريكا قدمت دارد، اما سلسله تيراندازيهاي مرگبار طي سال هاي گذشته كه به كشته شدن هزاران در نقاط مختلف اين كشور از جمله امكان عمومي، دانشگاهها، مدارس و پارك ها منجر شده است، سايه مرگ را در همه اين كشور حاكم كرده است.
طي سال هاي گذشته اوباما تلاش زيادي كرد تا كنگره آمريكا را براي محدود كردن قانون حمل سلاح مجاب كند، اما شمار زيادي از نمايندگان با اين درخواست مخالفت كرده و آن را مغاير با روح قانون اساسي آمريكا مي دانند.
بر اساس سندي كه طبق متمم دوم به قانون اساسي آمريكا الحاق شده است؛ 'داشتن يك نيروي منظم شبه نظامي مردمي كه براي امنيت يك كشور آزاد ضروري مي‌باشد و حق مردم براي حمل و نگهداري اسلحه محترم شمرده مي‌شود.'
در سال 2012 جواني با حمله به مدرسه سندي هوك (Sandy Hook Elementary School shooting) در شهر نيوتاون شهركي در ايالت كنتيكت 20 دانش آموز و شش كارمند مدرسه را كشت. درپي آن اوباما با ارسال لايحه اي به كنگره خواستار بازنگري در قانون حمل اسلحه شد.
كنگره لايحه مذكور را به دليل آنكه آن را مغايربا قانون اساسي و يكي از اصول مسلم حق شهروندي در آمريكا مي دانست، رد كرد، اوباما در واكنش به اين اقدام كنگره، نمايندگان مخالف را متهم كرد كه تحت نفوذ كارتل هاي بزرگ اسلحه سازي با اين لايحه مخالفت مي كنند.
اختلاف نظر و تنش شديد بين كاخ سفيد و كنگره بر سر اصلاح قانون حمل اسلحه، موافقان و مخالفان آن را به خيابان ها كشيد و اعتراض هاي گسترده اي در نقاط مختلف آمريكا شكل گرفت.
عده اي از طرفداران قانون حمل سلاح در شهرهاي مختلف و در مقابل كنگره تظاهرات كردند در مقابل كارتل هاي بزرگ اسلحه سازي و لابي هاي آن، هم بيكار ننشستند و تظاهرات مشابه اي را در موافقت با تداوم اين قانون و مخالفت با اصلاح آن در نقاط مختلف آمريكا به راه انداخت.
'طرفداران محدود شدن حمل سلاح در آمريكا به سياستمداران آمريكايي توصيه مي كنند تصويب قوانين مرتبط با منع حمل سلاح يك امتياز سياسي بزرگ براي آنها خواهد بود.'
در هفته گذشته با حمله به يك كلوپ شبانه همجنس گرايان در شهر اورلاندوي ايالت فلوريدا مرگبارترين تيراندازي در تاريخ معاصر آمريكا رقم خود و بر سر آن 50 نفر كشته و 53 نفر ديگر زخمي شدند.
در جلسه بعد از حادثه اورلاندو، اختلاف در كنگره آمريكا بر سر تداوم قانون حمل اسلحه بالا گرفت، نمايندگان دمكرات در اعتراض به انفعال كنگره درباره اصلاح اين قانون اعتراض كردند.
'لابي قدرتمند و با نفوذ اسلحه بويژه 'انجمن ملي سلاح' طي اين 10 سال به گونه اي اعمال فشار بر نهادهاي تصميم گيرنده آمريكا را افزايش داد كه كنگره در سال 2004 از تمديد قانون فدرال ممنوعيت مالكيت سلاح هاي تهاجمي خودداري كرد.'
«نانسي پلوسي» رهبر اقليت مجلس نمايندگان در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از اين جلسه گفت: حقيقت اين است كه اعلام چند لحظه سكوت نوعي احترام است و ما از آن حمايت مي‌كنيم اما اين هرگز مجوزي نيست براي اينكه دست روي دست بگذاريم و هيچ اقدامي صورت ندهيم.
رهبران دموكرات‌ها مي‌گويند خواستار تصويب سه لايحه مشخص هستند: قانون لغو قوانيني كه به ضارب در چنين پرونده‌هايي اجازه مي‌دهد پس از سه روز مجددا اسلحه خريداري كند در شرايطي كه هنوز مراحل بررسي سوابق به پايان نرسيده است؛ قانوني كه به افراد مشخص شده در فهرست اف بي آي اجازه خريد سلاح نمي‌دهد؛ و قانوني كه افراد مرتكب جنايات نفرت پراكني را از خريد سلاح منع مي‌كند.
'باب كيسي' سناتور دموكرات آمريكايي پس از تيراندازي مرگبار در اورلاندو گفت كه اكنون زمان آن فرا رسيده است تا كنگره آمريكا درخصوص خشونت هاي مسلحانه اقدام كند تا دولت آمريكا نيز سلاح هايي را كه شكل و كاربرد نظامي دارند را ممنوع اعلام كند.
دولت آمريكا نمايندگان مخالف در كنگره را متهم مي كند كه شركت هاي بزرگ اسلحه سازي در جريان انتخابات به آنان كمك هاي مالي فراواني مي كنند، در ماجراي اصلاح قانون حمل سلاح منافع مردم را ناديده مي گيرند.
آنچه مهم به نظر مي رسد اين است كه سايه مرگ سراسر آمريكا را فرا گرفته است، و شهروندان اين كشور در هيچ نقطه اي احساس امنيت نمي كنند و به رغم تشديد تدابير امنيتي به صورت روزانه و هفتگي شاهد تيراندازيهاي مرگبار در نقاط مختلف اين كشور هستيم.
در سال گذشته ميلادي صرفا 475 نفر بر اثر سلسله تيراندازيهاي صورت گرفته در نقاط مختلف آمريكا جان خود را از دست داده و حدود 2 هزار نفر ديگر مجروح شدند.
طبق گزارش هاي رسانه اي خونين ترين تيراندازيها در تاريخ آمريكا در مراكز ذيل رخ داده است :
1-كلوپ شبانه همجنسگراها در اورلاندو (50 كشته)
2-ويرجينيا – تك (32 كشته)
3-دبستان سندي هوك (27 كشته)
4-كافه لوبي در تگزاس (23 كشته)
5-مك دونالد، كاليفرنيا (21 كشته)
6-دانشگاه آستين تگزاس (18 كشته)
7-ادموندو، اوكلاهما (14 كشته)
8-سن برناردينو، كاليفرنيا (14 كشته)
9-دبيرستان كلمباين (13 كشته)
10-پايگاه فورت هود تگزاس (13 كشته)
11- پايگاه فورت‌هود تگزاس (13 كشته)
از : افشار دارابي
اروپام **1908**1599
۰ نفر