۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82119356
T T
۰ نفر
مجلس دهم برای بررسی پیشنهاد لغو دونرخی بنزین آمادگی دارد

تهران- ایرنا- نایب رییس اول كمیسیون انرژی مجلس گفت:دونرخی شدن بنزین، فسادآور و رانت زا بوده و اقتصاد كشور را غیرشفاف می سازد، بنابراین كمیسیون آمادگی دارد تا نسبت به بررسی پیشنهادات مربوط به اصلاح قانون دونرخی كردن بنزین را انجام دهد.

حسین امیری خامكامی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره پیشنهاد كارشناسان برای لغو مصوبه دونرخی كردن بنزین توسط مجلس دهم، افزود: چنانچه دولت، لایحه اصلاح دونرخی شدن بنزین را ارایه كند، در كمیسیون انرژی مجلس بررسی می شود؛ اما با توجه به اینكه كمیسیون انرژی مجلس دهم به تازگی تشكیل شده، هنوز درباره موضع این كمیسیون درباره اجرای طرح دونرخی كردن بنزین، بحثی انجام نشده است.
وی یادآور شد: هنگام بررسی این طرح در مجلس نهم، برخی از اعضای كمیسیون انرژی و نمایندگان مجلس نسبت به آن انتقاداتی داشته و آن را مشكل ساز می دانستند.
امیری خامكامی گفت : دونرخی شدن بنزین، عقبگرد به سال های گذشته است، بنابراین : دونرخی شدن بنزین مفاسد خود را به همراه خواهد داشت.
وی یادآور شد: تجربه تلخی در گذشته پیرامون چند نرخی شدن كالاهای مختلف از جمله بنزین وجود داشت و بازگشت به آن دوران درست نیست و با اجرای این طرح، زمینه های بروز فساد را فراهم می سازیم.
نایب رئیس اول كمیسیون انرژی مجلس افزود: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، باید نرخ بنزین تا پایان برنامه پنجم توسعه به رقم تعیین شده می رسید، اما دونرخی كردن بنزین، مغایر این قانون به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، برخی كارشناسان روز های گذشته با توجه به مشكلاتی كه برای اجرای دو نرخی شدن بنزین، بوجود می آید، به دولت پیشنهاد داده اند كه لایحه ای اصلاحی برای حذف طرح دونرخی كردن بنزین و تداوم عرضه بنزین تك نرخی به مجلس دهم ارایه دهد.
چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 95 به پیشنهادی رای دادند كه بر اساس آن، كارت سوخت حفظ و بنزین دونرخی می شود.
براساس این مصوبه، قیمت بنزین برای مصارف بالاتر از سهمیه یا با استفاده از كارت جایگاه‌ داران از سوی دولت به قیمت فوب خلیج فارس (قیمت روی عرشه كشتی) و با احتساب هزینه‌های حمل و توزیع، مشخص می شود.
هر چند دولت و وزارت نفت با دونرخی كردن بنزین مخالفند، اما با توجه به مصوبه مجلس نهم، این طرح باید با طی مراحل قانونی از فصل پاییز اجرایی شود كه این امر نیاز به ابلاغ مصوبه یاد شده از سوی دولت دارد.
دولت یازدهم از بهار 94 طرح سهمیه بندی بنزین را متوقف ساخت و بر این اساس، بنزین تك نرخی (هر لیتر بنزین معمولی 10 هزار ریال) شد.
اقتصام**2022** 1559
۰ نفر