۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82120518
T T
۰ نفر

«سكوت » معنا دار احزاب در تاجیكستان

۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82120518
«سكوت » معنا دار احزاب در تاجیكستان

تهران - ایرنا - فضای سیاسی تاجیكستان را از زمان اتمام انتخابات پارلمانی سال 2015 و بدست نیاوردن كرسی از سوی احزاب نهضت اسلامی و كمونیست و ممنوع الفعالیت شدن حزب نهضت اسلامی ، نوعی « سكوت مطلق معنا دار» فرا گرفته ‌است.

كار‌شناسان تاجیك می‌گویند،‌ سكوت احزاب سیاسی تاجیكستان كه ازترس گرفتارشدن به سرنوشت حزب نهضت اسلامی و ممنوع الفعالیت شدن، خاموشی اختیار كرده‌اند ممكن است برای مدتی طولانی ادامه یابد.
بخش تاجیك تارنمای آزادی در گزارش مفصلی نوشت: احزاب سیاسی به غیر از حزب حاكم خلق دمكرات به رهبری امامعلی رحمان،‌ از انتشار بیانیه و یا ابراز نظر در باره تحولات داخلی و خارجی خودداری می‌كنند.
حزب كمونیست هم، با وجود هم عقیده بودن با حزب حاكم در باره سیاست‌های داخلی و خارجی كشور اظهار نظر نمی ‌كند. به استثنای یك بیانیه در باره محكوم كردن قتل مهاجران تاجیك در آرامگاه خاونسكای روسیه، تاكنون مطبوعات یا خبرنگاران، د‌یگر از حزب كمونیست موضع جدیدی ندیده اند.
حزب نهضت اسلامی كه تهدیدی برای حاكمیت در تاجیكستان تلقی می شد، درسال 2015 بعد از شورش های عبدالحلیم نظر زاده معاون وزیر دفاع تاجیكستان و به بهانه همكاری با این اعتراضات فعالیتش ممنوع شد و رهبران آن دستگیر و یا متواری شدند.
فضای سیاسی فعلی تاجیكستان هم اكنون شبیه فضای سیاسی تركمنستان شده ‌است كه یكی از كشور‌های سری و بسته جهان به شمار می‌رود و حزب‌های سیاسی مخالف و مطبوعات مستقل ندارد.
حامیان حقوق و كشور‌های غربی هم بار‌ها از حكومت تاجیكستان خواسته‌اند به بهانه مبارزه با تروریسم، دیگراندیشان و احزاب مخالف را سركوب نكند.
تاریخ پیدایش احزاب درتاجیكستان رسما به سال‌های نود قرن گذشته بعد از حذف بند ششم قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی سابق برمی گردد.در آن سال ها درمقابل حزب كمونیست تاجیكستان دو حزب دیگر یكی حزب دمكرات تاجیكستان و دیگری حزب نهضت اسلامی تاجیكستان تاسیس شدند.
حزب نهضت اسلامی در ابتدا شعبه حزب نهضت اسلامی اتحاد شوروی سابق (اكتبر 1990 ) بود و از اكتبر سال 1991 به عنوان حزب نهضت اسلامی تاجیكستان ابراز وجود كرد.
هم اكنون در تاجیكستان حزب خلق دمكرات، حزب دمكرات، حزب سوسیالیست، حزب سوسیال دمكرات، حزب اصلاحات اقتصادی و حزب كشاورزی فعالیت می‌كنند كه متاثر از حزب حاكم خلق دمكرات رویه سیاسی دارند.
«محب اله قربان» كار‌شناس مسائل سیاسی تاجیكستان می‌گوید سكوت و خاموشی كه هم اكنون حزب‌های سیاسی و سیاستمداران دگراندیش در تاجیكستان پیش گرفته‌اند برای جامعه خطرناك است و نباید چنین فضایی در كشور حكمرفرما باشد.
او گفت: بی‌ اعتنایی احزاب به مشكلات و كمبودهای جامعه به زیان آینده تاجیكستان است .
وی تصریح كرد:‌ «قدرت در دست گروه كوچك متمركز شده ‌است . حزب‌های مخالف فعالیت ندارند تا از كمبود و نقصان‌های حكومت آشكارا صحبت كنند. مردم به سیاست بی تفاوتی در قبال مسائل جامعه متمایل شده اند».
قربان افزود: «وضع فضای سیاسی حاضر تاجیكستان به مانند دیگ سر بسته ای شده است كه از زیر آن آتش جریان دارد. این دیگ دیر یا زود منفجر خواهد شد.»
آساق**1663**1590
۰ نفر