۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82120608
T T
۰ نفر
اولویت كمیسیون امنیت ملی مجلس حفظ منافع ملی در عرصه هسته ای است

تهران-ایرنا- رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با تاكید بر این كه اولویت این كمیسیون حفظ منافع ملی در عرصه هسته ای است، گفت: رصد تحولات اجرای برجام و توجه ویژه به رفع تحریم ها درمرحله پسابرجام در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با توجه به مصوبه مجلس با دقت و حساسیت مورد توجه این كمیسیون است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز - سه شنبه- مجلس در جمع خبرنگاران با تشریح اولویت های كاری كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ، افزود: گزارش اجرای برجام هر 6 ماه یكبار باید تقدیم نمایندگان ملت شود.
وی نخستین اولویت این كمیسیون را حفظ امنیت پایدار و كمك به اركان های اطلاعاتی و امنیتی عنوان كرد و اظهارداشت: وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی در سال های اخیر كارنامه موفقی را به ملت ما عرضه كردند كه جای سپاسگزاری دارد.
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم یادآور شد: پدیده شوم تكفیری ها به عنوان تروریست های دست پروده انگلیس و رژیم صهیونیستی با هدف بدنامی برای اسلام و كشتار بی رحمانه مسلمانان كه مورد حمایت آمریكا و همپیمانان منطقه ای آنان هستند، اقداماتی را انجام می دهند.
بروجردی ادامه داد: با وجود همه حمایت های صورت گرفته توسط این كشورها، امروز خوشبختانه اراده دولت، نیروهای مسلح و نیروهای مردمی دو كشور عراق و سوریه آغاز افول نیروهای تكفیری را در این كشورها رقم زده است.
وی موفقیت این نیروها را به ملت و دولت عراق و سوریه تبریك گفت.
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انسداد مرزها با هدف مقابله با اشرار و تروریست ها را از دیگر محورهای مهم اقدامات حفظ امنیت پایدار بیان كرد و گفت: مبارزه با قاچاق كالا و قاچاق انسان كه امنیت اقتصادی و عمومی كشور را مورد تهدید قرار داده است باید با جدیت و قاطعیت ادامه یابد و این كمیسیون از این مبارزه با جدیت حمایت می كند.
بروجردی اولویت دیگر این كمیسیون را حفظ منافع ملی در عرصه هسته ای دانست و افزود: رصد تحولات اجرای برجام و توجه ویژه به رفع تحریم ها در مرحله پسابرجام و در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با توجه به مصوبه قانونی مجلس در مورد برجام با دقت و حساسیت مورد توجه این كمیسیون است كه هر شش ماه یكبار باید گزارش آن را تقدیم نمایندگان ملت بكند.
وی افزود: بند سوم مصوبه مجلس در مورد برجام مبنی بر الزام دولت بر اقدام متقابل در صورت عدم اجرای برجام توسط طرف های مقابل در جهت توقف های همكاری های داوطلبانه و توسعه سریع برنامه های صلح آمیز هسته ای به گونه ای كه ظرف دو سال ظرفیت غنی سازی در جمهوری اسلامی ایران به 190 هزار سو افزایش یابد مصوبه قانونی است و با جدیت دنبال می شود و این همان آتش زدنی است كه رهبری به آن اشاره كرده اند.
وی دیگر اولویت این كمیسیون را پرداختن به مسائل مرتبط با سیاست خارجی بر اساس سیاست گذاری ها و رهنمودهای رهبری عنوان كرد و گفت: حمایت همه جانبه از مقاومت ومردم مظلوم فلسطین تا آزادسازی همه سرزمین های اشغالی كه روز جهانی قدس فرصت مناسبی برای عرض اندام امت اسلامی در تحقق این هدف مقدس است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس تاكید كرد: حمایت از حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و همه نیروهای مقاومت و حمایت از مردم مظلوم یمن و بحرین، حمایت از سوریه و عراق، مقابله جدی با نیروهای تروریستی و تكفیری درمنطقه در كنار برنامه های گسترش هر چه بیشتر روابط با كشورهای منطقه به ویژه همسایگان مورد توجه خاص این كمیسیون است.
بروجردی خاطرنشان كرد: تقویت دیپلماسی پارلمانی و تقویت دیپلماسی اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی از فرازهای دیگر بخش اولویت سوم در عرصه سیاست خارجی است، اولویت دیگر ما تقویت بنیه دفاعی به ویژه قدرت موشكی است.
وی تاكید كرد: سیاست های دفاعی جمهوری اسلامی ایران بازدارنده است و متوجه هیچ كشوری نیست، ایران كشوری است كه هشت سال درگیر جنگ بی رحمانه تحمیلی بود.
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح كرد: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم كه بار دیگر چنین توطئه ای علیه ملت ما شكل گیرد و لازمه چنین امری تقویت روزمره بنیه دفاعی و بالابردن توان قدرت موشكی به عنوان مهم ترین عامل بازدارنده است و این كمیسیون چه در بعد سیاست های حمایتی و بودجه ای از این سیاست حمایت میكند.
بروجردی همچنین جنایت رژیم حاكم در بحرین و به شهادت رساندن و زندانی كردن صدها كودك را نماد بارز نقض حقوق بشر در این كشور دانست و گفت: تصمیم اخیر بحرین در لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم بر خلاف همه موازین بین المللی به ویژه دو میثاق حقوق سیاسی و مدنی و حقوق اجتماعی و فرهنگی مصوب 1966 سازمان ملل است كه بحرین نیز آن را تصویب كرده است و بر اساس آن به هیچ وجه هیچ كشوری حق ندارد تابعیت افراد خود را لغو كند حتی اگر افراد جنایت كاری باشند چه برسد به شخصیت برجسته وعالم بزرگی همچون آیت لله شیخ عیسی قاسم كه بر خلاف همه موازین حقوقی است و بدون تردید آثار منفی آن حتی علیه امنیت این كشور خود را نشان می دهد.
وی افزود: وظیفه دبیركل سازمان ملل كه باید از مصوبات این سازمان دفاع كند، اقدام قاطع در این زمینه است.
بروجردی همچنین بمباران وحشیانه یك سال اخیر در كشور یمن را به عنوان نقض حقوق بشر دانست و گفت: انتظار داریم آمران این جنایت در دادگاه بین‌المللی محاكمه شوند.
سیام**9121 ** 1336