۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82120659
T T
۰ نفر
رونق صنعت حمل و نقل هوايي كردستان گامي به سوي توسعه پايدار

سنندج- ايرنا- استان كردستان داراي ظرفيت ها و پتانسل هاي بالايي در زمينه توسعه حمل و نقل هوايي بوده و به دليل موقعيت جغرافيايي و توپوگرافي منطقه زيرساخت هاي لازم براي توسعه فرودگاهي در اين استان مهيا است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فرودگاه ها يكي از با ارزش ترين زيرساخت هاي جوامع پيشرفته به شمار مي روند و به دليل برخورداري از پتانسيل ها و ظرفيت هاي مختلف در كمك به رشد اقتصادي كشورها و ايجاد توسعه پايدار، نقش بسيار مهمي دارند.
امروزه اهميت فرودگاه ها به اندازه اي بالا است كه بسياري از كارشناسان از آن به عنوان لوكوموتيو اقتصادي هر كشور نام مي برند و وجود فرودگاه هاي كارآمد در هر منطقه را يكي از عوامل اصلي رشد و توسعه اقتصادي آن منطقه مي دانند.
استان كردستان يكي از استان هايي است كه با وجود دارا بودن ظرفيت ها و پتانسيل هاي لازم براي توسعه حمل و نقل هوايي، تنها داراي يك فرودگاه در مركز استان آن هم با تعداد بسيار محدود پرواز و يك فرودگاه در حال ساخت در شهرستان سقز است.
استان كردستان به دليل مرزي بودن و ارتباط با سرمايه گذاران داخلي و خارجي و در راستاي توسعه پايدار خود نياز مبرمي به توسعه حمل و نقل هوايي دارد اما هم اكنون تنها فرودگاه اين استان با دارا بودن تنها يك پرواز رفت و برگشت آن هم به تهران به هيچ عنوان جوابگوي نيازهاي اين استان نيست.
مدير فرودگاه هاي استان كردستان در اين رابطه مي گويد: فرودگاه سنندج از لحاظ نيروي انساني، تجهيزات و سيستم ناوبري ترمينالي و فرودگاهي در وضعيت كاملا مطلوبي قرار دارد و يكي از فرودگاه هاي آماده كشور است.
علي سيف زاده با بيان اينكه فرودگاه سنندج با وجود امكانات و تجهيزات مناسب، بدليل محدوديت ناوگان تنها داراي يك پرواز رفت و برگشت به تهران است افزود: اين تعداد پرواز به هيچ عنوان جوابگوي نيازهاي مردم استان نيست.
وي اظهار كرد: فرودگاه سنندج از زيرساخت هاي لازم براي افزايش تعداد پروازها برخوردار بوده و هيچگونه محدوديتي در اين زمينه ندارد و اين ظرفيت وجود دارد كه روزانه حداقل 10 پرواز رفت و برگشت در اين فرودگاه صورت گيرد.
مدير فرودگاه هاي استان كردستان ادامه داد: استان كردستان حداقل در فصل تابستان و بهار نياز به سه پرواز در زمان هاي مختلف از جمله اول وقت اداري و غروب دارد و در فصل زمستان نيز حداقل به دو پرواز نيازمند است.
وي افزود: هم اكنون در فرودگاه سنندج روزانه فقط يك پرواز رفت و برگشت داريم، بجز روزهاي چهارشنبه كه دو پرواز دارد آن هم در دو تايم بسيار نامناسب اول صبح و 12 ظهر انجام مي شود.
سيف زاده با بيان اينكه بحث افزايش پروازها نيازمند پيگيري مقامات استاني است و تاكنون نيز اقداماتي در اين راستا انجام شده است گفت: با توجه به اينكه فرودگاه ها به نوعي در توسعه منطقه اي و استاني تاثيرگذارهستند و زيرساخت هاي لازم نيز در اين راستا در استان فراهم است مي طلبد پيگيري ها در اين زمينه بيشتر شود.
وي در ادامه به بحث پروازهاي خارجي نيز اشاره كرد و افزود: پروازهاي خارجي موضوع مهم ديگري است كه با توجه به هم مرز بودن استان كردستان با كشور عراق و قرار گرفتن در كانون مبادلات تجاري مي تواند فرصت بسيار ارزشمندي به شمار آيد.
مدير فرودگاه هاي استان كردستان با بيان اينكه براي پروازهاي خارجي بايد تقاضا وجود داشته باشد اظهار كرد: پرواز سليمانيه در سال هاي گذشته حدود دو سال انجام شد اما بدليل برخورد با زمان تحريم ها و محدوديت قطعات هواپيمايي و عدم صرفه اقتصادي لغو شد.
به گفته وي هم اكنون شركت هاي خارجي در صدد دريافت مجوز براي راه اندازي پرواز از سنندج به استانبول هستند اما تاكنون انجام نشده و در مرحله صدور مجوز مانده است.
وي در ادامه به فرودگاه در دست احداث سقز نيز به عنوان يكي ديگر از فرودگاه هاي استان اشاره كرد و گفت: اين فرودگاه از چند سال پيش استارت خورده اما بدليل كمبود اعتبارات تاكنون عملياتي نشده است.
سيف زاده افزود: در اين راستا اواخر سال 94 جلسه اي ميان استانداري كردستان و مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هواپيمايي كشور تشكيل و توافقات خوبي انجام شد و استارت جدي آن از سال جاري آغاز شده است.
** انتقاد معاون عمراني استاندار كردستان از سازمان هواپيمايي كشوري
اما معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كردستان در عين حال با انتقاد از سازمان هواپيمايي كشوري گفت: اين سازمان به تعهدات خود در قبال فرودگاه سنندج عمل نمي كند.
امير قادري در خصوص وضعيت پروازها از فرودگاه سنندج و لزوم افزايش آنها گفت: در چند سال اخير سرمايه گذاري هاي زيادي توسط شركت فرودگاه هاي كشور و همچنين دولت در استان پيرامون ارتقاي وضعيت فرودگاه سنندج انجام شده است.
وي تصريح كرد: اما به رغم آمادگي بالاي اين فرودگاه در زمينه فني، عملياتي و سرمايه انساني و نيز ظرفيت هاي بازرگاني قابل قبول، هنوز شرايط مطلوبي در اين فرودگاه كه تنها فرودگاه فعال استان كردستان است، وجود ندارد.
معاون استاندار كردستان با اشاره به پيگيري هاي مكرر در استان، اظهاركرد: متاسفانه تاكنون شاهد افزايش و ارتقاي پروازهاي اين فرودگاه نبوده ايم و اين مجموعه مورد بي مهري سازمان هواپيمايي كشوري قرار گرفته است.
قادي با اشاره به انجام روزانه تنها يك پرواز از فرودگاه سنندج به مقصد تهران، اين تعداد را ناكافي دانست و افزود: تجديدنظر در زمينه تعداد پروازهاي اين فرودگاه و افزايش پروازها ضروري است.
وي با اشاره به مكاتبات متعدد با سازمان هواپيمايي كشور خواستار عملي كردن تعهدات سازمان هواپيمايي كشور در استان شد.
قادري يكي ديگر از مشكلات فرودگاه سنندج را مربوط به برخي شركت هاي خارجي و كارشكني هايي در اين زمينه دانست و گفت: اين مساله سبب مي شود مسافران از طريق استان هاي همجوار به خارج از كشور اعزام شوند كه در نهايت گله مندي شهروندان را به دنبال دارد.
معاون عمراني استاندار كردستان يكي از مصاديق اين امر را عدم صدور مجوز براي راه اندازي پرواز چارتر سنندج - استانبول توسط سرمايه گذار بومي استان ذكر كرد و گفت: بنابراين به طور جدي خواهان حل و فصل مشكلات در اين زمينه از سوي سازمان هواپيمايي كشور هستيم.
** فرودگاه سقز ظرفيت تبديل شدن به فرودگاه بين المللي را دارد
نماينده مردم شهرستان هاي سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي گفت: سال هاي سال است كه مردم منطقه در انتظار احداث فرودگاه سقز بوده و پيگير آن هستند اما متاسفانه به علت كمبود اعتبار در اين چند سال پيشرفت آنچناني نداشته است.
محسن بيگلري افزود: احداث اين فرودگاه براي منطقه داراي اهميت زيادي است و نقش كليدي در توسعه استان دارد و حدود يك و نيم ميليون نفر حوزه نفوذي اين فرودگاه هستند.
وي با بيان اينكه اين فرودگاه به اعتباري بيش از 100 ميليارد تومان نياز دارد اظهار كرد: بر اين اساس اين فرودگاه با بودجه سالانه به جايي نمي رسيد از اين رو اقدامات و پيگيري هاي زيادي انجام گرفت و زميني به ارزش 100 ميليارد تومان در سقز براي اين امر به فرودگاه هاي كشور داده شد.
نماينده مردم شهرستان هاي سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: چند ماه پيش مه آبادي مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور در بازديد از اين فرودگاه از طرح زمين استقبال كرد و اعتباري براي تكميل آن اختصاص يافت.
وي افزود: هم اكنون اقدامات بسيار خوبي در زمينه باند اين فرودگاه انجام شده و نيمي از آن آسفالت و نيمي ديگر در حال آسفالت است وساخت ترمينال اين فرودگاه از هفته آينده وارد مناقصه خواهد شد.
بيگلري از پيمانكاران توانمند درخواست كرد كه در اين مناقصه شركت كنند چرا كه ساخت اين فرودگاه نقش كليدي و اساسي در توسعه استان و منطقه داشته و ظرفيت تبديل شدن به فرودگاه بين المللي را دارد.
به گفته وي با راه اندازي اين فرودگاه پرواز حجاج به جاي فرودگاه كرمانشاه مي تواند از فرودگاه سقز انجام شود و اين ظرفيت و پتانسل را دارد.
وي با بيان اينكه هم اكنون پروازهاي فرودگاه سنندج جوابگوي نياز مردم استان نيست گفت: مجموع نمايندگان استان با جديت بدنيال افزايش پروازها و رفع مشكلات موجود در اين راستا است.
** پروژه احداث فرودگاه سقز در مسير اجرا قرار گرفته است
با پيگيري هاي استاندار كردستان، مقرر شده است كار تملك اراضي مورد نياز پروژه احداث فرودگاه سقز و اجراي طرح توسط پيمانكار توانمند، همزمان با تحويل زمين و با مديريت شركت فرودگاه هاي كشور آغاز شود.
فاصله كمتر از 80 كيلومتري با نوار مرزي و تجاري عراق و نزديكي با سه بازارچه مرزي مشترك رسمي بين دو كشور ايران و عراق شامل باشماق مريوان، سيف سقز و سيرانبند بانه از مزاياي فرودگاه سقز است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كردستان با اشاره به اهميت اجراي احداث فرودگاه سقز گفت: پروژه احداث فرودگاه سقز در مسير اجرا قرار گرفت.
امير قادري از پروژه ملي احداث فرودگاه سقز به عنوان كليد توسعه منطقه در شبكه ارتباطي كشور نام برد و گفت: با بهره برداري از اين فرودگاه، جمعيتي حدود 850 هزار نفر از استان هاي كردستان و آذربايجان غربي و شرقي زير پوشش اين فرودگاه قرار مي گيرند.
قادري مساحت اوليه فرودگاه سقز را 170 هكتار عنوان كرد و افزود: در طرح توسعه فرودگاه مساحتي تا 370 هكتار پيش بيني و در نظر گرفته شده است.
به گفته وي، بخش هاي بازرگاني و تجاري، گردشگري و صادرات مازاد توليدات كشاورزي، دامي، باغي و زراعي از جمله پتانسيل هايي است كه طرح احداث فرودگاه سقز را بيش از پيش توجيه دار خواهد كرد.
وي با اشاره به تاكيدات استاندار كردستان مبني بر توجه ويژه به اين پروژه افزود: دولت در كردستان قول مساعد داده كه زمينه شتاب بخشي، بخش هاي اجرايي و عمراني اين طرح صورت گيرد و در اين راستا همكاري شركت فرودگاه هاي كشور براي آغاز اين طرح ضروري است.
**رونق حمل و نقل هوايي ظرفيتي براي توسعه كردستان
عضو خانه صنعت و معدن كردستان نيز با بيان اينكه حمل و نقل هوايي نقش اساسي در توسعه و پيشرفت اقتصادي استان دارد گفت: هم اكنون استان كردستان در زمينه توسعه فرودگاهي نيازمند توجه جدي است و پروازهايي كه در اين استان انجام مي شود جوابگوي نياز استان نيست.
منصور خاكسار با بيان اينكه حمل و نقل هوايي از جنبه هاي مختلف براي استان هاي محرومي همانند كردستان اهميت دارد افزود: يكي از اين جنبه ها رفت و آمد هيات علمي دانشگاه ها به دليل وجود رشته هاي ارشد و دكتري در استان است كه بدون شك با وجود پروازهاي متعدد هيات علمي بيشتري را مي توان جذب كرد.
وي با بيان اينكه همچنين توسعه فرودگاهي مي تواند به انجام سرمايه گذاري هاي بزرگ در استان منجر شود گفت: اكثر سرمايه گذاران بزرگ در كلان شهرها بوده و بايد در رفت و امد باشند از اين رو اگر امكان تردد براي آنان فراهم باشد با رغبت بيشتري به سرمايه گذاري در اين استان اقدام مي كنند.
اين عضو خانه صنعت و معدن كردستان اظهار كرد: همچين رونق حمل و نقل هوايي و افزايش تعداد پروازها در استان در زمينه توسعه صنايع داراي اهميت است چرا كه در اين صورت كارشناسان فني و مديران خصوصي براي حل مشكلات كارخانجات صنعتي و شركت ها راحت تر مي توانند به استان بيايند.
به گفته وي همچنين توسعه فرودگاهي براي حمل و نقل صنعتي يعني محصولاتي كه بايد گرم بدست مشتري رسد بسيار مهم است.
با توجه به اينكه تمامي اين موارد در توسعه اقنصادي، صنعتي، اجتماعي و غيره استان تاثيرگذار است از اين روز مي طلبد رونق حمل و نقل هوايي در اين استان بصورت جدي مورد توجه قرار گيرد.
7348/1904
گزارش از افسانه گلباغي
۰ نفر