جعفر سرقینی در حاشیه آغاز كار نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: نخستین حضور شركت های ایرانی با گستردگی و تنوع محصولات در نمایشگاه بین المللی سنگ مسكو با هدف اجرای برنامه منسجم و مدون صادرات در این عرصه است تا سنگ های ایران به روسیه و كشورهای عضو جامعه همسود صادر شود.
وی افزود: برخی كارشناسان فعال در بازار سنگ، میزان توانمندی شركت های ایرانی برای تامین نیازهای بازار روسیه به انواع سنگ های ساختمانی را حداقل یك میلیارد دلار در سال ارزیابی می كنند كه می تواند به عنوان هدف در نظر گرفته شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت همچنین اظهار كرد: گوناگونی و فراوانی معادن سنگ در ایران و همچنین میزان تولید با میزان صادرات اندك كنونی مناسب نیست.
وی ادامه داد: ایران با حدود 4،5 میلیارد تن ذخیره انواع سنگ های ساختمانی با مشتریان بسیار در بازارهای خارجی و 150 معدن فعال، متاسفانه فقط 200 میلیون دلار در هر سال صادرات دارد و باید زمینه های لازم برای افزایش آن در نظر گرفته شود كه روسیه و كشورهای عضو جامعه همسود یكی از بازارهای هدف می باشد.
سرقینی تاكیدكرد: با توجه به نامتناسب بودن توانمندی ایران در بخش صنعت و بازار سنگ با میزان عرضه محصولات و تولیدات در بازارهای خارجی، افزایش صادرات شركت های ایرانی به عنوان یك اولویت در دستور كار است كه یكی از راهكارهای آن حضور نمایشگاهی در خارج می باشد.
روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبكستان، بلاروس، تاجیكستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی از جمهوری های شوروی سابق اعضای جامعه همسود هستند.
هفدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ مسكو با حضور 258 شركت از 27 كشور از جمله 11 شركت ایرانی با حضور معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه و احمد شریفی دبیر كل انجمن سنگ ایران دیروز (سه شنبه) در مركز نمایشگاه های سراسری روسیه (ودنخا) گشایش یافت.
شركت های ایرانی در نخستین حضور خود در نمایشگاه بین المللی سنگ مسكو، تولیدات مختلفی از جمله مرمر، گرانیت و تراورتن را در غرفه ای به مساحت 400 متر مربع عرضه كرده اند كه مورد توجه حاضران در مراسم گشایش قرار گرفت.
مارینا ترتیاكووا مدیر نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی ساختمانی روسیه (ایندوستریا كامنیا) در این مراسم با ارزشمند خواندن حضور شركت های ایرانی در كنار بزرگترین شركت های دنیا از روسیه، اروپا و آسیا گفت: اولین حضور ایران در نمایشگاه سنگ های روسیه بسیار پرقدرت و متنوع است كه توجه شركت های روسی را به خود جلب خواهد كرد.
وی ابراز امیدواری كرد كه شركت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی ساختمانی مسكو با شركای روسی قرارداد همكاری امضا كنند.
ترتیاكووا ادامه داد: بازار سنگ در روسیه گسترده و مشتریان زیادی دارد كه با توجه به تنوع تولیدات ایران در این بخش، شركت های ایرانی می توانند شركای خوبی برای همكاری در بخش های مختلف پیدا كنند.
نمایشگاه بین المللی سنگ مسكو كه افزون بر شركت های روسی و ایرانی، شركت هایی از كشورهای مختلف از جمله چین، ایتالیا، یونان، هند، تركیه و مصر نیز حضور دارند تا شنبه آینده در سالن شماره 75 مركز نمایشگاه های سراسری مسكو ادامه دارد.
اروپام*391** 1516
مسكو- ایرنا- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شركت های ایرانی فعال در حوزه تولید و تجارت سنگ های ساختمانی برای صادرات به روسیه و كشورهای عضو جامعه همسود برنامه ریزی كرده اند و سهم مورد انتظار اولیه در این بازار گسترده نیز حدود 100 میلیون دلار در هر سال است.