۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82122062
T T
۰ نفر
رسانه های فرانسوی: پژو سیتروئن به ایران باز می گردد

تهران- ایرنا- بسیاری از رسانه های فرانسوی امروز (چهارشنبه) گزارش هایی را به قرارداد شركت مشترك دو خودروساز فرانسوی و ایرانی و بازگشت گروه خودروسازی «پ اس آ پژو سیتروئن» به ایران، اختصاص دادند.

به گزارش ایرنا، شركت مشترك ایران خودرو- پژو سیتروئن با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و معرفی اعضای هیات مدیره و نهایی شدن 17 قرارداد فرعی در پروتكل همكاری های دو خودروساز، دیروز (سه شنبه) به صورت رسمی آغاز به كار كرد.
تارنمای رادیو «فرانس انتر» در گزارشی با عنوان «بازگشت پ اس آ به ایران با عقد قرارداد شراكت با ایران خودرو»، نوشت: شركت خودروساز فرانسوی از امضای توافق « شركت مشترك» با تولیدكننده ایرانی برای تولید و فروش خودروهای پژو در ایران خبر داد.
بر پایه این گزارش، طی پنج سال آینده در این پروژه تا 400 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد شد. این سرمایه گذاری تولید و فروش مدل های 208، 2008 و 301 پژو را در ایران میسر می سازد و به شركت ایران خودرو امكان می دهد ساخت خودروهای خود را نیز توسعه دهد.
این گزارش با بیان این كه نخستین خودرو این شركت مشترك قرار است در نیمه دوم سال 2017 میلادی از كارخانه خارج شود، افزود: این توافق، تحقق خبری است كه در جریان سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به پاریس در ژانویه 2016 میلادی (دی/ بهمن 94)، اعلام شده بود.
خبرگزاری فرانسه از تهران نیز با انتشار این خبر، گزارش داد گروه پ اس آ پژو سیتروئن با امضای قرار داد نهایی شركت مشترك با شریك ایرانی خود، بازگشت به ایران را قطعی كرد.
«ژان كریستف كمار» (Jean-Christophe Quémard) مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای این شركت فرانسوی از امضای این قرارداد با «هاشم یكه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ابراز خرسندی كرد.
هدف این شركت مشترك، تولید 200 هزار دستگاه خودرو در سال و صادرات 30 درصد از آن ها است.
«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ایران با ابراز « خوش بینی» در مراسم امضای این قرارداد گفت، امیدوار است كه به سرعت قراردادهای مشابهی با دیگر گروه های اروپایی بسته شود.
هفته نامه فرانسوی «لو پوئن» نیز در گزارشی با عنوان «پ اس آ پژو سیتروئن به ایران باز می گردد»، نوشت: اتحاد تازه دو شركت خودروسازی به معنای بازگشت پ اس آ به ایران، چهار سال پس از خروج این شركت به دلیل تحریم های غربی است. چشم پوشی از بازار ایران كه دومین بازار خودروسازی فرانسوی محسوب می شد، ضربه سختی به این تولیدكننده وارد كرد. مطابق برآورد این شركت، هم اكنون چهار میلیون خودرو پژو در ایران وجود دارد.
بر پایه این گزارش، ایران یكی از بازارهای خودروی مهم دنیا با قابلیت رشد قابل توجه است. در این كشور به ازای هر هزار نفر 100 دستگاه خودرو سواری وجود دارد كه این میزان یك ششم سرانه خودرو در اتحادیه اروپا است. همچنین مصرف كننده این بازار به خودروهایی با قیمت مناسب و مدل های مجهز علاقه مند است.
لو پوئن افزود: تولید خودرو در ایران از یك میلیون و 650 هزار دستگاه در سال 2011 به دلیل تحریم ها به 740 هزار دستگاه در سال 2013 میلادی رسید. این رقم در سال 2014 میلادی به یك میلیون و 100 دستگاه افزایش یافت. شركت پ اس آ همچنین برآورد می كند كه این میزان در سال 2018 و 2022 میلادی به ترتیب به یك میلیون و 600 هزار و دو میلیون دستگاه افزایش یابد.
این شركت فرانسوی همچنین اعلام كرده است كه ایران از اهمیت قابل توجهی در راهبرد توسعه منطقه خاورمیانه و آفریقا برخوردار است و پس از اروپا و چین، سومین ستون رشد بین المللی پ اس آ، محسوب می شود.
تارنمای هفته نامه صنعتی فرانسه «لوزین نوول» نیز در گزارشی با عنوان «پ اس آ رسما قرارداد بازگشت به ایران را امضا كرد» به خبر ایجاد شركت مشترك خودروسازان ایرانی و فرانسوی پرداخت.
بر پایه این گزارش، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شركت خودروساز فرانسوی اعلام كرد: طرح همكاری ما با ایران خودرو مرحله ای تعیین كننده را می گذراند. احساس غرور می كنم كه بهترین تكنولوژی گروه پ اس آ را در اختیار مشتریان ایرانی قرار می دهیم.
اروپام ** 9053**1485
۰ نفر