۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82122227
T T
۰ نفر
همه پرسی «برگزیت» از نگاه برخی مقام ها و رسانه های غربی

تهران - ایرنا - همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) یك روز پیش از انجام آن، همچنان یكی از محورهای اصلی بحث و اظهارنظر مقام ها و رسانه های اروپایی است.

به گزارش ایرنا، بیشتر مقام ها و رسانه های اروپا و آمریكا بر این باورند در صورتی كه مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای بدهند، این تصمیم نه تنها بر این كشور بلكه بر كل اتحادیه اروپا و حتی در خارج از اروپا نیز تاثیراتی خواهد داشت.

** سفیر اتریش: مردم اتریش خواستار ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا هستند
مارتین ایشتینگر سفیر اتریش در انگلیس با انتشار مقاله ای در این باره در پایگاه اینترنتی مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) بر لزوم باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا تاكید كرد.
ایشتینگر نوشت: بر اساس نظرسنجی اخیر یكی از اندیشكده های معتبر اتریش ، 60 درصد مردم اتریش خواستار ماندن در اتحادیه و 31 درصد خواستار خروج هستند و این نتیجه تقریبا مشابه نتیجه همه پرسی پیوستن اتریش به اتحادیه اروپا در ژوئن 1994 است كه 66 درصد به آن رای مثبت دادند.
سفیر اتریش افزود: در 21 سال گذشته اكثریت مردم اتریش همواره خواستار عضویت در اتحادیه اروپا بوده اند هر چند انتقادهایی هم بخصوص در ارتباط با موضوع مهاجرت وجود داشته است.
وی ادامه داد: '‌از آنجا كه اتحادیه اروپا برای مردم اتریش دارای اهمیت است قابل درك است كه آنان در آستانه همه پرسی 23 ژوئن انگلستان با علاقه و توجه زیادی نظاره گر تحولات انگلستان باشند.
' نتیجه همه پرسی انگلستان نه تنها بر این كشور بلكه بر كلیت اتحادیه اروپا و همه كشورهای عضو تاثیر خواهد داشت بطوری كه بسیاری از عناصر مهم مانند بودجه و سهمیه ها باید مورد مذاكره مجدد قرار گیرند.
' من حتی یك اتریشی را هم ندیده ام كه خواستار خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باشد و این امر بطور خاص به دلیل كمك های مهمی است كه انگلستان در گذشته به اتحادیه اروپا كرده است'.

** معاون صدر اعظم اتریش: برگزیت پیامدهای جدی در بازار مالی دارد
«راینولد میترلینر» معاون صدر اعظم اتریش هم ابراز امیدواری كرد كه نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه انگلستان به ماندن این كشور در اتحادیه اروپا منجر شود زیرا خروج انگلستان پیامدهایی جدی برای بازارهای مالی و سرمایه خواهد داشت.
«سباستین كورتز» وزیر امور خارجه اتریش نیز پیش از این در مطلبی در یكی از رسانه های اجتماعی ، با بیان اینكه اتحادیه اروپا از لحاظ ایدئولوژی از انگلستان سود می برد، خروج انگلستان را رویدادی اسفناك دانسته بود.

** برگزیت و انتقال تولیدات از انگلیس به اتریش
«سرجیو مارچیونه» رئیس شركت خودروساز فیات - كرایسلر (FCA) در این هفته اعلام كرد كه در صورت خروج انگلستان، تولیدات این شركت ممكن است از انگلستان به كارخانه فیات در شهر اشتیر (Steyr) اتریش منتقل شود.
شركت سی.اچ.ان سازنده ماشین های كشاورزی و ساختمانی كه تحت كنترل گروه فیات آگنلی قرار دارد ، در منطقه بریتیش بسیدون انگلیس 22 هزار تراكتور تولید می كند و یك هزار نفر را در استخدام دارد.

** بانك مركزی آمریكا: تاثیر همه پرسی انگلستان بر نرخ بهره در آمریكا
«جنت یِلن» رئیس بانك مركزی آمریكا نیز گفت كه رای به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا می تواند پیامدهای اقتصادی قابل ملاحظه ای از جمله بر دورنمای مالی آمریكا داشته باشد.
وی روز سه شنبه در جلسه شهادت در كمیته امور بانكی مجلس سنا آمریكا افزود: همه پرسی انگلستان می تواند گرایش های سرمایه گذارها را تغییر دهد.
وی افزود: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (برگزیت) سرآغاز دورانی از بی اطمینانی است كه به بی ثباتی در بازارهای مالی منجر می شود كه این عوامل نیز بر دورنمای اقتصادی آمریكا تاثیرگذار خواهند بود.

**بیزنس اینسایدر: برگزیت سرآغاز مشكلات اروپا است
پایگاه خبری آمریكایی «بیزنس اینسایدر» نیز نوشت: اردوگاه طرفداران و مخالفان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا شانه به شانه هم پیش می روند هرچند تازه ترین نظرسنجی حاكی است كه مخالفان خروج اندكی پیش افتاده اند.
این نشریه با بیان اینكه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پیامدهای شدیدی برای سرمایه گذارها خواهد داشت ، به نقل از «سیمون ولز» اقتصاددان ارشد بانك «اچ اس بی سی» نوشت: خطرات اقتصادی و تاثیرات كوتاه مدت بر بازار این رویداد می تواند كاهش فوری 15 درصدی ارزش پوند در برابر دلار ، كاهش ارزش یورو و حركت جهانی در جهت «دفع خطر مالی» باشد كه به معنای اقدام سرمایه گذارها برای فروس سهام خواهد بود.
بیزنس اینسایدر افزود: اما حتی اگر انگلیسی ها به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند، انگلستان و اتحادیه اروپا در بحبوحه چالش های بزرگ اقتصادی و سیاسی مانند بحران آوارگان و مشكلات یونان ، چند ماه دشوار را در پیش رو دارند.
این نشریه با اشاره به نتایج انتخابات اخیر اتریش و رای بالای نامزد راست افراطی و همچنین پیروزی مخالفان اتحادیه اروپا در انتخابات شهرداری ها در ایتالیا خاطرنشان كرد خروج انگلستان از اتحادیه اروپا می تواند به گرایش بیشتر مردم اروپا به احزاب راست افراطی در انتخابات آتی در كشورهای اسپانیا ،‌هلند ،‌فرانسه و آلمان منجر شود.
این نشریه به نقل از تحلیلگران سیاسی نوشت كه ممكن است در بلند مدت شاهد بی اطمینانی سیاسی و كاهش هماهنگی ها و همكاری ها در اروپا باشیم.

*سی ان بی سی: برگزیت و قیمت نفت
شبكه خبری «سی ان بی سی» آمریكا هم به موضوع تاثیرات برگزیت بر قیمت نفت پرداخت و به نقل از رئیس بخش تحقیقات بازار نفت در بانك فرانسوی «سوسیته ژنرال» نوشت: چنانچه مردم انگلستان رای به خروج از اتحادیه اروپا بدهند ،‌ این امر به كاهش قیمت نفت منجر می شود، هر چند این كاهش خیلی طولانی نخواهد بود.
هفته گذشته با جلو افتادن طرفداران خروج در نظرسنجی ها، قیمت نفت كاهش یافت اما در هفته جاری با پیشی گرفتن طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا قیمت نفت نیز اندكی بهبود یافت.
«مایكل ویتنر» گفت: در هفته های اخیر بازارها از سیاست های مربوط به نرخ سود و همچنین وضعیت شكننده اقتصاد جهانی نگرانی داشتند اما از هفته گذشته تمركزها بر همه پرسی انگلستان قرار گرفت.
وی افزود: در صورت خروج انگلستان ، تاثیر منفی بر قیمت نفت ناشی از دفع خطر خواهد بود و نه عوامل بنیادین بازار نفت و این در كوتاه مدت به معنی كاهش قیمت نفت است.
اروپام**1078**1479