۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82124477
T T
۰ نفر
مخالفان دولت پاكستان به دنبال سلب صلاحیت نخست وزیر

اسلام آباد - ایرنا - حزب مردم پاكستان به عنوان بزرگ ترین حزب مخالف دولت با استناد به اتهامات مربوط به افشاگری های اسناد پاناما علیه اعضای خانواده نخست وزیر این كشور، قصد تنظیم دادخواستی با هدف سلب صلاحیت نواز شریف دارد.

حزب مردم پاكستان كه 'بلاول بوتو زرداری' سیاستمدار جوان پاكستانی و فرزند 'بی نظیر بوتو' نخست وزیر اسبق این كشور رهبری آن را برعهده دارد، اعلام كرده است كه با استناد به اصول مطرح شده در بند های 62 و 63 قانون اساسی پاكستان مربوط به شرایط صلاحیت نمایندگان پارلمان، دادخواست خود علیه نواز شریف را برای به چالش كشیدن صلاحیت او تنظیم و برای بررسی، به كمیسیون انتخابات خواهد داد.
حزب تحریك انصاف به رهبر عمران خان،دیگر حزب بزرگ مخالف دولت پاكستان نیز بدنبال آن است تا اقدام مشابهی علیه نواز شریف انجام دهد و صلاحیت وی را به چالش بكشد.
براساس قانون اساسی پاكستان، نخست وزیر باید عضوی از پارلمان باشد و وقتی كه صلاحیت وی برای نمایندگی در پارلمان سلب شود، خود بخود صلاحیت وی برای نخست وزیری نیز سلب خواهد شد.
براساس بندهای 62 و 63 قانون اساسی پاكستان، نمایندگان پارلمان متعهد می شوند كه از هرگونه پنهان كاری، مخفی كردن دارایی های خود و دروغگویی به مردم اجتناب كنند.
تصمیم اخیر حزب مردم پاكستان برای ارائه دادخواست علیه صلاحیت نواز شریف در شرایطی اتخاذ شده است كه نخست وزیر پاكستان اعلام كرده تا یك هفته دیگر به كشورش بازخواهد گشت. وی نزدیك به یك ماه پیش در لندن تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت و هم اكنون در منزل شخصی خود در لندن در حال گذراندن دوره نقاهت است.
از طرفی هم احزاب سیاسی پاكستان درحال آماده شدن برای رقابت های انتخابات در سال 2018 هستند. افشاگری های موسسه پانامایی علیه اعضای خانواده نخست وزیر پاكستان و متهم شدن سه نفر از فرزندان نواز شریف به فساد مالی، به ابزاری برای احزاب مخالف برای استفاده سیاسی و تضعیف جایگاه حزب حاكم در دور آتی انتخابات پاكستان تبدیل شده است.
آساق**1723