۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82128639
T T
۰ نفر
جرمی كوربین مواجه با رأی عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی حزب كارگر

لندن - ایرنا- جرمی كوربین رهبر حزب كارگر به دنبال استعفای دسته‌جمعی شمار زیادی از اعضای كابینه در سایه‌اش، روز سه‌شنبه در معرض رأی عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، در طی دو روز گذشته اكثریت اعضای كابینه 30 نفره در سایه به دنبال اخراج هیلاری بن وزیر خارجه این كابینه، با هدف تحت ‌فشار قرار دادن كوربین برای كناره‌گیری از رهبری این حزب، استعفا داده‌اند.
انتظار می‌رود كه شماری از نمایندگان پارلمانی حزب كارگر برای دادن رأی عدم اعتماد عصر روز سه‌شنبه یك رأی‌گیری مخفی صورت دهند كه نتیجه آن در حدود 4 بعدازظهر به‌وقت محلی مشخص خواهد شد.
به گزارش منابع انگلیسی، بیش از 40 نماینده پارلمانی حزب كارگر و وزیران مستعفی كابینه در سایه قرار است در این رأی‌گیری شركت كنند.
اقدام نمایندگان یاد شده در حالی صورت می گیرد كه كوربین به‌رغم فشارهای یاد شده افراد جدیدی را به‌جای كسانی كه كناره‌گیری كردند در كابینه در سایه منصوب كرده و گفته است كه قصد كناره‌گیری ندارد.
رهبر حزب كارگر كه از حمایت اتحادیه‌های بزرگ كارگری انگلیس برخوردار هست، تأكید كرده است حتی اگر برای رهبری حزب انتخابات برگزار شود، او مجددا نامزد خواهد شد.
با توجه به حمایت اتحادیه‌های كارگری و جناح چپ حزب كارگر از رهبری كوربین، حتی در صورت برگزاری انتخابات مجدد برای رهبری حزب، كوربین باز با كسب اكثریت آرا به رهبری حزب انتخاب خواهد شد.
هر چند حتی اگر در رأی‌‌گیری مخفی یاد شده ، رای به عدم اعتماد به جرمی كوربین داده شود چنین رأیی به‌ خودی ‌خود به معنای پایان رهبری كوربین نیست چراكه رهبر حزب كارگر توسط اعضای و هواداران این حزب و نه نمایندگانی پارلمانی تعیین می‌شود.
جرمی كوربین در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در انتخابات حزب كارگر به‌رغم تلاش جناح راست این حزب خصوصاً جناح معروف به بلری‌ها ، با اكثریتی قاطع به رهبری حزب انتخاب شد.
رهبر حزب كارگر از آن زمان تاكنون علاوه بر جناح محافظه كار، از سوی برخی از اعضای این حزب كه به جناح بلری ها معروف هستند، مورد انتقاد و حمله قرار داشته است.
مخالفان جرمی كوربین مدعی شده‌اند كه كوربین فاقد صلاحیت لازم برای رهبری حزب كارگر است.
این مخالفان كوربین را متهم می‌كنند كه به‌عنوان رهبر حزب، در به‌پیش بردن كارزار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا كوتاهی و كم‌كاری كرده است.
كوربین از زمان همه‌پرسی سال 1975 برای پیوستن به بازار مشترك اروپایی، كه بارأی مثبت مردم تایید شد، یكی از مخالفان اتحادیه اروپا بود، اما در همه‌پرسی اخیر از ماندن در این اتحادیه حمایت كرد هرچند می‌گفت كه اتحادیه اروپا به اصلاحات نیاز دارد.
در همه‌پرسی كه سوم تیرماه برگزار شد بیش از 37 درصد از رأی‌دهندگان حزب كارگر به خواست حزب خود بی‌اعتنایی كردند و به برگزیت رأی دادند.
اما كودتای بخشی از نمایندگان پارلمانی حزب كارگر علیه كوربین در حالی صورت می‌گیرد كه هزاران نفر از طرفدارانش عصر روز دوشنبه در مقابل پارلمان تجمع كرده بودند.
جرمی كوربین، با حضور در اجتماع هوادارانش در برابر پارلمان، از عزم خود برای مقابله با فشارهای درون‌حزبی برای كناره‌گیری از مقامش خبر داد.
تظاهر كنندگان در شعارهایشان خواستار حمایت نمایندگان پارلمانی حزب كارگر از كوربین شدند.
طرفداران كوربین، تلاش برای به چالش كشیدن رهبری او را فرصت‌طلبی جناح راست حزب كارگر از شرایط پیش آمده بعد از برگزیت و نیز 'بازی وستمینستر' می‌دانند كه از ابتدا با رهبری آقای كوربین موافق نبوده اند.
نتایج تازه‌ترین همه‌پرسی در میان اعضای حزب كارگر نشان می‌دهد كه 60 درصد آنها مایل هستند كه كوربین در سمت خود باقی مانده و در انتخابات سال 2020 میلادی برای رسیدن به نخست‌وزیری با محافظه‌كارها رقابت كند.
بحث كودتای درون حزبی علیه كوربین، مدت‌ها است كه بر سر زبان‌ها است و یكی از كسانی كه به‌شدت با رهبر حزب كارگر دارای زاویه است؛ بن هیلاری است كه روز یكشنبه گذشته بالاخره از كابینه در سایه كنار گذاشته شد.
رأی‌گیری سال گذشته در مجلس عوام در مورد گسترش حملات هوایی انگلیس علیه داعش ازجمله مواردی بود كه كاملا شكاف میان كوربین با شماری از اعضای كابینه در سایه ازجمله هیلاری بن و نمایندگان پارلمانی حزب كارگر آشكار كرد.
در جریان رأی‌گیری یادشده، 66 تن از نمایندگان حزب كارگر به نفع حزب محافظه‌كار از گسترش حملات هوایی علیه داعش حمایت كردند كه از این میزان 21 تن از نمایندگان ارشد این حزب بودند.
به همین دلیل منابع انگلیسی احتمال می‌دادند كه جرمی كوربین رهبر حزب كارگر به‌منظور ساماندهی كابینه‌اش در سال 2016میلادی، شماری از اعضاء ارشد كابینه در سایه، از جمله «هیلاری بن» را بركنار كند.
علاوه بر این، رأی‌گیری در خصوص به‌روزرسانی سامانه هسته‌ای ترایدنت در تابستان در پیش رو از دیگر مواردی است كه كوربین را با چالش مواجه خواهد كرد.
دولت دیوید كامرون، ضمن تأكید بر به‌روزرسانی سامانه هسته‌ای ترایدنت گفته است كه در تابستان سال جاری میلادی این مساله را در پارلمان به رأی خواهد گذاشت.
اما جرمی كوربین، رهبر حزب كارگر به‌عنوان یك مخالف جنگ و عضو فعال كارزارهای مخالف اشاعه سلاح‌های هسته‌ای صریحاً با به‌روزرسانی سامانه ترایدنت مخالف است و این‌یك مساله جدی برای دولت انگلیس در پارلمان ایجاد خواهد كرد.
به‌هرحال درصورتی‌كه این فشارها علیه كوربین منجر به استعفای وی از رهبری حزب كارگر شود، انگلیس برای اولین بار در تاریخ معاصر رهبران دو حزب بزرگ سیاسی‌اش را از دست خواهد داد و با یك بحران جدی سیاسی مواجه خواهد شد.
دیوید كامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌كار انگلیس نیز روز جمعه در واكنش به رأی غیرمنتظره مردم كشورش به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی تاریخی روز پنجشنبه، اعلام كرد كه از مقامش استعفا خواهد داد.
در حزب محافظه‌كار نیز بر سر جانشینی دیوید كامرون از هم‌اكنون جنگ داخلی راه افتاده و این حزب را دچار چنددستگی كرده است.
در حالی كه از بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به عنوان نامزد پیشتاز برای كسب رهبری حزب محافظه كار نام برده می شود، نتیجه نظرسنجی جدید موسسه «یو گو» از پیشتازی ترزا مِی، وزیر كشور انگلیس برای جانشینی دیوید كامرون حكایت دارد.
در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.
اروپام**4**1552