روحانی: مردم می خواهند بدانند قوه قضائیه با عاملان حمله به یك سفارت خارجی چگونه برخورد كرده است

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری بر شفافیت عملكرد قوه قضائیه و اطلاع رسانی آن به مردم تاكید كرد و گفت: مردم می خواهند بدانند اگر عده ای خودسر به یك سفارت خارجی بر خلاف قانون و برخلاف امنیت عمومی كشور حمله كردند، قوه قضائیه چگونه برخورد می كند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آئین گرامیداشت هفته قوه قضائیه كه در سالن اجلاس سران با حضور روسای قوا برگزار شد، افزود: مردم می خواهند بدانند عاملان و آمران این اقدام كه به خوبی روشن هستند، قوه قضائیه چگونه برخورد می كند و چگونه اجرای این حكم به سمع و نظر مردم می رسد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاكید كرد: این به معنای آن است كه یك كشور در برابر امنیت سفارت خانه های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بر دوش و بر عهده گرفته است.
روحانی ادامه داد:همه مردم ما اگر شب به راحتی می توانند در كنار خانواده خود سر به بالین استراحت بگذارند به دلیل وجود یك قوه قضائیه تواناست
روحانی تصریح كرد: در هیچ كشوری امنیت كشور حفظ نخواهد شد مگر آنكه مردم در پناه یك قوه قضائیه بی طرف ،عالم و كارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمین و ایجاد عدل و داد در جامعه باشند.
وی با بیان اینكه ما باید قدردان قوه قضائیه، مسئولین قضایی و قضات محترم برای ایجاد امنیت در كشور باشیم، افزود: اگر امروز كسی حاضر است سرمایه و مایملك خود را روی زمین بگذارد و فعالیت اقتصادی كند، به دلیل اعتماد به قوه قضائیه است والا این سرمایه در مسیر غیر شفاف غیر مولد به كار گرفته می شد.
رئیس جمهوری خاطرنشان كرد: اگر سرمایه ای از خارج از كشور وارد این سرزمین می شود باز هم به اعتماد یك قوه قضائیه سالم عادلانه در این كشور است.
روحانی تاكید كرد: قوه قضائیه قبل از آنكه به بحث رفع تخاصم بپردازیم و رسیدگی به شكایات مردم و احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت، باید قوه قضائیه مورد اعتماد جامعه باشد. هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر باشد در آن جامعه، امنیت قضایی بیشتر خواهد بود.
وی اضافه كرد: ممكن است یك قوه قضائیه ای از هر نظر سالم در یك كشوری فعال باشد اما دید مردم و نظر مردم نسبت به قوه قضائیه و قضات اعتماد آور نباشد این به آن معناست كه از قضاوت مهمتر شاید نحوه بیان فعالیت قوه قضائیه و شفافیت كار قضایی برای اعتماد مردم است.

**اشتغال نسل جوان بزرگترین هدف برجام
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود به برجام ومذاكرات هسته ای اشاره كرد و گفت: بزرگترین هدف ما در برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل كشور برای رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان ما بود. این بزرگترین هدف ما بوده است.
روحانی افزود: امروز این هدف مهیاتر است تا دیروز، امروز شرایط ما آماده تر است تا دیروز؛ اما حتما قوه مجریه بدون حمایت قوه قضاییه و بدون هماهنگی با قوه قضائیه نخواهد توانست این بار را به مقصد برساند.
وی اظهار داشت: زمانی علیرغم استقلال قوه مجریه و قوه قضائیه، رابطه این دوقوه بسیار به هم نزدیك بود، همه ضابطین قوه قضائیه تقریبا از دستگاه قوه مجریه بود؛ اگر نیروی انتظامی بود، نیروی انتظامی در اختیار قوه مجریه بود، اگر ضابطین دیگر بودن اگر دستگاه اطلاعاتی بود در اختیار قوه مجریه بود، حتی بخش قاضی ایستاده و دادستانی یك رابطه بسیار نزدیك با دستگاه اجرایی داشت امروز یك مقدار این فاصله ها بیشتر شده است.

**از همه فرصت ها برای پیوند سه قوه استفاده می كنیم
رییس جمهوری گفت: طبق قانون اساسی كه امروز در اختیار ما است، استقلال قوه قضائیه نسبت به قوه مجریه، پررنگ تر از گذشته شده حتی نسبت به كشورهای دیگر هم پررنگ تر است. در كشورهای دیگر هم می بینید بین دستگاه های اجرایی و قضایی یه نوع رابطه هایی وجود دارد.
روحانی خاطرنشان كرد: در این شرایط، راهش این است كه ما بتوانیم ارتباط نزدیكتری بین دو قوه حداقل از طریق روسای قوا و مسئولین بخش های مختلف به وجود بیاوریم البته جاهایی طبق قانون اساسی ما و آنچه در كشور ما اجرا می شود سه قوه به هم نزدیك می شوند در شوراهایی روسای هر سه قوه حضور دارند.
رییس جمهوری افزود: شاید این شكل در كشورهای دیگر كمتر باشد، این شوراهایی است روسای قوه، امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، جاهایی است كه سه قوه در كنار هم هستند.
روحانی گفت: ما از همه فرصت ها و از روابط شخصی كه بین روسای سه قوه وجود دارد، شخصیتهای فرهیخته ای كه امروز در راس قوه قضائیه و مقننه وجود دارند، برای رابطه نزدیك تر و پیوند دادن بین سه قوه استفاده می كنیم.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: گرچه وزیر دادگستری باید همچون نقشی را بتواند بین سه قوه ایفا كند اما اختیاراتی كه در اختیار وزیر دادگستری است برای این كار كفایت نمی كند، بنابراین همه باید تلاش كنیم برای اهداف مهم ملی كه امروز پیش رو داریم، قوا را به هم نزدیكتر كنیم.
سیام**2021**1429
۰ نفر