۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82128778
T T
۰ نفر
مقام بلندپایه روسیه: اعتماد بین آنكارا و مسكو از بین رفته است

مسكو- ایرنا- والنتینا ماتووینكو رییس شورای فدراسیون روسیه در واكنش به نامه رییس جمهوری تركیه به همتای روس خود مبنی بر عذرخواهی، گفت: روابط دو جانبه پس از واقعه ساقط شدن هواپیمای نظامی روسیه شاهد كاهش سطح در عرصه های مختلف بوده و اعتماد سابق دیگر وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، كاخ كرملین اعلام كرد: رجب طیب اردوغان در نامه ای به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از ساقط كردن یك بمب افكن این كشور بر فراز سوریه از سوی جنگنده تركیه ای كه به مرگ خلبان آن منجر شد، عذرخواهی كرده است.
پایگاه رسمی خبری شورای فدراسیون روسیه امروز (سه شنبه) به نقل از ماتووینكو نوشت: اكنون می توان از این اقدام (ارسال نامه) استقبال كرد كه سرانجام پیامدهای عمل خود را درك كردند.
رییس شورای فدراسیون روسیه همچنین با بیان اینكه نامه اردوغان می تواند زمینه ای برای احیای گام به گام روابط متوقف مانده بین دو كشور باشد، تاكید كرد: رییس جمهوری تركیه ضمن عذرخواهی، تسلیت خود را نیز به خانواده خلبان كشته شده ابلاغ و برای حل و فصل مسائل اعلام آمادگی كرده است.
ماتویینكو گفت: نامه عذرخواهی اردوغان تا حدودی دیر ارسال شد، زیرا در این مدت (هفت ماه) پدیده های منفی در روابط دوجانبه شكل گرفته، ولی چیزی كه مربوط به عذرخواهی می شود، این است كه اقدام دیرهنگام بهتر از انجام ندادن اقدام است، بویژه اینكه رییس جمهوری روسیه اعلام كرده، وضعیت پیش آمده هیچ ارتباطی با ملت تركیه ندارد.
از سوم آذر ماه 94 كه جنگنده های تركیه ای بمب افكن روسی را در حریم هوایی سوریه با موشك ساقط كردند و خلبان آن نیز هنگام فرود با چتر نجات نزدیك مرز تركیه از سوی تروریست ها كشته شد، روابط مسكو و آنكارا به شدت تیره شد و روسیه پس از وضع تحریم های گسترده اقتصادی، تمامی درخواست های عادی سازی روابط را رد كرد.
پس از مواضع سخت روسیه از جمله تحریم های گسترده، چند بار اقدام آنكارا برای مذاكره تلفنی اردوغان با پوتین بی پاسخ ماند و همچنین به درخواست های مكرر مقام های تركیه ای برای پایان دادن به سردی روابط بی توجهی شد.
مسكو اعلام كرده بود، آنكارا باید بگونه رسمی برای سرنگون كردن بمب افكن روسی عذرخواهی كند و ضمن مجازات عاملان و مقصرین این اقدام، غرامت بدهد و همچنین تعهد بسپارد دیگر چنین اقدام هایی را تكرار نكند كه تركیه حاضر به اجرای آن نشده بود.
روسیه در واكنش به این اقدام تركیه، افزون بر لغو دیدار سران و همچنین نشست راهبردی با حضور وزیران خارجه دو كشور برای رساندن ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، تحریم هایی سخت از جمله لغو نظام سفر اتباع دو كشور بدون روادید، تحریم های گسترده محصولات غذایی، كشاورزی و باغی را علیه تركیه اعمال كرد كه براساس برخی گزارش ها می توانست ارزش روابط اقتصادی دوجانبه را به كمتر از 15 میلیارد دلار برساند و فشار زیادی به در آمد ارزی تركیه وارد كرد.
از سوی دیگر، روسیه بزرگترین تامین كننده گاز تركیه است و در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای این كشور می باشد كه با بحرانی شدن روابط، سرنوشت این طرح 20 میلیارد دلاری نیز در هاله ای از ابهام فرو رفت.
اروپام*391** 1516