تجمع حامیان فلسطین مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در تایلند

كوالالامپور- ایرنا – راهپیمایی روز جهانی قدس روز جمعه به رغم منع تجمع در تایلند با حضور گروهی از مسلمانان و دیگر مذاهب مخالف سیاست های رژیم اشغالگر قدس در بانكوك و در نزدیكی سفارت رژیم صهیونیستی برگزار شد و پلیس 20 تجمع كننده را بازداشت كرد.

به گزارش ایرنا، پس از كودتای اول خرداد ماه سال 1392 در تایلند برپایی هرگونه تجمع در این كشور ممنوع است، اما مردم مسلمان و غیرمسلمان تایلند در آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به مناسبت روز جهانی قدس و در دفاع از ملت مظلوم فلسطین در تجمعی سیاست های رژیم اشغالگر قدس را محكوم كردند.
تظاهركنندگان ابتدا در نزدیكی سفارت رژیم صهیونیستی در بانكوك پایتخت تایلند تجمع و سیاست های ضد انسانی و سركوبگرانه رژیم اشغالگر قدس را مورد انتقاد قرار دادند.
پلیس تایلند با توجه به ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع در این كشور حدود 20 تن از تظاهركنندگان را دستگیر و پس از گذشت چند ساعت تعدادی را آزاد كرد.
در بخش دیگری از مراسم، این گروه از تظاهركنندگان در همایشی كه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و انجمن فارغ التحصیلان تایلندی به منظور روشنگری و بررسی جنایات رژیم صهیونیستی با حضور شخصیت های علمی و مذهبی در هتل 'میراث' بانكوك برگزار شد، شركت كردند.
در این مراسم حجت الاسلام 'جواد مظلومی' نماینده دفتر مقام معظم رهبری در شرق آسیا، 'محسن محمدی' سفیر كشورمان در تایلند و چند تن از شخصیت های شیعه، اهل سنت و بودایی تایلند شركت داشتند.
'محمدرضا زینلی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این همایش با آرزوی پیروزی ملت فلسطین و آزادی قدس شریف، برگزاری روز قدس را مرهون تدبیر امام خمینی (ره) دانست.
وی مساله فلسطین را نه تنها مربوط به جهان عرب، بلكه بالاتر از آن مربوط به جهان اسلام دانست و گفت كه مساله فلسطین موضوعی مرتبط با حقوق انسانی و بشری است.
نماینده دفتر مقام معظم رهبری در شرق آسیا نیز گفت كه محكومیت اشغالگری وظیفه همه است، اگر فرمایش حضرت رسول اكر (ص) را مبنی بر لزوم پاسخ مثبت به فریاد مظلومان بپذیریم، پس دفاع از فلسطینیان یك تكلیف عمومی است و باید به محور اتحاد مسلمانان و آزادگان تبدیل شود.
محمدی سفیر كشورمان در تایلند نیز با اشاره به اقدام امام خمینی (ره) در تعیین آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس، این امر را ناشی از بینش ژرف امام راحل و با هدف ایجاد وحدت در جهان اسلام و تعهد برادرانه مبنی بر حمایت از تمام مستضعفان و دفاع از حقوق آنها در برابر مستكبران دانست.
وی گفت كه این اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز گنجانده شده است.
محمدی در ادامه گفت 68 سال از ایجاد رژیم نامشروع صهیونیستی در قلب جهان اسلام و ادامه فتنه انگیزی این رژیم برای به حاشیه كشاندن آرمان فلسطین كه اساسی ترین مساله امنیت اسلامی است، می گذرد.
وی افزود: هر یك از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اگر به واسطه ملاحظات و فشارهای سیاسی حامیان آن و سكوت كشورهای مسلمان نبود، كافی بود كه تمامی نهادهای بین المللی و حقوق بشری جهانی را به صدا در آورد.
سفیر كشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به توطئه های رژیم اشغالگر قدس برای به حاشیه راندن مساله فلسطین اشاره كرد و گفت: این توطئه ها شامل ایجاد اختلاف بین فلسطینیان و اخیرا انحراف بخشی از حركات مسلمانان و كشاندن آن به افراط گرایی است تا بدین شكل افكار عمومی جهان از مساله فلسطین منحرف شود.
محمدی تاكید كرد: خاموش كردن موج بیداری اسلامی كه به راه افتاده بود و می توانست وحدت جهان اسلام علیه این رژیم را بوجود آورد از دیگر دسیسه های این رژیم غاصب بود كه در این چهارچوب طراحی شد.
وی تجزیه كشورهای اسلامی و شكست محور مقاومت، بدنام كردن اسلام از طریق ایجاد حركت های افراطی و متاسفانه حمایت آگاهانه و بعضا ناآگاهانه برخی كشورهای عربی از این جریانات را از دیگر توطئه ها علیه جهان اسلام برشمرد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در تایلند، ایجاد مانع بر سر راه حضور ایرانیان در مناسك حج امسال را نیز در همین راستا تفسیر كرد و گفت: برغم این توطئه ها نهضت فلسطین همچنان پرشور و زنده است كه این حركت خودجوش شما مردم تایلند گواه همین امر است.
این مراسم با برگزاری میزگردی با حضور دكتر 'اتیت' از دانشگاه 'رانگسیت'، دكتر 'نیران' از دانشگاه 'ماهیدول' و حجت الاسلام 'سید سلیمان' از شخصیت های شیعه تایلند در خصوص روز قدس و تحولات مربوط به آن ادامه یافت .
در پایان این مراسم روزه داران مورد پذیرایی افطار قرار گرفتند .
آساق**1611