۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82136785
T T
۰ نفر
واشنگتن پست: آمريكا هرگز نمي تواند از روسيه چشم پوشي كند

تهران - ايرنا- واشنگتن پست نوشت: آمريكا هرگز نمي تواند از رابطه اش با روسيه چشم پوشي كند، ضمن آنكه ابدا نمي تواند چشمانش را به روي رفتارهاي وحشتناك مسكو ببندد.

واشنگتن پست در اين گزارش كه در شماره روز يكشنبه خود به قلم ' جاش راگين' مي نويسد:
«روابط آمريكا - روسيه آنقدر بزرگ است كه شكسته نخواهد شد؛ اما امروز در حال شكسته شدن است.
دولت 'اوباما' با آرماني بزرگ براي اين رابطه كارش را آغاز كرد. آرمان اوباما اين بود كه اين دو ابرقدرت جهاني بايد با هم در عرصه هايي كه با يكديگر منافعي متقابل دارند با هم كار كنند ولو آنكه تضاد منافع در بعضي عرصه ها آنها را رو در روي هم قرار داده است.
اين كلام واقعا متين بود. اما روابط دو كشور به بدتر شدن روي نهاد و روسيه موضعي خصمانه تر عليه واشنگتن اتخاذ كرد و آمريكا نتوانست خود را با آن تطبيق دهد.
هفته گذشته اعلام شد كه دولت اوباما پيشنهاد همكاري نظامي با روسيه در مورد سوريه را مطرح كرده است مشروط بر آنكه مسكو به آتش بسي كه با آن موافقت كرده است وفادار بماند.
پيشنهاد همكاري واشنگتن به مسكو؛ به خوبي تصديق مي كند كه فرضيه دولت اوباما در مورد كار كردن با روسيه ، از بيخ و بن غلط است.
پيشنهاد همكاري واشنگتن به مسكو يعني مرخصي دادن به روسيه بابت انزوايي كه از تحريم هاي اروپا در قبال تجاوزش به اوكراين اعمال شد.
پيشنهاد همكاري واشنگتن به مسكو يعني جايزه دادن به مسكو بابت مداخله نظامي يك جانبه اش در سوريه كه كلا با هدف تخريب سياست هاي آمريكا در دمشق اجرا شد.
كاخ سفيد و وزارت خارجه آمريكا بر اين اعتقادند كه تنها راه پيشرفت حل مشكل سوريه، كار كردن با مسكو است؛ حتي اگر لازم باشد تلاشها در راه منزوي ساختن روسيه كنار گذاشته شود.
اما اين راهكار 'كاخ سفيد' فقط زماني جواب خواهد داد كه روسيه توافق سوريه را محترم بشمارد و در راه حل بحران اوكراين هم پيشرفتي از خود نشان دهد.
اما هيچ يك از اين دو شرط حاصل نشده است.
' آرسني ياتسنيوك ' Arseniy Yatsenyuk نخست وزير اخير اوكراين كه پستش را تحويل داده است در اين زمينه مي گويد: 'روسيه موفق شد توجه جهان را از بحران اوكراين منحرف سازد. ارتش روسيه همچنان به عمليات نظامي متوسط خود در اوكراين ادامه مي دهد و علنا توافقنامه «مينسك' را هم نقض مي كند'.
وي افزود:' آنها همه روزه سربازان اوكرايني را مي كشند و هر روز آمار تلفات در اوكراين بالا مي رود و هر روز ما مجروحان غير نظامي داريم. در بعد ميداني عملا هيچ آتش بسي اتفاق نيفتاده است'.
از نظر ياتسنيوك، استراتژي 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه مشخص است. روسيه وانمود خواهد كرد كه با قدرتهاي غربي كار مي كند و اگر هم به معامله هايي شيرين و جذاب بربخورد با آنها معامله هم مي كند. اما مسكو در عين حال به صورت گزينشي تمام توافق ها را نقض مي كند ضمن آنكه در كار ساير دولت ها و رسانه ها هم دخالت مي كند. پوتين همچنان اهداف ضد غربي و ضددمكراتيك خود را بطور يكنواخت به جلو مي برد.
از نظر ياتسنيوك؛ هيچ راهي براي تعاملي سازنده با 'كرملين' كنوني وجود ندارد.
ياتسنيوك تاكيد مي كند: ' من اعتقاد ندارم كه بتوان بطور ذاتي و اساسي در هيچ زمينه اي با فدراسيون روسيه به توافق رسيد چون از ديدگاه آنها آمريكا دشمن اين فدراسيون است. در اين مقوله؛ يك تفاوت حياتي وجود دارد اينكه آمريكا و روسيه دو جهان كاملا مغاير با هم اند'.
نگارنده مطلب ادامه مي دهد:
آمريكا استطاعت آن را ندارد كه كاملا رابطه آمريكا - روسيه را تمام شده تلقي كند.
اين حقيقت غير قابل انكار است كه بغرنج ترين مشكلات جهان از جمله معضل افراط گرايي اسلامي نمي تواند بدون دخالت هرچند جزيي روسيه حل و فصل گردد.
اما مسئله اين است كه واشنگتن نبايد از رفتار وحشتناك روسيه كه روز به روز هم تشديد مي شود چشم پوشي كند.
مانوورهاي خطرناك نظامي روسيه حوالي كشتي هاي آمريكايي اينك به يك كار روزمره بدل شده است. اذيت و آزاد و ارعاب ديپلماتهاي آمريكايي توسط روسيه در سرتاسر اروپا هم كه يك مشكل هميشگي بوده است .
جاسوسي سايبري دولت روسيه و عمليات تبليغاتي روسيه؛ به مرز جنون و توحش رسيده است و عنان اختيار از كف داده است.
' ساموئل چاراپ' از كارشناسان 'موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك' در واشنگتن در اين باره مي گويد: ' حقيقت اين است كه آنها وارد يك جنگ سرد جديد جهاني عليه آمريكا شده اند و اين حقيقت مطلقا جاي بحث ندارد. ما اين زخم چركين را در روابط دو كشور داريم و هيچ كس در آمريكا براي رفع اين معضل وقت نگذاشته است'.
اما موضوع اين است كه آمريكا با خيلي از كشورهاي جهان داراي روابط دشوار است .
به عنوان نمونه چين يكي از اين كشورهاست كه در داخل سياست سركوب را در پيش گرفته است و در بيرون از مرزهايش تجاوزگري مي كند . اما ابدا در آمريكا اين فكر مطرح نيست كه رابطه اش را با پكن قطع كند.
در مورد روسيه هم سياست مجازات روسيه و منزوي ساختن آن بابت تجاوزش به اوكراين با محدوديت هايي همراه است. روسيه مصمم بود كه اجازه ندهد به درون غار تحريم ها هل داده شود. راي گيري اخير سناي فرانسه هم آشكار ساخت كه رژيم تحريمها براي ابد ماندني نيست .
ياتسنيوك مي افزايد: 'پوتين فرد بسيار زيركي است و يك حيوان سياسي ماهر و زبردست است. او مي تواند مدتها منتظر بماند و خوب مي داند رفتار قدرتهاي غربي چگونه است'.
آمريكا لازم است رابطه اي جديد را با روسيه تاسيس كند، رابطه اي كه روشنفكرانه نسبت به اعمال و مقاصد مسكو صادق است ضمن آنكه به اين نكته هم قائل است كه در هر كجا كه امكان داشت با روسيه همكاري كند.
اين امكان دارد به معناي آن باشد كه راهي براي آخر كار تحريم هاي روسيه پيدا كرده ايم قبل از آنكه اين تحريم ها خود زير سنگيني وزن خود خرد شوند. اين بدان معنا هم هست كه تحريكات روسيه را به تاخير افكنيم و هزينه ها را براي پوتين بابت آنچه كه در ساير جبهه ها دارد عمل مي كند، بالا ببريم.
'اشتون كارتر' وزير دفاع آمريكا كه از مخالفان پيشنهاد جديد اوباما به روسيه در مورد سوريه بود هفته گذشته اعلام كرد: 'اگر روسيه در سوريه درست و اصولي كار كند كه البته شرط مهمي هم هست ؛ ما آماده ايم با آنها كار كنيم همانگونه كه در تمام مواردي كه با روسيه كار كرده ايم اينگونه عمل كرده ايم'.
دولت آمريكا بايد يك پاسخ درخور به اين سوال بدهد: خوب اگر روسيه همچنان دست به كارهاي غلط بزند؛ دولت آمريكا چه تصميمي در مورد او خواهد گرفت؟»
اروپام**1591**1517