۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82136882
T T
۰ نفر
تشكیل سالانه 12 هزارپرونده خطای پزشكی

تهران - ایرنا - قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشكی گفت: سالانه 800 میلیون خدمات پزشكی به مردم ارائه می شود این در حالی است كه بین 12 تا 13 هزار پرونده در خصوص خطاهای پزشكی در كشور تشكیل می شود.

محسن خلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در 800 میلیون خدمت ما حتی یك مورد بستری را یك خدمت می دانیم كه براساس آمارها، فقط یك دهم درصد این خدمات منجر به تشكیل پرونده خطا و تخلف پزشكی می شود.
وی ادامه داد: كل پرونده های كشور مرتبط با خطاها و تخلفات پزشكی در دادسراهای پزشكی، پزشكی قانونی و شورای حل اختلاف به 12 تا 13 هزار پرونده می رسد كه رقم بسیار پایینی به خاطر حجم بالای خدمات ارائه شده به مردم است.
خلیلی اظهار داشت: در شكایت های پزشكی در دنیا سه تا پنج درصد منجر به تخلف پزشكی می شود اما در ایران این رقم به یك دهم خدمات می رسد و زمانی كه آمارها را محاسبه می كنیم مشاهده می شود كه نسبت به نرم جهانی خیلی خوب است.
خلیلی خاطرنشان كرد: نبود امكانات و نیروی انسانی یكی از دلایل اصلی خطاهای پزشكی محسوب می شود كه به عنوان نمونه در بخش پرستاری بیشترین خطا را شاهد هستیم چون تعداد پرستاران در مراكز درمانی بسیار پایین است و مراقبت های لازم، قبل، حین و پس از عمل یا ارائه خدمات درمانی به خوبی انجام نمی شود و به همین دلیل بیماران نیز برای دریافت خدمات دچار مشكل جدی می شوند.
وی اضافه كرد: كمبود پرستار، نیروی انسانی و امكانات منجر به افزایش خطاهای پزشكی می شود و اكنون كه میزان تعرفه های پزشكی 10 درصد و رقم هزینه های 25 درصد افزایش یافته است، نیز مشكلات دیگری در عرصه بهداشتی و درمانی به وجود می آید.
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: شورای پیشگیری از قصور پزشكی در این سازمان فعال است و با حضور حقوقدانان، روسای انجمن های علمی و قضات در خصوص خطاهای پزشكی بحث می شود تا بتوانیم حتی این تعداد پرونده خطای پزشكی را نیز به نحو مطلوبی كاهش دهیم.
وی تصریح كرد: شورای پیشگیری از قصور پزشكی یكسری دستورالعمل ها و اقدامات ساده را برای كاهش خطاهای پزشكی انجام می دهد و این اطلاعات را به مراكز درمانی اطلاع رسانی می كند تا فرایند خطاها به شكل مطلوبی پایین بیاید.
خلیلی با بیان اینكه در مباحث پزشكی زمان بسیار حائز اهمیت است، افزود: در برخی مواقع یك بیمار اورژانسی در كمترین زمان ممكن می خواهد بهترین خدمات را دریافت كند كه در این زمینه می تواند منجر به قصور پزشكی شود و در این راستا همراهان بیماران نیز به دلیل مشكلاتی كه برای بیمارشان پیش می آید عجله فراوان دارند و گاهی اوقات حتی این عجله آنان به پزشك هم منتقل می شود و همین موضوع موجب بروز خطا در ارائه خدمات به بیماران می شود.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه كمبود اعتبار، نیروی انسانی و امكانات بیشترین ضربه را به مردم و بیماران می زند باید در جهت رفع مشكلات برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم اقدام شود تا روز به روز شاهد كاهش خطاهای پزشكی در كشور باشیم.
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشكی ایران گفت: براساس آمار، میزان شكایات پزشكی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد پنج درصدی داشته و بیشترین خطای پزشكی مربوط به پزشكان زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندانپزشكان است.
خلیلی در مورد میزان شكایات كه به نفع مردم به پایان می رسد، اظهار داشت: در دادگستری و نظام پزشكی 40 تا 45 درصد شكایات منجر به صدور كیفرخواست می شود و پس از آن، پرونده ها به هیات های انتظامی ارجاع می شود، 50 تا 55 درصد هم در دادگستری و هم در نظام پزشكی شكایات بررسی می شود و نشان می دهد كه جزو عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور و تقصیر پزشكی نیست.
وی گفت: تمامی موارد شكایات، تخلفات و قصور پزشكی به مراجع انتظامی این سازمان ارجاع داده می شود و این موضوع باعث شده كه در هیات های عالی ما مدت انتظار زیاد شود و ما سعی كردیم با افزایش تعداد هیات های عالی انتظامی و نیروی انسانی اقداماتی انجام دهیم چون پرونده ها سنگین بوده و این مرجع به عنوان آخرین مرحله تصمیم گیری است.
خلیلی ادامه داد: برخی از پرونده ها ممكن است سه بار كارشناسی شود و تركیب هیات عالی انتظامی، رئیس پزشكی قانونی، رئیس یكی از قضات دیوان عالی كشور و رئیس هیات پزشكان متخصص خوشنام و خوش سابقه در مرجع نظام پزشكی حضور دارند و تصمیمات آنها منجر به صدور رای می شود و دادگاه براساس نظر آنها رای نهایی را صادر می كند.
اجتمام(4)**7268 ** 1569
۰ نفر