۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82140355
T T
۰ نفر
پیشرفت 93 درصدی مسكن مهر/ مشكل اصلی پروژه خدمات زیربنایی و روبنایی است

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تكمیل پروژه مسكن مهر گفت: پروژه مسكن مهر، اینك 93 درصد پیشرفت داشته و بطور تقریبی به اتمام رسیده، اما مشكل اصلی آن خدمات زیربنایی و روبنایی است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با اعلام اینكه در یك میلیون و 900 هزار واحد مسكونی مسكن مهر حتی مرحله نازك كاری آنها نیز به اتمام رسیده، افزود: آنچه از مسكن مهر باقی‌مانده نزدیك به 300 هزار واحد مسكونی است كه از این تعداد، 117 هزار واحد مسكونی از نظر مكان‌یابی مشكلات عمده‌ای دارند و در مراكزی قرار دارند كه فاقد متقاضی است.
به گفته این مقام مسئول، آنچه كه متقاضی دارد نزدیك به 200 هزار واحد مسكونی است كه ممكن است تكمیل صد درصدی بخشی از آنها و واگذاری به متقاضیان برای سال آینده باقی بماند.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید، با تاكید بر اینكه هم اینك بیش از 200 كارگاه ساختمانی در حال فعالیت هستند، گفت: خدمات زیربنایی و روبنایی مناطقی كه مسكن مهر در آنها ساخته شده، دلیل اصلی عدم بهره‌برداری و تكمیل مسكن مهر است.
وی اضافه كرد: آنچه مشكل اصلی مسكن مهر است عمدتا به خدمات زیربنایی و روبنایی برمی‌گردد، و گرنه در ساخت و ساز واحدها مشكلی وجود ندارد و كارها بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رود.
آخوندی تاكید كرد: بحث تامین زیرساختی در مسكن مهر از جمله تامین آب، برق، تاسیسات، فاضلاب و مسائلی از این دست، وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست كه بخواهیم بر انجام آن متعهد شویم؛ بلكه، تامین زیرساخت‌ها وظیفه كل دولت است و برعهده یك سازمان به تنهایی نیست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش عمده خانه‌سازی مسكن مهر تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد.
به گفته وی، كارگاه‌های ساختمانی ساخت وساز مانند پروژه‌ آزاد راه تهران- شمال متمركز نیست، بلكه كارگاه‌های ساختمانی در همه جا به صورت پراكنده قرار دارند و كار خود را انجام می‌دهند.
آخوندی ادامه داد: اینكه بنده همواره به مسكن مهر نقد دارم و از آن گله می‌كنم به این دلیل است كه در انجام و اجرای چنین كارهایی كه میلیون‌ها نفر به آن وابسته هستند در وهله نخست باید قبل از اجرا در هنگام مطالعات به فكر تامین زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی می‌بودند؛ اینجاست كه جای نقد جدی دارد و در حال حاضر همه را گرفتار خود كرده است.
عضو كابینه دولت یازدهم با اشاره به مطالعه اخیر سازمان برنامه و بودجه درباره سرمایه 56 هزار میلیارد ریالی مورد نیاز زیرساخت‌های مسكن مهر، تصریح كرد: چنین بودجه‌ای وجود ندارد و رقمی كه برای تامین و ادامه مسكن مهر در سال 95 پیش‌بینی شده، صفر بوده است و گرفتاری از اینجا شروع می‌شود؛ زیرا دولت توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این رقم فقط خدمات زیربنایی مسكن مهر را شامل می شود و خدمات روبنایی مسكن مهر عددی فراتر خواهد شد؛ به عنوان نمونه در تامین خدمات روبنایی در مناطقی كه مسكن مهر ساخته شد به دو هزار و 250 مدرسه نیاز بود، درحالی كه برای آنها فكر نشد.
آخوندی تاكید كرد: ساخت مسكن مهر و آنچه بر اساس تعهدات بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، با سرعت خوبی در حال انجام است و هیچ كارگاه ساختمانی نیز تعطیل نشده است، اما وزارت راه و شهرسازی هیچ مسئولیت مستقیمی در خصوص زیرساخت‌ها و تامین آنها ندارد.
وزیر راه و شهرسازی یكی از دغدغه های وزارت راه و شهرسازی را تامین خدمات روبنایی مساكن مهر عنوان كرد و افزود: اگرچه ساخت مدرسه، كلانتری، مسجد و مراكز بهداشت جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازی نبوده است، با این حال این وزارتخانه در دوره فعلی، 477 مدرسه، 57 كلانتری، 424 مسجد و پنج مركز بهداشت ساخته است.
آخوندی بیان داشت: وقتی صحبت از مسكن مهر می‌شود من همواره خود را به جای افرادی می‌گذارم كه یك واحد مسكن مهر خریداری كرده‌اند و می‌خواهند در آن زندگی كنند و محل زندگی‌شان فاقد امكانات حداقل برای زندگی است. به همین دلیل نیز ساخت مدارس جهت آموزش، كلانتری برای ایجاد امنیت، مسجد برای معنویت و مركز بهداشت برای سلامت محل زندگی را در اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ام.
وزیر راه و شهرسازی هزینه ساخت خدمات زیربنایی مسكن مهر در سال 94 را نزدیك به هشت هزار میلیارد ریال تخمین زد و گفت: بخش عمده مسكن مهر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و فقط شمار اندكی برای سال آتی باقی خواهد ماند.
وی گفت: پرداخت مجدد مبالغ دوباره بستگی به پروژه‌ها، اندازه و سال شروع آنها دارد، اما پروژه‌هایی كه دیر شروع شده‌اند، با توجه به اینكه در فاصله سال‌های 92 تا 93 قیمت‌ها به شدت افزایش یافت و تورم قابل‌توجه بود، پرداخت مجدد خواهند داشت.
اقتصام ** 3065 **1584
۰ نفر