۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82142754
T T
۰ نفر
اولين موج دستگيري در ارتش تركيه به اتهام انتساب به جماعت گولن

آنكارا- ايرنا- در اولين موج دستگيري و تسويه در ارتش تركيه به اتهام انتساب به جماعت گولن، حكم دستگيري شش نظامي نيروي دريايي ارتش تركيه صادر شد.

به گزارش ايرنا از آنكارا به نقل از پايگاه اينترنتي حريت، دادستان ازمير روز گذشته حكم دستگيري دو دريابد و سه سرتيپ و يك نظامي ديگر را به اتهام توطئه براي پاكسازي از ارتش تركيه در سالهاي گذشته صادر كرد.
بنا به ادعانامه تنظيمي از سوي دادستان ازمير اين عده متهم به ارتباط با جماعت گولن و گرفتن دستور از سركردگان جماعت گولن در ازمير براي تنظيم برگه هاي جعلي جهت سوق نظاميان تركيه به دادگاهها به اتهام جاسوسي و نيز تلاش براي براندازي در سالهاي گذشته هستند.
به نوشته پايگاه اينترنتي حريت، دادستاني قبلا ستاد ارتش تركيه را از مساله دستگيري اين شش نفر مطلع و بعد از آن اقدام به اعزام نيروهاي انتظامي براي دستگيري كرده بود.
گفته مي شود از شش نفري كه حكم دستگيري آنان صادر شده تنها يك سرتيپ دستگير شده است.
يكي از اين افراد از سوي ارتش به آمريكا اعزام شده و مابقي نيز در منازل خود نبودند.
در ماههاي گذشته در اخباري ادعا شده بود كه دستكم 600 نفر از منتسبان جماعت گولن از نيروهاي ارتش تسويه خواهند شد.
در طول ماههاي اخير صدها نفر از طرفداران جماعت گولن به اتهام تلاش براي براندازي دستگير شده اند.
جماعت نور به رهبري فتح الله گولن (واعظ آمريكانشين) متحد سابق حزب حاكم عدالت و توسعه و بزرگترين تشكل مخالف فعلي عليه دولت اين كشور از سوي دولت تركيه به عنوان ساختار موازي در داخل دولت تلقي مي شود و دستگيري ها و تسويه هاي گسترده منتسبان به اين جماعت كه از دو سال پيش آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.
دولت تركيه، 'فتح الله گولن' رهبر جماعت نور مقيم آمريكا را عامل و طراح كودتا و اقدامي براي سرنگوني دولت حزب عدالت و توسعه مي داند.
'رجب طيب اردوغان' رئيس جمهوري تركيه نيز حاميان گولن را تهديدي بالقوه براي امنيت ملي اين كشور توصيف مي كند.
خاورم**2012**1566