۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82144277
T T
۰ نفر
مقام روس: ناتو دیوار جدید برلین را پایه ریزی كرد

مسكو- ایرنا- كنستانتین كاساچوف رییس كمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با اشاره تصمیم جدید غرب برای افزایش نیروهای خود نزدیك خاك این كشور، گفت: با تصمیم های پیمان آتلانتیك شمالی در نشست سران كشورهای عضو، دیوار جدید برلین پایه ریزی شد.

به گزارش ایرنا، در نشست سران 28 كشور عضو ناتو در ورشو پایتخت لهستان كه روز شنبه پایان یافت، اعلام شد این پیمان چهار گردان نیروی جدید برخوردار از جنگ افزارهای پیشرفته در كشورهای شرق اروپا و دریای بالتیك نزدیك یا هم مرز روسیه مستقر می كند.
كاساچوف امروز (دوشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: ناتو در نشست ورشو تصمیم گرفت از نظریه ها و رویكردهای دوران جنگ سرد پیروی كند و بر این اساس اگر قدرتمندتر باشند، امنیت دارند.
مقام روسی ادامه داد: كاملا بدیهی است تمامی دستاوردهای پایان دوره جنگ سرد توافق شده برای برقراری موازنه قوا از دست رفته است و ناتو در این شرایط دوباره به دورانی باز می گردد كه امنیت خود را در قدرتمندتر شدن می بیند.
وی افزود: ناتو در نشست ورشو، گزینه رویارویی را انتخاب كرد و رفع تنش را كنار گذاشت و اعضایی مانند فرانسه و ایتالیا كه خواهان رفع تنش ها با روسیه هستند، نیز صدایی رسا در اجلاس سران كشورهای عضو این پیمان نداشتند.
كاساچوف تاكید كرد: در مقابل اعضایی كه مخالف افزایش تنش با روسیه هستند، تازه عضو شده ها در ناتو مانند كشورهای حوزه دریای بالتیك كه بر تشدید تنش ها در مقابل مسكو تاكید می كنند، با تشویق آمریكا ارباب خود، تصمیم گیری ها را در اختیار گرفته اند، اما هنوز این امیدواری وجود دارد، نخبگان غربی در نشست های آینده تصمیم های جدیدی بگیرند تا تحولی ایجاد شود.
روسیه در مرزهای اروپایی خود با حضور دائمی یا موقت نظامیان ناتو و آمریكا بویژه در لهستان، رومانی، چك (شرق اروپا)، لیتوانی، لتونی، استونی سه كشور دریای بالتیك و همچنین گرجستان و مولداوی مواجه است كه با وجود هشدارهای مكرر مسكو، این روند همچنان در حال شتاب گرفتن می باشد.
اروپام 391 ** 1516