۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۳
کد خبر: 82144868
T T
۰ نفر
مرگ زودرس سالیانه 50 هزار ایرانی بر اثر سكته

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: هرسال 90 هزار نفر در كشور براثرسكته فوت می كنند كه 50 هزار نفر آنها زیر55 سال هستند و دچار مرگ زودرس می شوند.

به گزارش خبرنگارسلامت ایرنا، رضا ملك زاده عصر دوشنبه این آمار را در حاشیه نشست با اولگ چسنوف، معاون بیماریهای غیرواگیرسازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت و درپاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اعلام كرد.
وی افزود: مطالعات مختلفی با همكاری سازمان بهداشت جهانی درحال انجام است كه بسیاری از آنها با هدف ارتقای سلامت ایرانیان به خصوص با محوریت بیماریهای غیر واگیر انجام می شود.
ملك زاده گفت: آمار مرگ های زودرس ناشی از سكته های مغزی و قلبی نگران كننده است ولی نشان می دهد كه می توانیم با مداخلات به موقع و اقدامات پیشگیرانه از مرگ سالیانه 50 هزار ایرانی كه دچار سكته می شوند، پیشگیری كنیم.

** دستیابی محققان ایران به فرمول پیش بینی سكته
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه كرد: با مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت توانسته ایم به فرمولی برسیم كه با استفاده از آن می توان با درنظرگرفتن عوامل و ضریب خطرسكته را در آینده هر فرد به دست آوریم و با استفاده از این فرمول می توانیم بروزسكته را پیش بینی و از آن پیشگیری كنیم.
ملك زاده گفت: در ایران بیش از 600 مركز تحقیقاتی در رشته های مختلف پزشكی در دانشگاههای علوم پزشكی فعال است كه از این تعداد 21 مركز همكار سازمان بهداشت جهانی هستند.
وی افزود: امروزیك هیات11نفره از سازمان بهداشت جهانی به سرپرستی اولگ چسنوف، معاون سازمان بهداشت جهانی از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بازدید كردند و قرارشد با همكاری سازمان بهداشت جهانی ومراكز تحقیقاتی همكار این سازمان در ایران تحقیقات بیشتری با هدف ارتقای سلامت ایرانیان انجام شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تمركز اصلی این تحقیقات در حوزه كنترل و پیشگیری از بیماریهای مزمن غیر واگیر مانند سكته های مغزی و قلبی، سرطان و سایر بیماری های مزمن خواهد بود.
وی گفت: برخی از این تحقیقات نیازمند یك كار بلند مدت 10 تا 20 ساله است.

**ایران، مقام اول تحقیقات پزشكی در خاورمیانه و كشورهای اسلامی
ملك زاده افزود: ایران از نظركمیت و كیفیت درتحقیقات علوم پزشكی بدون تردید بالاترین تولیدات را در خاورمیانه و دربین كشورهای اسلامی دارد.
وی همچنین گفت: در دو سال گذشته و در دولت یازدهم بودجه تحقیقات علوم پزشكی، پس از سالها افزایش یافته است و زمینه جهش بیشتر در تولیدات علمی در حوزه پزشكی فراهم شده است.
اولگ چستنوف، معاون بیماریهای غیر واگیر سازمان بهداشت جهانی در یك سفر سه روزه، یكشنبه وارد ایران شده است.
وی روز گذشته در همایش ملی مبارزه با بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت شركت كرد و امروز نیز بازدیدهایی را از مركز مطالعات اعتیاد، مركز تحقیقات بیماری های غیر واگیر، معاونت های تحقیقات و معاونت بهداشت وزارت بهداشت داشت.
اجتمام(3)**3063**1724
۰ نفر