تركیه رسما خواهان استرداد گولن شد

استانبول- ایرنا- مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه تركیه در تماس تلفنی با جان كری وزیر خارجه آمریكا ٬در خصوص تحولات جاری در تركیه و موضوع استرداد فتح الله گولن رهبر جماعت نور بحث و گفت و گو كرد.

به گزارش روز یكشنبه تلویزیون دولتی تركیه ، این تماس تلفنی از سوی وزیر خارجه آمریكا صورت گرفت و طرفین در مورد استرداد فتح الله گولن و روند حقوقی آن بحث و تبادل نظر كردند.
تلویریون دولتی تركیه به نقل از منابع دیپلماتیك افزود: در این تماس تلفنی وزیر خارجه تركیه از فتح الله گولن به عنوان « رهبر یك سازمان تروریستی » یاد كرد.
طرفین همچنین در باره آخرین تحولات در تركیه و موضوع كودتای نافرجام جمعه شب گذشته در تركیه گفت و گو كردند.
رئیس جمهوری تركیه شنبه شب گفته بود : به باراك اوباما می گویم اگر آمریكا شریك راهبردی تركیه است باید «فتح الله گولن» رهبر گروه تروریستی را تسلیم تركیه كند.
«رجب طیب اردوغان» در سخنانی در جمع مردم استانبول كه در نزدیكی منزل وی در منطقه «كیسیكلی» تجمع كرده بودند ٬از حضور گسترده مردم در مقابله با كودتاگران در سراسر كشور تشكر كرد.
وی افزود: پیشتر به رئیس جمهوری آمریكا گفته بودم كه این مردی كه ساكن پنسیلوانیا است٬ در صدد كودتا در تركیه است ازاین رو وی را به تركیه تحویل دهید. واشنگتن این درخواست مرا قبول نكرد، حال دوباره می گویم اگر شریك راهبردی ما هستید او را تحویل تركیه دهید.
رئیس جمهوری تركیه اضافه كرد: از آمریكا سوال می كنم شما كدام تروریست را از ما خواستید و ما وی را تسلیم شما نكردیم.
دولت تركیه، گولن را كه در پنسیلوانیای آمریكا زندگی می كند ٬به نقش داشتن در تلاش روز جمعه گروهی از نیروهای ارتش تركیه برای كودتا، متهم می كند اما گولن هر گونه دست داشتن در این كودتا را تكذیب كرده است.
دولت تركیه اعلام كرده است كه كودتای جمعه شب گروهی از نظامیان شكست خورده و كنترل كشور را در دست دارد.
بنا بر دعوت حزب حاكم تركیه شامگاه شنبه دهها هزار تن در میدان تقسیم و مناطق مختلف استانبول و دیگر نقاط تركیه در حمایت از اردوغان و دولت تركیه تجمع كردند.
بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش تركیه با استقرار در ورودی پلهای موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مركز فرماندهی ستاد ارتش تركیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این كشور واجرای یك كودتای تمام عیار راداشتند كه با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این كودتا پس از چند ساعت به شكست انجامید.منابع مطلع تركیه درآخرین گزارش ها از كشته شدن دست كم 161 نفر و زخمی شدن یك هزار و 440نفر دیگر و بازداشت 2839 نفر از كودتاچیان در جریان حوادث مربوط به كودتای نافرجام این كشور خبر دادند.
خاورم ** 2010**2041**