۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82152426
T T
۰ نفر

اتفاق تازه در روابط پاكستان و افغانستان

۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82152426
اتفاق تازه در روابط پاكستان و افغانستان

اسلام آباد - ایرنا - با وجود اینكه پاكستان و افغانستان همواره یكدیكر را متهم به عدم همكاری در زمینه مبارزه با تروریسم می دانند، نخست وزیر پاكستان به تازگی از همكاری كابل برای كشتن برخی عوامل تحریك طالبان پاكستان در خاك افغانستان قدردانی كرد.

از زمان روی كار آمدن اشرف غنی در دولت وحدت ملی افغانستان، به جز هفته ها و ماه های نخست ریاست جمهوری اشرف غنی كه فضای ظاهرا دوستانه و صمیمی در روابط این كشور و پاكستان شكل گرفت، كابل و اسلام آباد همواره یكدیگر را متهم به پناه دادن و یا عدم برخورد قاطع با تروریست های طالبان افغانستان و پاكستان كرده اند.
روز گذشته اشرف غنی با محمد نواز شریف تماس تلفنی برقرار كرد و به وی اطمینان داد كه طراحان اصلی حمله تروریستی بی سابقه پاییز سال 1393 به مدرسه در شهر پیشاور پاكستان، در عملیاتی ضدتروریستی در خاك افغانستان كشته شده اند.
نخست وزیر پاكستان نیز این اقدام افغانستان قدردانی كرد. این شاید نخستین بار در طول بیش از یك سال اخیر است كه پاكستان رسما در عالی ترین سطح، مراتب تشكر خود را از اقدام افغانستان در راستای ضربه زدن به تروریست های ضدپاكستانی اعلام می كند.
دو روز پیش عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاكستان اعلام كرد كه رئیس جمهوری كشورش هماهنگی لازم را برای حمله به این تروریست ها انجام داد.
به گفته سفیر افغانستان، 'عمر منصور' از طراحان اصلی حمله سال 1393 به مدرسه پیشاور پاكستان و تعدادی از همدستان وی كه در روزهای گذشته در یك حمله هوایی در خاك افغانستان كشته شدند، بنا به خواسته اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و بعد از مطلع شدن وی از محل اختفای آنان انجام شد.
همكاری افغانستان برای به دام انداختن و كشتن طراحان حمله تروریستی به مدرسه پیشاور، تقریبا یك هفته پس از آن انجام شد كه فرمانده ارتش پاكستان قول های مساعدی برای حمایت از افغانستان و از بین بردن پناهگاه های تروریست ها در خاك پاكستان داد و در عین حال تاكید كرد كه پاكستان هم انتظاراتی از افغانستان دارد.
اشرف غنی در این تماس تلفنی به نواز شریف گفت: حمله دو سال پیش به مدرسه ای در پیشاور پاكستان (كه موجب كشته شدن نزدیك به 150 دانش آموز شد)، یك تراژدی بزرگ پاكستان و جهان بود و عوامل این حمله به سزای عمل خود رسیدند.
رئیس جمهوری افغانستان همچنین برای نخست وزیر پاكستان بعد از عمل جرای اخیر وی در لندن، آرزوی بهبودی كامل كرد.
تماس تلفنی روز گذشته اشرف غنی با نواز شریف، به نوعی دلجویی وی از پاكستان به خاطر اظهارات تندی بود كه نشست اخیر سران ناتو در ورشو مطرح كرد. وی هفته گذشته در این كنفرانس بین المللی و در حضور سران بسیاری از كشورها، بار دیگر پاكستان را به برخوردتبعیض آمیز به تروریست ها و عدم برخورد جدی با طالبان متهم كرد و مدعی شد كه پاكستان تروریست ها را به 'تروریست خوب' و 'تروریست بد' تقسیم می كند.
این اظهارات اشرف غنی واكنش های مقام های پاكستان را به دنبال داشت.
حدود دو هفته پیش ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاكستان با حضور در جمع نیروهای كشورش در نزدیك مرز افغانستان، در اظهاراتی كه مورد پسند افغان ها و البته آمریكایی ها قرار گرفت، گفت پاكستان از حاكمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حمایت می كند و اجازه نخواهد داد اقدامی از خاك پاكستان علیه این كشور همسایه انجام شود.
ژنرال شریف در ادامه این سخنانش، بلافاصله تاكید كرد كه پاكستان نیز انتظارهایی از افغانستان دارد و شاید همكاری افغانستان در كشتن طراحان حمله تروریستی به مدرسه پیشاور، بخشی از براوردن انتظاراتی باشد كه ژنرال شریف به آن اشاره كرده بود.
آساق**1723