۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82155960
T T
۰ نفر
سامانه اعزام مترجم برای ناشنوایان در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- برای نخستین بار در كشور سامانه شبانه روزی اعزام مترجم(رابط) برای ناشنوایان طی مراسمی با حضور رئیس سازمان بهزیستی در كشور رونمایی و فعال شد.

رئیس سازمان بهزیستی در این مراسم گفت: پارسال یك میلیون و 60 هزار كودك از مجموع یك میلیون و 570 هزار موالید كشور زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
انوشیروان محسنی بندپی میزان پوشش طرح غربالگری شنوایی را در كشور 67.5 درصد اعلام و بیان كرد: از مجموع نوزادان زیر پوشش سه هزار نفر، نیازمند دریافت خدمات درمانی تخصصی شناسایی شده و خدمات دریافت كردند.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی امسال پوشش این طرح به بالای 90 درصد در كل كشور خواهد رسید كه از نگاه سازمان جهانی بهداشت مطلوب و مورد قبول است.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: معلولان به هیچوجه نباید از زندگی اجتماعی فاصله بگیرند و انزوا اختیار كنند زیرا انزوا برای آنان آثار و تبعات روحی و روانی به همراه دارد.
وی گفت: سامانه شبانه روزی اعزام مترجم(رابط) برای ناشنوایان می تواند در كمك به ناین قشر و افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی آنان نقش مهمی ایفا كند.
مدیركل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم پوشش طرح غربالگری شنوایی را در این استان 83 درصد اعلام و بیان كرد: ناشنوایانی كه در دهه دوم و سوم زندگی خود قرار دارند متكی به زبان اشاره هستند بنابراین مترجم و رابط برای آنان كمك بسیار مهمی است.
حمیدرضا پوریوسف افزود: رابطان و مترجمان ناشنوایان نیز از اقشاری خاصی هستند كه هیچگونه حمایتی از آنان نمی شود و برای رضای خدا و با كمترین حقوق فعالیت می كنند.
معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در قالب سامانه شبانه روزی اعزام مترجم(رابط) افراد ناشنوا می توانند با ارسال پیامك درخواست اعزام مترجم به سامانه 09028777855 در هر ساعت از شبانه روز تقاضا مترجم نمایند.
وی فقدان امكان برقراری ارتباط و ناتوانی استفاده از فرصتهای برابر از نظر رجوع به سازمانها و مراكز اداری مورد نیاز را از چالشهای مهم ناشنوایان در برقراری ارتباط با اجتماع دانست.
او افزود: راه اندازی این سامانه در حقیقت ایجاد یك كانال تسهیلگر برای برقراری ارتباط ناشنوایان با اجتماع است.
97 هزار معلول در خراسان رضوی از سوی سازمان بهزیستی شناسایی و زیر پوشش هستند كه 14 هزار نفر دارای معلولیت شنوایی می باشند.
7496/1858
۰ نفر