امیرعبداللهیان:منطقه مدیون سردار سلیمانی است/وزیر خارجه با نگاه به اصول سیاستهای منطقه را مدیریت می كند

تهران - ایرنا- معاون سابق عربی آفریقای وزیر امور خارجه با تاكید بر اینكه امنیت منطقه ای و جهانی در مبارزه با تروریسم مرهون فرماندهی سردارسلیمانی است ، گفت: ایران درباره تامین حداكثری امنیت ملی با هیچ كس، تعارف ندارد.

حسین امیرعبداللهیان با رد برخی تحلیل ها درباره تغییر در سیاست های منطقه ای وزارت خارجه با تغییر سمتش گفت : سیاست خارجی جمهوری اسلامی اصول ثابت و روشنی در چارچوب قانون اساسی و اتكا بر مباحث كارشناسی در شورای عالی امنیت ملی دارد كه در نهایت به تایید مقام معظم رهبری می رسد.
وی افزود:‌ دستگاه دیپلماسی ملزم است كه در چارچوب این فرایند راهبردها و سیاست های ثابت را با روش هایی كه متناسب با مقتضیات زمان است اجرا كند و قطعا همكارانم در دستگاه دیپلماسی آن را پیگیری می كنند و شخص وزیر نیز با نگاه به این اصول و با در نظرگرفتن راهبردها، سیاست های منطقه ای كشور را مدیریت خواهد كرد.
امیرعبداللهیان اضافه كرد : در عین حال ممكن است در روش ها ، افراد یا تیم های كارشناسی و مدیریتی كارها را سلایق مختلف پیگیری كنند اما مهم این است كه تغییری در اصول سیاست خارجی كشور وجود ندارد.
معاون سابق عربی آفریقای وزیر امور خارجه همچنین درباره موقعیت و شرایط محور مقاومت در مقایسه با جبهه صهیونیستی ـ تكفیری تاكید كرد : تردیدی نیست كه در ورای تحولات سوریه و رویدادهای منطقه مثلثی متشكل از نظام سلطه با تلاش های آشكار و پنهان آمریكا ، اقدامات و تحركات رژیم صهیونیستی و اقدامات عوامل تكفیری و تروریستی وجود دارد كه هر یك سهمی در بی ثبات كردن و ایجاد خسارت بر منطقه دارند .
وی گفت : با وجود خسارات انسانی و مالی كه این تحولات بر سوریه وارد كرده نظام سیاسی سوریه حفظ شده و این مثلث نتوانسته است ساختار سیاسی این كشور را تغییر دهد.
امیرعبداللهیان افزود : نباید فراموش كنیم در ابتدای بحران سوریه از حدود 5 سال پیش بیش از 81 كشور تلاش كردند نظام سیاسی سوریه را سرنگون كنند اما با وجود اقدامات تروریست ها و حمایت های آشكار و پنهان برخی كشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در نهایت شكست خوردند .
كارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح كرد : امروز شاهد بودیم كه همان كشورها كه از تروریسم برای پیشبرد اهداف نادرستشان در سوریه ، عراق ، لبنان، یمن و دیگر كشورهای منطقه استفاده ابزاری می كردند ، خودشان هدف قرار گرفتند و با وجود فشارهای وارده اكنون این محور مقاومت است كه برتر است .
وی افزود :‌ محور مقاومت امروز می تواند با اقتدار و با صدای بلند به جهانیان اعلام كند كه همزمان در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریسم تكفیری قدم بر می دارد .
امیرعبداللهیان اضافه كرد : آمریكا و برخی كشورهای منطقه به علت سیاست های غلط هیچ پیروزی ملموسی كسب نكرده اند جز اینكه خسارات فراوان بر اثر این سیاست ها به منطقه وارد شده است .
1553