۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82159109
T T
۰ نفر
امضای یادداشت تفاهم همكاری ایران و ژاپن در زمینه حمل‌ونقل

پكن - ایرنا - در جریان سفر هیات وزارت راه و شهرسازی كشورمان به ژاپن، سند همكاری های بلندمدت دو كشور در بخش زیرساخت حمل و نقل در توكیو امضا شد.

به گزارش ایرنا، این یادداشت همكاری كه امروز پنجشنبه بین «اصغر فخریه كاشان» قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی و «هیروشی تاباتا» معاون وزیر زمین، زیرساخت، حمل ونقل و جهانگردی ژاپن به امضا رسید، نقشه راه همكاریهای بلندمدت دو كشور جهت ایجاد زیرساخت های پایدار در بخش حمل و نقل را ترسیم می كند.
براساس این سند، محور همكاری دو كشور تبادل تجربیات و فن آوری، معرفی پروژه ها و همكاری فنی در بخش زیرساخت حمل ونقل خواهد بود.
این یادداشت تفاهم پس از برگزاری اولین نشست كمیته مشترك زیرساخت و حمل ایران و ژاپن به امضای مقامات دو كشور رسید.
در نشست این كمیته، هیات ایرانی به ریاست «فخریه كاشان» و متشكل از نمایندگان بخش های راه آهن، بنادر و دریانوردی، هوایی و همچنین مدیرعامل هواپیمایی آسمان، طرح ها و اولویت های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه شبكه حمل و نقل، سیستم های لجستیك، شهرسازی و نوسازی ناوگان ریلی، جاده ای، زمینی، دریایی و هوایی را برای نمایندگان بخش های ذیربط دولت ژاپن تشریح كرده و از سرمایه گذاری و حضور شركت های توانمند ژاپنی در این بخش استقبال كرد.
«هیروشی تاباتا» معاون وزیر زمین، زیرساخت، حمل و نقل و جهانگردی ژاپن نیز ضمن استقبال از امضا برجام و تاكید بر نقش مهم زیرساخت در همكاری های ایران و ژاپن اظهار داشت كه همكاری های دو كشور در این حوزه در آینده گسترش پیدا خواهد كرد.
سفر هیات وزارت راه و شهرسازی متشكل از نمایندگان زیرمجموعه های مختلف این وزارتخانه به ژاپن در پی توافق مقامات بلندپایه ایران و ژاپن به منظور گسترش همكاری های دو كشور و حضور پررنگ تر شركت های ژاپنی در پروژهای زیرساختی جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از برجام صورت گرفته است.
هیات اعزامی كشورمان علاوه بر بازدید از مركز كنترل راه آهن توبو (Tubo) و دیدار با معاون وزیر امور خارجه و معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت، با مدیران شركت های مختلف ژاپنی نیز در خصوص پروژهای مختلف از جمله ساخت خطوط آهن سریع السیر و حومه ای تهران و تبریز، ساخت خط آن چابهار - زاهدان، بررسی امكان تامین هواپیماهای مورد نیاز ناوگان هوایی كشور نیز مذاكره كرد.
همچنین بررسی فرصت های سرمایه گذاری و مشاركت در صنعت حمل و نقل ریلی كشورمان با حضور هیات ایرانی در «سیمنار راه آهن ایران» در هتل ادمونت توكیو به شركتهای ژاپنی معرفی شد.
آساق**1597