۵ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۰
کد خبر: 82164142
T T
۰ نفر
نسبت اشتغال در ایران؛ یك زن به ازای هر 5.3 مرد شاغل

تهران-ایرنا- بررسی آمارهای اعلام شده در بخش بازار كار نشان می دهد به ازای هر 5.3 مرد شاغل، یك زن در بازار كار حضور دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس نتایج آمارگیری نیروی كار سال 1394 از 24 میلیون و 701 هزار و 177 نفر جمعیت شاغل در كشور 84.2 درصد را مردان و 15.8 درصد را زنان شاغل به خود تخصیص داده اند.
این مقایسه درخصوص بیكاران به تفكیك جنسیت نشان می دهد كه 69.4 درصد از بیكاران كشور مرد و 30.6 درصد زن هستند.
براساس آمار اعلام شده، در برابر هر زن بیكار 2.3 مرد بیكار وجود دارد.
آمارها همچنین نشان می دهد رشد اقتصادی كشور در سال 94 به یك درصد رسید. رشد بخش های كشاورزی 5.4، صنعت منهای 2.2 و خدمات 0.2 درصد بوده است.
علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی بتازگی اعلام كرد، در صورتی كه 80 درصد طبقه متوسط كشور به شكل مستقیم و یا غیرمستقیم در تولید صنعتی حضور داشته باشند جامعه به نشاط اجتماعی دست می یابد.
اقتصادی كه در مسیر توسعه قرار گیرد نیاز به نیروی كار دارد. اكنون بسیاری از كشورهای توسعه یافته نیازمند نیروی كارند و سیاست های جذب مهاجر را اجرا می كنند.
یكی از شاخص های توسعه یافتگی در هر جامعه ای، فعالیت زنان است؛ زنان آموزش دیده می توانند با پذیرش مسئولیت، اركان توسعه را گام به گام پیش ببرند.
ایران از جمله كشورهایی است كه ابزارهای توسعه را در بر دارد اما این ابزارها به دلیل برخی مشكلات بخوبی به كار گرفته نمی شود.
صرف توزیع پول نمی تواند منجر به اشتغال شود؛ همانند دولت گذشته كه با بهانه ایجاد اشتغال، منابع بسیاری را به هدر داد.
یكی از برنامه هایی كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم پیگیری می كند شناسایی مزایای هر استان برای ایجاد فرصت های شغلی است كه بتوان در قالب آن مزیتها برای اشتغال برنامه ریزی كرد.
ایجاد تعاونی های كوچك برای مسائل گوناگون از تولید گرفته تا حفاظت از محیط زیست و یا ارائه خدمات می تواند بخش وسیعی از زنان در مناطق روستایی، شهرهای دور و حاشیه نشین را به كار گیرد.
توجه به شاخص های توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر نشان می دهد گام های بسیار مثبتی به لحاظ شاخص های بهداشت و آموزش برداشته ایم.
اقتصام9123 ** 2023