۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82164911
T T
۰ نفر
بلومبرگ: افزایش تولید نفت، مهار تورم و جذب سرمایه گذاری در ایران یك سال پس از برجام

تهران - ایرنا - خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ در مطلبی با انتشار چهار نمودار اقتصادی نوشت:‌ یك سال پس از توافق هسته ای، صادرات نفتی ایران افزایش یافته ، توافق های كاری با شركت های جهانی امضا شده ، تورم مهار شده و اقتصاد ایران در حال ترمیم است .

به گزارش ایرنا ، خبرگزاری بلومبرگ با بیان این مطلب افزود: این خبر خوبی برای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سال پایانی ریاست جمهوری او است.
بلومبرگ در ادامه این گزارش با درج چهار نمودار به بررسی عملكرد اقتصادی ایران در یك سال گذشته پرداخت.

** صنعت نفت، نقطه روشن كارنامه دولت
بلومبرگ خاطرنشان كرد تحریم نفتی سلاح اصلی غرب علیه ایران بود اما اكنون شش ماه پس از لغو تحریم ها ، ایران روزانه 3.8 میلیون بشكه در روز نفت تولید می كند كه دو میلیون بشكه آن صادر می شود.
این رسانه اقتصادی به نقل از «محسن قمصری» مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران افزود: ایران با پافشاری بر موضع خود در سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك) موفق شد 80 درصد از سهم خود از بازار نفت را پیش از آغاز تحریم های نفتی در سال 2012 پس بگیرد.
«رابرت پاول» مدیر بخش خاورمیانه و آفریقا در بخش اطلاعات اقتصادی نشریه اكونومیست به بلومبرگ گفت: صادرات نفت ایران آشكارا فراتر از انتظارات بوده است.
وی افزود: با این حال به علت كاهش قیمت نفت پیش بینی می شود كه درآمد نفتی ایران كمتر از نیمی از درآمد نفتی این كشور در سال 2011 باشد.

** مهار تورم
بلومبرگ در ادامه این گزارش نوشت: به لطف نظم و انضباط مالی و پولی، اكنون قیمت ها در ایران نسبت به هر زمان دیگری در ربع قرن اخیر كمتر افزایش می یابد. تورم در ماه ژوئن تك رقمی شد و به این ترتیب هدف مشخص شده بانك مركزی و یكی از وعده های روحانی محقق شد.
به گزارش بلومبرگ، یك كارشناس خاورمیانه در اندیشكده «شورای روابط خارجی اروپا»‌ در این خصوص گفت: رئیس جمهوری ایران كارنامه بدون عیب و نقصی در زمینه مبارزه با تورم دارد اما در زمینه مبارزه با بیكاری موفقیت او تا این اندازه نیست.
به گفته پاول ، هر چند مقام های ایران انتظار دارند رشد اقتصادی ایران در سال جاری تا ماه مارس 4.5 درصد باشد اما هدف روحانی برای رسیدن به رشد سالانه هشت درصدی مستلزم تغییرات مهمی است.
وی افزود: تسریع در برنامه خصوصی سازی موجب باز شدن اقتصاد و فراهم شدن شریكان شفاف برای سرمایه گذارها می شود اما رقیبان روحانی احتمالا با چنین برنامه ای مخالفت می كنند.
بازار 80 میلیونی ایران جاذبه زیادی برای شركت های بزرگ دارد؛ از این رو از توافق ماه ژوییه سال گذشته تا كنون دهها تن از مدیران شركت ها عازم تهران شده اند.

** ‌افزایش سرمایه گذاری خارجی
بلومبرگ نوشت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی در قالب 26 پروژه به 4.5 میلیارد دلار افزایش یافت كه بیشترین میزان افزایش سرمایه گذاری در مدت بیش از یك دهه گذشته به شمار می رود. این میزان سرمایه گذاری در عین حال كمتر از میزان مورد نظر دولت است كه اعلام كرده قصد جذب سرمایه گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری را در سال دارد.

** صعود بورس در ایران
بر اساس گزارش بلومبرگ ، با اعلام قراردادهای سرمایه گذاری به نفع تولیدكنندگان داخلی مانند شركت ایران خودرو ، ارزش در بورس تهران نیز صعود كرده و تا ماه مارس شور و هیجان زیادی در بورس تهران بود.
بلومبرگ خاطرنشان كرد كه با تمام پیشرفت ها و موفقیت های اقتصادی در ایران ، همچنان مشكلاتی در روابط بانكی وجود دارد و برخی از بانك ها به دلیل تحریم های باقی مانده آمریكا و تهدیدهای كنگره آمریكا برای اعمال محدودیت های تازه ، نسبت به كار كردن با ایران تردید دارند.
این رسانه نوشت: در مجموع ، موفقیت های اقتصادی خیلی انتظارها را برآورده نكرده و شاید دلیل این موضوع آن بوده كه برخی در ایران انتظار تحولات بسیار زیادی را در مدت بسیار كوتاهی داشتند.
اروپام**1078**1572