۸ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۴
کد خبر: 82168156
T T
۰ نفر
وثیقه های تسهیلات بانكی در كشور با افراط مواجه است

مشهد- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی گفت: دریافت وثیقه از متقاضی تسهیلات بانكی در كشور به نوعی افراط مبتلاست.

ولی الله سیف پنجشنبه شب در جلسه كارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در مشهد افزود: گرفتن وثیقه برای پرداخت تسهیلات بانكی نیاز به بازنگری دارد و این رویه باید یكنواخت شود.
وی به دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم پرداخت و اظهار كرد: در دولت تدبیر و امید، نرخ تورم به كمتر از 10 درصد و براساس آخرین آمار در تیرماه امسال این نرخ به 9.2 درصد كاهش یافت.
وی گفت: به رغم اینكه گفته می شد دولت بر كنترل تورم تمركز كرده و سیاست اقتصاد انقباضی را در پیش گرفته اما در سال 1393 بعد از یك دوره 2 ساله ركود، رشد نقدینگی 30 درصد و رشد اقتصادی سه درصد شد.
سیف افزود: با اینكه در سه سال گذشته كشور با شوك شدید نفتی و تحریم اقتصادی مواجه بود، بازار اقتصاد ایران در این مدت یك آرامش نسبی را تجربه كرد.
وی اظهار كرد: یكی از اهداف اصلی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی این است كه اقتصاد كشور را در مقابل محرك های خارجی مصون نگه داشت و آرامش مردم را حفظ كرد.
رئیس كل بانك مركزی گفت: در سه سال گذشته اقتصاد كشور برخلاف هشت سال دولت پیشین، پیش بینی پذیر شده و افق روشنی از آینده برای سرمایه گذارانی كه پروژه های بلندمدت دارند، ایجاد شد.
وی افزود: امسال نیز كه كشور در حال خروج از ركود است، تحركی در اقتصاد آغاز و در مسیر درست به حركت درآمده است و پیش بینی می شود تا انتهای سال با همكاری نظام بانكی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به رشد پنج درصدی در اقتصاد دست یابیم.
وی وجود باور مشترك بین مسئولان دولت در باره نظام بانكی را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم دانست و اظهار كرد: همیشه گفته می شد كه نظام بانكی مشكل دارد اما تحلیل درستی از این مشكل انجام نمی شد.
سیف گفت: مشكل دار بودن نظام بانكی محرز است اما این مشكل به دلیل نگاه غلط دولت پیشین در سنوات گذشته و توقعات عجیبی كه از این نظام داشته، بروز یافته است.
وی افزود: 90 درصد از بار تامین بخش مالی اقتصاد كشور بر دوش نظام بانكی و توقع همه سرمایه گذاران برای تامین مالی از این محل است كه چنین موضوعی در هیچ كشوری وجود ندارد.
وی اظهار كرد: نظام بانكی كشور دچار پدیده تنگنای اعتباری و حجم عظیمی از دارایی های منجمد غیرقابل استفاده است كه این مساله باعث به نیمه رسیدن قدرت پرداخت تسهیلات در نظام بانكی شده است.
رئیس كل بانك مركزی گفت: در این راستا یكی از اساسی ترین اقدامات شامل اصلاح نظام بانكی یا بخش مالی كشور به تصویب دولت رسیده و در دستور كار قرار گرفته است.
وی با اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات بانكی در كشور افزود: پارسال نظام بانكی چهار هزار و 170 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت كرد كه حدود 50 درصد از این میزان، موارد تمدیدی و تجدیدی های گذشته و حداقل دو هزار میلیارد ریال تزریق جدید بود.
وی با اشاره به تكلیف این بانك برای تامین مالی هفت هزار و 500 واحد تولیدی كوچك و متوسط به میزان 160 هزار میلیارد ریال در سال جاری اظهار كرد: این تسهیلات فقط به پروژه هایی كه بیشترین بازده و توجیه اقتصادی دارند، پرداخت می شود.
سیف گفت: كارگروه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانها باید دقت لازم را داشته و نسبت به داشتن شرایط لازم واحدها برای دریافت تسهیلات حساس باشند.
وی افزود: باید لیست كاملی از وضعیت واحدهای كوچك و متوسط كشور كه نیاز مالی دارند، تهیه شود و به هیچ وجه نباید منابع بانكی را با پرداخت به واحدهایی كه بازدهی مطلوب ندارند، هدر داد و از ریخت و پاش در این حوزه جلوگیری كرد.
وی ادامه داد: واحدی كه دارای بازار مصرف برای تولید، فروش آسان محصولات، قیمت فروش بالاتر از قیمت تمام شده و حركت رو به جلو باشد، شایسته دریافت تسهیلات است.
رئیس كل بانك مركزی در باره پرداخت تسهیلات به واحدهای بزرگ تولیدی گفت: واحد های بزرگ را باید جداگانه بررسی كرد و نمی توان در كارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استانی از بررسی آنها نتیجه گرفت زیرا این واحدها نیاز به ملاحظات مدیریتی و اقتضائات كنترلی در سطح كلان كشور دارند.
وی نرخ سود بانكی را برای بخش تولید ناعادلانه دانست و افزود: به رغم كاهش نرخ تورم و تك رقمی شدن آن، نرخ سود بانكی كاهش محسوسی نداشته است زیرا پیشتر نظام بانكی كشور با 50 درصد دارایی بدون بازده و بازار بسیار ملتهب و افراد غیرحرفه ای كه منابع را با نرخ بالا جذب می كرد، مواجه بود.
سیف اظهار كرد: با كاهش نرخ تورم و ساماندهی نرخ سود تسهیلات، این التهاب در بازار در حال فروكش است و كاهش نرخ تورم اثر خود را بر نرخ سود بانكی گذاشته و به اختلاف دو درصدی بین این دو نرخ خواهیم رسید.
وی با اشاره به دستاوردهای برجام برای اقتصاد كشور ادامه داد: شرایط موجود و فضای بین المللی در مقایسه با قبل از برجام متحول شده و ارتباط كارگزاری های ایران با اروپا شكل گرفته است و منابع مالی به راحتی جابه جا می شوند.
وی گفت: اكنون 472 كارگزاری جدید داریم كه با تمام دنیا در ارتباط هستند و روز به روز گشایش بین المللی بیشتر و ارتباطات ما با كشورهای دیگر عادی تر می شود و فضای باز بین المللی برای اقتصاد ایران دستاوردی است كه می تواند انتظارات را برآورده كند.
رئیس كل بانك مركزی افزود: 90 درصد از دستاوردهای اقتصادی در دولت یازدهم به دلیل رعایت انضباط پولی و مالی بوده كه توسط دولت دیكته شده است.
7489 / 6053