۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82168878
T T
۰ نفر
توافق ساخت نیروگاه حرارتی در ایران و همكاری فضایی تهران و مسكو

مسكو- ایرنا- در مذاكرات محمود واعظی و الكساندر نوواك رییسان ایرانی و روسی كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور در مسكو، برنامه نهایی شده ساخت چهار نیروگاه حرارتی در ایران و همچنین افق همكاری در عرصه های فضایی-ماهواره ای و نفتی اعلام شد.

به گزارش ایرنا، واعظی در نشست خبری در باره همكاری های نفتی و گازی دو كشور، گفت: قراردادها در حال اجرای مراحل مرتبط است و در آینده بسیار نزدیك با دوستان روس در میان خواهیم گذاشت.
وی در كنفرانس خبری مشترك با نوواك كه شامگاه جمعه و در پایان مذاكرات وزیران برگزار شد، افزود: در باره میادین و برخی پروژه ها پیش از این مذاكره شده و رایزنی ها ادامه دارد. از همكاری نزدیك با شركت های نفتی و گازی روسیه استقبال زیادی می كنیم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: با توجه به حجم روابط دو كشور و نتیجه مذاكرات انجام شده، كار گروه انرژی می تواند تسهیل كننده مذاكرات باشد كه در صدر آن معاونین وزرای نفت دو كشور قرار دارند و تشكیل آن نشانه اهمیت این همكاری ها است.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران، نوواك نیز در باره وام اعتباری مسكو به تهران گفت: پیش نویس توافق ارائه اعتبار دولتی دو میلیارد و 200 میلیون یورویی در حال تهیه است.
وی ادامه داد: یك میلیارد یورو به ساخت واحد انرژی نیروگاه بوشهر به ظرفیت 1400 مگاوات اختصاص داده می شود و یك میلیارد و 200 میلیون یورو دیگر ویژه برقی سازی 495 كیلومتر راه آهن در ایران است كه مشاركت در آن نیز مورد تایید دولت روسیه قرار گرفته و اعتبار بین بانكی را وزارت دارایی می دهد.
وزیر انرژی روسیه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ریانووستی در باره زمینه های همكاری نفتی تهران و مسكو در میدان اناران نیز گفت: برپایه اطلاعات آقای مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، پیشنهادها در دو بخش بوده كه بخش كوچك آن انجام شده و بخش اصلی نیز بررسی خواهد شد.
همچنین وزیر انرژی روسیه اعلام كرد كه امكان خرید یك فروند ماهواره در این كشور با ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: توافق هایی در چارچوب هوا-فضا به دست آمده است و امكان تولید و ساخت ماهواره فضایی برای ایران در روسیه بررسی می شود.
رسانه های روسی این بخش از اظهارات وزیر انرژی روسیه را بازتاب داده اند.
همچنین اعلام شد كه بر اساس قرارداد نهایی شده بین ایران و روسیه این كشور چهار واحد بخار برای یك نیروگاه حرارتی در ایران خواهد ساخت.
بنا به اعلام خبرگزاری اینترفكس، قدرت هریك از این واحدهای بخار كه در نیروگاه حرارتی هرمزگان در بندرعباس ساخته می شود، 350 مگاوات می باشد و قرارداد با شرایط «واگذاری كامل و آماده به كار» بسته شده است.
همچنین رسانه های روسی اعلام كردند كه قرار است ایران و روسیه تا پایان سال جاری پیشنهاد مربوط به ایجاد منطقه آزاد تجاری را ارائه كنند تا تفاهم نامه آن نهایی شود.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كه همراه یك هیات خصوصی و دولتی در سفری چهار روزه به روسیه با مقام های بلندپایه این كشور درباره گسترش همكاری های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی گفت وگو كرد، شامگاه جمعه مسكو را به مقصد تهران ترك كرد.
واعظی رییس ایرانی كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و روسیه مذاكرات خود را در مسكو با ورونیكا نیكیشینا وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا در باره مشاركت اقتصادی با این اتحادیه در قالب پیمان تجارت آزاد آغاز كرد.
مذاكرات با نیكلای نیكیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت، الكساندر نوواك وزیر انرژی و رییس روسی كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور و همچنین الكساندر تكاچیف وزیر كشاورزی روسیه از دیگر برنامه های كاری واعظی در مسكو بود كه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران برگزار شد.
همكاری های فضایی، مخابراتی، شبكه های مجازی، آموزش فضانوردی، توسعه روابط صنعتی و اقتصادی، كشاورزی، همكاری های نفتی و گازی، رفع موانع بانكی، صادرات و واردات متقابل، رایزنی برای برنامه های نشست آینده كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور و پیگیری اجرای قرار دادهای قبلی از جمله توافق های صورت گرفته در مذاكرات چهار روزه واعظی و هیات همراه در سفر به روسیه بود.
همچنین سایت اقتصادی سفارت ایران در روسیه برای آگاهی رسانی به بخش های مختلف تجاری و بازرگانی خصوصی دو كشور به دو زبان روسی و فارسی با حضور واعظی وزیر ارتباطات، نوواك وزیر انرژی روسیه و همچنین سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو رونمایی شد.
از آغاز روی كار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همكاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به ركورد خود را تحرك بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو كشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به كمی بیش از یك میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو كشور به حدود یك میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد كرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج كشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است كه بیش از 20 میلیون كیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیكی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات كالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و كشورهای عضو این اتحادیه ایجاد كند.
اروپام 391 ** 1516