۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82169167
T T
۰ نفر
وزارت خارجه آمریكا: بازپس گیری موصل از داعش سرنوشت عراق را تعیین می كند

تهران - ایرنا - 'آنتونی بلینكن' قائم مقام وزیر خارجه آمریكا گفت كه بازپس گیری شهر موصل عراق از گروه داعش، سرنوشت كل آن كشور را تعیین خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، تارنمای وزارت خارجه آمریكا با انتشار مطلب فوق به نقل از اظهارات روز جمعه به وقت محلی وی افزود: باید به موازات عملیات نظامی، برای آینده سیاسی عراق نیز برنامه ریزی شود.
بلینكن در عین حال اضافه كرد: بافت جامعه عراق در معرض خطر است زیرا داعش سعی دارد هویت اقلیت‌های قومی و مذهبی را از بین ببرد.
به گفته وی، دخیل كردن اقلیت‌ها و اطمینان دادن به آنها كه جزئی از عراق هستند و پس از داعش از آنها و حقوقشان دفاع خواهد شد، برای آینده عراق حیاتی است.
قائم مقام وزیر خارجه آمریكا گفت: 'به همان اندازه كه شكست دادن داعش، آزادسازی شهرها، و فراهم كردن زمینه برای بازگشت مردم به خانه هایشان اهمیت دارد و حیاتی است، معتقد شدن همه اقشار مردم آن كشور به این كه آینده ای برایشان در عراق هست، نیز مهم است. اگر معتقد نشوند، آنگاه شرایطی كه از ابتدا به ظهور داعش منجر شد، به قوت خود باقی خواهد ماند و ما ممكن است با ظهور مجدد آن مواجه شویم.'
بلینكن معتقد است فقط دولت و مردم عراق هستند كه می توانند با همبستگی، مانع ظهور مجدد داعش شوند و دولت آن كشور مسئولیت اعتمادسازی میان اقشار و اقلیت‌های مختلف را برعهده دارد.
وی، سخنران اصلی در كنفرانسی یكروزه در محل وزارت خارجه آمریكا در شهر واشنگتن بود كه نمایندگان بیش از 20 كشور و اتحادیه اروپا و چند سازمان بین المللی، در جست وجوی راه‌هایی برای تأمین امنیت اقلیت‌ها در مناطق تحت كنترل داعش در آن حضور داشتند.
شبد**1004**1504 ** 1095