۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۳۷
کد خبر: 82171637
T T
۰ نفر
شورای مسلمانان فرانسه برای جلوگیری از نفوذ افراط گراها بنیاد جدیدی تاسیس می كند

تهران – ایرنا – رئیس شورای مسلمانان فرانسه روز دوشنبه اعلام كرد كه این نهاد برای كمك به تامین هزینه های مساجد این كشور و جلوگیری از نفوذ حامیان مالی افراط گرا، بنیاد تازه ای تاسیس خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس نوشت، «انور كببیچ» پیشنهاد كرد كه از این بنیاد برای تامین هزینه های ساخت و اداره مساجد استفاده و بودجه آن توسط فعالان بخش مواد غذایی حلال، تامین شود.
بر اساس این گزارش، فرانسه كه بزرگ ترین جامعه مسلمانان اروپا را در خود جای داده، كشوری غیرمذهبی است كه در آن استفاده از بودجه دولتی برای مكان های عبادت و مذهبی ممنوع است.
«مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه روز یكشنبه گفت كه قصد دارد به تامین هزینه های ساخت مسجدها از خارج این كشور، پایان دهد.
كبیبچ به شبكه تلویزیونی ال سی آی گفت: تقریبا تمامی مسلمانان فرانسه به اسلام طرفدار آرامش و بردباری مذهبی، وابسته هستند و كاملا به ارزش ها و قوانین جمهوری فرانسه، احترام می گذارند.
«برنار كازنوو» وزیر امور داخلی فرانسه پس از ملاقات با كببیچ خواهان شروع به كار این بنیاد در ماه اكتبر (2016) شد.
بحث در باره منابع تامین هزینه های ساخت و اداره مسجدها در فرانسه پس از كشته شدن یك كشیش در كلیسایی در نورماندی فرانسه توسط دو تروریست افراط گرا، دوباره مطرح شد.
به گفته برخی صاحب نظران، نفوذ خارجی بر برخی مسجدها و نمازخانه های موجود در خاك فرانسه، ممكن است موجب تشویق به تندروی و افراط گرایی شود.
به گفته كازنوو، 20 مكان در ماه های اخیر به علت دیدگاه های افراطی كه در آنها ابراز می شد، تعطیل شده است.
وی افزود: در فرانسه جایگاهی برای كسانی كه خواستار و تحریك كننده نفرت هستند و به اصول جمهوری فرانسه احترام نمی گذارند، وجود ندارد.
كازنوو گفت: دولت فرانسه برای تضمین شفافیت كامل منابع تامین هزینه های مسجدها و در عین حال احترام جدی به اصول جمهوری فرانسه، تلاش می كند.
كببیچ افزود: شورای مسلمانان فرانسه (سی اف سی ام) نیز برای بهبود آموزش پیش نمازها در فرانسه تلاش می كند تا دانش و آگاهی كامل تر و بهتری از تاریخچه غیرمذهبی و نهادهای جمهوری فرانسه، پیدا كنند.
ده ها مسلمان ساكن فرانسه و ایتالیا روز یكشنبه به عنوان نمایش همبستگی میان مذاهب در پی حمله به یك كلیسا و قتل یك كشیش، در مراسم نیایش كاتولیك ها حضور یافتند.
اروپام**1486**1572
۰ نفر