۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۹
کد خبر: 82172111
T T
۰ نفر

12 گونه جانوری یزد در معرض انقراض

۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۹
کد خبر: 82172111
12 گونه جانوری یزد در معرض انقراض

یزد - ایرنا - معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد گفت: از مجموع گونه های جانوری در معرض تهدید و انقراض در كشور، 12 گونه آن مربوط به این استان است.

حسن اكبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گونه ها شامل یوزپلنگ، هوبره، كاراكال، شاه روباه، روباه شنی، گربه شنی، گربه پالاس، بالابان، آهو، جبیر، گورخر ایرانی و زاغ بور هستند.
وی اظهار كرد: این گونه ها ارزش حفاظتی بسیار بالایی دارند و اهمیت زیست محیطی استان به خاطر این گونه هاست.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست یزد افزود: برای حفط گونه های جانوری، مشاركت و همراهی مردم و همچنین جلوگیری از فعالیت شكارچیان غیرمجاز ضروری است.
اكبری با بیان اینكه آسیب جدی به حیات وحش از دهه 30 آغاز شد اضافه كرد: رفت و آمد انسانها ، ایجاد جاده های های متعدد و تخریب های معدنی در زیستگاههای حیات وحش موجب نابودی تعدادی از گونه های جانوری شد بطوریكه بیشتر جمعیت گونه های جانوری چون آهو و گورخر تا دهه 50 نابود و منقرض شدند.
وی خاطر نشان كرد: در چند سال گذشته تعدادی از شكارچیان غیر مجاز، بیشترین نقش را در تخریب محیط زیست و شكار استان داشته اند كه این افراد هم اكنون به محیط زیست برگشته و بهترین حامیان این بخش هستند.
اكبری تعداد محیط بانان استان را 60 نفر بیان كرد و گفت: این تعداد نیرو برای حفاظت از عرصه های محیط زیست و جلوگیری از شكار غیر مجاز كافی نیست.
بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
60 نیروی محیط بان، یك میلیون و 270 هزار هكتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می كنند.
2088/ 6197
۰ نفر