۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۵
کد خبر: 82172163
T T
۰ نفر
شناسایی 20 حق برای جمعیت 30 درصدی كودكان در كشور

كرج -ایرنا- دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودكان با اعلام اینكه حق كودك به عنوان یك مطالبه قانونی باید مد نظر قرار گیرد و از نگاه عاطفی صرف پرهیز شود، گفت: 20 حق برای كودكان احصاء شده است.

به گزارش ایرنا، مظفرالوندی روز سه شنبه در نشست كارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری البرز، افزود: كودكان افراد زیر 18 سال هستند كه امروز 30درصد جمعیت كشور را تشكیل می دهند كه نگاه به آنان بیشتر عاطفی است و توجه به حقوق آنان نمی شود.
وی ادامه داد: امروز دركشور شاهد 60 موضوع فقهی و آیات قرانی هستیم كه در مورد كودكان سفارش شده و یكی از حقوق كودكان آموزش است، كودك حق زیستن و زندگی دارد.
الوندی گفت: كودكان توان دفاع از خود ندارند و باید نهادهایی از آنان حمایت كنند. اگر بچه ای درخیابان زندگی كرده و از تحصیل دور بماند، باید حمایت شود.
وی اضافه كرد:تاكنون حدی كه نیاز است در حقوق كودكان توجه نشده و در سند چشم انداز كشور ایران آمده كه ایران كشوری توسعه یافته است كه باید در حفظ كرامت و حقوق انسان ها و بهره مندی از امنیت اجتماعی تبلور یابد و ایران باید برخوردار از رفاه، سلامت و غیره باشد كه باید تلاش های ویژه را داشت چرا كه 10 سال زمان برای اجرایی شدن آن باقی است.
الوندی خاطرنشان كرد: كنوانسیون حقوق كودك به عنوان قانون لازم الاجرا مصوب مجلس است، یكسری قوائد و ارزش های بنیادی داریم كه همه كسانی كه در حوزه كودك كار می كنند، باید مد نظر قرار دهند.
وی تاكید كرد: تبعیض قائل نشدن یكی از موضوعات مهم دراین زمینه است اما ما در بحث نگرش ها و تفكرات مشكل داریم. هر اقدام اجرایی و قضایی باید با رعایت منافع عالی كودك باشد.
الوندی ادامه داد: مشاركت جویی و به رسمیت شناختن بچه ها و نقدپذیری مسئولان، رویكرد جنسیت محور، خانواده محور و دانش بنیان بودن در این موضوع مهم مورد توجه قرار می گیرد.
وی اضافه كرد: امروز سازمان هایی كه با حوزه كودك مرتبط هستند از جمله 9وزارتخانه تلاش هایی ویژه دراین زمینه دارند. در حقوق كودك چشم انداز ما رشد یافتگی تمام كودكان، ایجاد انگیزه برای پیشرفت كودك، سلامت رفاه و آموزش است.
این مسئول در ادامه به وضعیت البرز اشاره كرد و افزود: البرز مشكلات خاص خودرا دارد كلكسیون مشكلات استان های دیگر در البرز دیده می شود. بخشی تهدید وبخشی فرصت است و در تلاش هستیم تا مشكلات در حوزه حقوق كودكان را در قالب كارگروه بانوان و خانوده استانداری های كشور مرتفع كنیم.
وی یاد آورشد: البرز ظرفیت های خوبی از جمله در حوزه سمن ها دارند و با رویكرد و نگاه ویژه دولت به تشكل های غیر دولتی می توان با شناسایی ظرفیت های سمن ها با توجه به اینكه دولت توان پرداخت بسیاری از هزینه ها را ندارد بهره برد.
الوندی ادامه داد: درگذشته كرج ( مركز استان البرز) عبوری دیده می شد اما امروز شاهد آن هستیم كه می توان از ظرفیت های قابل توجه آن بهره برد.
8029/1535
۰ نفر