۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82172311
T T
۰ نفر

ركورد 50 ساله تولید گندم در كرمان شكسته شد

۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82172311
ركورد 50 ساله تولید گندم در كرمان شكسته شد

كرمان - ایرنا - ركورد 50 ساله تولید گندم در كرمان امسال شكسته شد اما روند تولید، خرید و فروش این محصول راهبردی همچنان با چالش هایی روبرو است.

از گذشته دور كشاورزان كرمانی همواره در تلاش بودند تا بتوانند سهمی در خودكفایی گندم كشور داشته باشند و این مهم برای اولین بار در دولت یازدهم، با تحویل بیش از 204 هزار تن گندم به سیلوهای كل استان، رقم خورد.
بیش از 318 هزار تن گندم در شمال و جنوب استان كرمان تولید شده و این تولید كم سابقه با مشكلاتی نیز همراه بوده است كه بررسی دقیق آنها می تواند تشویق كشاورزان و افزایش چشمگیر تولید را به همراه داشته باشد.
مدیركل شركت غله و خدمات بازرگانی استان كرمان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: خرید تضمینی گندم یكی از اقدامات قابل توجه دولت در حمایت از گندم كاران است.
مجید نژادبیگلری با بیان اینكه مشكلات كشاورزان بر كسی پوشیده نیست گفت: خرید تضمینی یك نمونه از این حمایت هاست چرا كه دولت به شدت پیگیر مشكلات كشاورزان است و در هر سری از خرید تضمینی حداقل 10 درصد افزایش قیمت را برای تشویق گندم كاران لحاظ می كند.
وی در پاسخ به پرسش ما درباره تاخیر در پرداخت بهای گندم به كشاورزان بیان كرد: وقتی كشاورز گندم خود را به سیلو تحویل می دهد، اطلاعات كشاورز در قالب سی دی، در ساعت هشت صبح روز بعد برای واریز بهای گندم به بانك مربوط تحویل داده می شود.
وی با اشاره به اینكه تا 2 سال قبل همزمان با تحویل گندم به سیلو، بهای آن هم پرداخت می شد گفت: در صورتی كه كشاورز تمامی مدارك خود از جمله شماره حساب، اطلاعات شخصی و معرفی نامه سازمان جهاد كشاورزی را ارائه كرده باشد، در نهایت 2 تا 3 هفته بعد، بهای گندم را دریافت می كند.
مدیركل شركت غله و خدمات بازرگانی استان كرمان تصریح كرد: در حال حاضر روند پرداخت بهای گندم بیشتر از سه هفته طول نمی كشد و افرادی هم كه در دریافت بهای گندم خود دچار مشكل می شوند، مدارك خود را به طور كامل تحویل نداده اند و تا زمانی كه این اطلاعات را كامل نكنند بانك نمی تواند پولی به آنها پرداخت كند.
وی با اشاره به اینكه امسال بیشترین میزان تولید گندم را داشتیم بیان كرد: تا این لحظه بیش از 204 هزار تن گندم به سیلوهای استان تحویل داده شده است.
وی گفت: طی 50 سال گذشته تاكنون این میزان گندم در استان كرمان تولید و خریداری نشده است و این یك ركورد تاریخی در تولید گندم استان كرمان است .
رئیس مجمع گندم كاران استان كرمان و عضو هیات اجرایی بنیاد گندم كشور هم گفت: اگر امروز مشكلات زیرساختی را در بحث تولید گندم حل نكنیم، یك سال خودكفا هستیم و یك سال هم مجبور می شویم 40 درصد گندم را از خارج كشور تهیه كنیم.
قاسم سالاری تصریح كرد: ما چهار دوره خودكفایی كوتاه داشتیم كه ناشی از بارندگی و تغییرات اقلیمی بود ولی این تولید پایدار نیست.
وی افزود: تولید پایدار آن است كه ما روش های نوین كشاورزی را همراه با تحقیقات عمیق علمی اجرا كنیم.
وی بیان كرد: امروز در حوزه تحقیقات بسیار ضعیف عمل می كنیم و اگر تحقیقات وارد عرصه تولید بذر مرغوب و غیره نشود، هیچ پیشرفتی نمی كنیم.
رئیس مجمع گندم كاران استان كرمان با اشاره به اینكه برای تولید هر كیلوگرم گندم یكهزار و 500 لیتر آب مصرف می شود گفت: با این روش آبیاری، فقط به آب كشور ضربه می زنیم.
وی تصریح كرد: تنها راه پیش روی ما این است كه سیستم های نوین آبیاری با جغرافیای خاص منطقه را پیاده كنیم و نسخه پیچیده شده در كشورهای اروپایی در استان كرمان كارایی ندارد بلكه ضرر هم خواهد داشت.
سالاری افزود: در حال حاضر مسئولان تصمیم گرفتند سیستم 'نوار تیپ' را كه نوعی از آبیاری قطره ای است در مزارع تولید گندم اجرا كنند و تا این لحظه، درستی استفاده از نوار تیپ به صورت كامل برای ما اثبات نشده است.
وی گفت: یكی از مشكلات ما بحث ماشین آلات و ادوات كشاورزی است به عنوان مثال، امروز سطح زیر كشت دانه های روغنی را افزایش داده ایم ولی دستگاهی كه بتواند این محصول را برداشت كند، نداریم.
وی با بیان اینكه گندم استان هم دچار این مشكل است افزود: در استان كرمان 2 میلیون و 500 هكتار گندم آبی و چهار میلیون و 500 هكتار گندم دیم داریم و در هر هكتار سه تن و 200 كیلوگرم گندم تولید می كنیم كه این تولید برای ما شایسته نیست.
رئیس مجمع گندم كاران استان كرمان خاطرنشان كرد: اگر توسعه پایدار را در تولید گندم لحاظ كرده بودیم نه تنها تولید را افزایش داده بودیم بلكه هیچ نیازی به كشت دیمی گندم نداشتیم.
وی گفت: تاكنون در كرمان سه روش آبیاری نوین اجرا شده كه هر سه روش غلط از كار درآمد و فقط مقروض كردن بیش از پیش كشاورزان به بانك ها را به همراه داشت.
وی با بیان اینكه تاكنون در بحث آبیاری، آزمون و خطاهای زیادی داشته ایم افزود: قرار شده كه سازمان جهاد كشاورزی بودجه ای را برای كاشت سه هزار هكتار گندم به روش نواری (قطره ای) اختصاص دهد كه ببینیم كاركرد این روش در استان به چه شكل خواهد بود.
سالاری گفت: ما در بحث نگهداری گندم مشكل خاصی نداریم و ظرفیت سیلوها جوابگوی تولید گندم استان است.
وی تاكید كرد: با طرح خرید گندم در نقطه صفر تولید، بسیاری از مشكلات كشاورزان همچون حمل و نقل مرتفع شده است كه امیدواریم كل استان را پوشش دهد.
وی افزود: تاخیر در پرداخت بهای گندم به كشاورزان باعث شده كه عده ای از كشاورزان به كشت های دیگری روی آورند و در نهایت متضرر شوند.
عضو شورای راهبردی آب كشور تصریح كرد: اصلاح الگوی كشت، همراه با قانون حمایتی الگوی كشت جواب می دهد چرا كه اعلام شد در ارزوئیه هندوانه كاشته نشود و به دلیل نبود اهرم قانونی مناسب، باز هم شاهد كشت این محصول بودیم.
وی بیان كرد: وقتی قیمت محصول بالا برود، بیش از 50 درصد سود را دلال ها به جیب می زنند اما زمانی كه قیمت كاهش پیدا كند همین دلال ها یك درصد هم به كشاورز نمی دهند و تمام سود را خودشان برمی دارند.
سالاری گفت: به نمایندگی از گندم كاران از تلاش های دولت برای خرید تضمینی گندم تشكر می كنم اما دولت می تواند كارهای بزرگتری را برای افزایش تولید و حمایت از كشاورزان انجام دهد چرا كه 13 سال قبل قیمت گندم از قیمت فعلی بیشتر بود و امروز گندم كاران 30 درصد فقیرتر از گذشته هستند.
وی با بیان اینكه گندم كاران استان حتی برای خرید بذر و انجام امور كشت خود دچار مشكل نقدینگی هستند عنوان كرد: بارها پیشنهاد كردم دولت برای گندم كاران یك كارت اعتباری اختصاص دهد كه كشاورز بتواند بدون دغدغه مالی كشت خود را انجام دهد و دولت هنگام خرید گندم پول خود را بردارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی شمال استان كرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بیش از 168 هزار تن گندم در حوزه شمال استان تولید می شود كه مقداری از این گندم برای خود محصولی و بذر توسط كشاورزان نگهداری و مابقی به سیلوها تحویل داده می شود.
فریدون آهنگری افزود: رقم های یاواروس، چمران، البرز، روشن، امید، ارگ، پیشتاز و میهن در استان كرمان كشت می شود.
وی گفت: قیمت تمام شده بر اساس خرید تضمینی برای ارقام نان 12 هزار و 700 ریال و ارقام دوروم 13 هزار ریال است .
وی اظهار كرد: خرید و فروش گندم تولیدی پس از برداشت توسط شركت غله بر اساس نرخ خرید تضمینی دولت كه هر سال اعلام می شود، صورت می گیرد و كارخانه های آرد، این گندم را از شركت غله خریداری می كنند.
وی افزود: پرداخت نكردن به موقع بهای محصول تولیدی، گرانی نهاده های كشاورزی همچون سم و كود و از همه مهمتر بحران آب در استان از جمله مشكلات و موانع تولید گندم است و در صورت رفع این موانع، پیشرفت چشمگیری در توسعه كشت گندم خواهیم داشت.
وی تصریح كرد: تسهیلات كشاورزی نیز در قالب عقود مبادله ای و به صورت یك ساله از محل اعتبارات داخلی بانك كشاورزی برای تامین هزینه های كاشت، داشت و برداشت در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان گفت: امروز مشكل اصلی كشاورز ما بدهی بانكی است به گونه ای كه بعضی از كشاورزان برای اینكه از فشار بانك خلاص شوند، كشاورزی را رها می كنند.
وی اظهار كرد: در استان كرمان از لحاظ ظرفیت سیلوها مشكلی نداریم اما به لحاظ موقعیت مكانی سیلوها دچار مشكل هستیم.
آهنگری گفت: برای كشاورز صرفه اقتصادی ندارد كه بار گندم را از منطقه دور افتاده آن هم با هزینه های زیاد حمل و نقل به سیلوهای استان انتقال دهد.
وی اضافه كرد: خرید تضمینی گندم در صورتی می تواند كشاورزان را تشویق كند كه در پرداخت ها تاخیر نداشته باشیم.
وی گفت: سال گذشته سطح زیر كشت گندم در شمال استان كرمان 44 هزار هكتار بود كه این رقم را برای سال جاری با توجه با ثبات تولید به 43 هزار هكتار كاهش دادیم.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: امسال 150 هزار تن گندم سیلویی و بذری در جنوب كرمان تولید شد.
سید یعقوب موسوی افزود: در سال زراعی جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 51 درصد افزایش تولید محصول گندم داشته ایم كه انقلابی در بخش كشاورزی است.
وی گفت: امسال 36 هزار و 500 هكتار از مزارع جنوب كرمان به كشت گندم اختصاص یافته و بخشی از گندم تولیدی توسط استان های همجوار خریداری شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی جنوب كرمان بیان كرد: امسال با تولید بیش از هشت هزار تن گندم بذری در این زمینه به خودكفایی كامل رسیدیم.
سطح زیر كشت گندم در شمال و جنوب استان 80 هزار و 500 هكتار است.
استان كرمان دارای 23 شهرستان است و جنوب استان با هفت شهرستان سازمان جهاد كشاورزی مستقل دارد.
گزارش از كمیل بهشتیان
7429/3028/ 6075
۰ نفر