۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۴
کد خبر: 82176770
T T
۰ نفر
سوت بازي هاي المپيك به صدا در آمد/ اثبات توانمندي زنان ايران در ميدان ريو

ريو - ايرنا - رقابت نمايندگان 206 كشور جهان در سي و يكمين دوره بازي هاي المپيك از صبح شنبه به وقت محلي به تدريج در رشته هاي مختلف آغاز مي شود و برترين هاي رشته هاي ورزشي جهان توانايي و هوشمندي خود را در 28 رشته ورزشي به محك آزمايش مي گذارند تا سهم خود را از 306 مدال رنگارنگ اين رقابت ها بدست آورند.

از ايران نيز 64 دلاور زن و مرد، گام به آوردگاه ريو گذاشته اند كه 9 نفر آنان زن هستند. اين تعداد بانوي ورزشكار ايراني ركوردي در همه ادوار بازي هاي المپيك است و اين نشان مي دهد كه نقش زنان در حوزه ورزش بيش از پيش تاثيرگذارتر شده است.
اين زنان ورزشكار در شش رشته رقابت مي كنند، شمار بانوان ايران در المپيك 2016 ريو البته يك نفر بيشتر از المپيك 2012 لندن است، اما در برخي رشته ها شمار زنان رشد 100 درصدي داشته است. تعداد سهميه زنان ايران در رشته تيراندازي از المپيك 2012 لندن تا المپيك 2016 ريو از دو نفر به چهار نفر افزايش يافته است.
نجمه خدمتي، مه لقا جام بزرگ، ‌الهه احمدي و گلنوش سبقت الهي چهار زن تيرانداز ايراني هستند كه افتخار حضور در بزرگترين رويداد ورزشي جهان را از آن خود كرده اند و به نظر مي رسد كه حداقل سه تن از آنان از شانس هاي كسب مدال براي كاروان ايران باشند.
** تيراندازي
اگر چه بسياري از پيش بيني ها شانس كسب نخستين مدال زنان ايران را با الهه احمدي براي كشور ميسر مي دانند، اما نجمه خدمتي يكي از جوان ترين ورزشكاران ايران در ريو بزرگترين شانس كسب نخستين مدال زنان المپيكي ايران است.
خدمتي كه نخستين مدال آور طلايي ايران در بازي هاي آسيايي 2014 اينچئون و يونيورسياد دانشجويان جهان 2015 كره جنوبي است، چنان با آرامش و بي توجه به حريفان هدف را نشانه مي رود كه بارقه اميد را در دل هر ايراني ايجاد مي كند كه اين تيرانداز بيرجندي بتواند چون بازي هاي آسيايي 2014 و مسابقات دانشجويان جهان، اين بار نيز چراغ مدال آوري كاروان ايران در ريو را روشن كند.
خدمتي كه مي گويد هدفش كسب چندين مدال المپيك در زندگي ورزشي اش است، ‌از روند آماده سازي تيم در دو ماه اخير راضي است و معتقد است هر قدر المپيكي ها بتوانند هيجانات و استرس هايشان را كنترل كنند شانس شان را براي كسب مدال افزايش مي دهند.
او به جد اميدوار است كه بتواند در هر دو ماده تفنگ بادي 10 متر و سه وضعيت براي كشور مدال آوري كند.
الهه احمدي كه چندي پيش به عنوان برترين زن تيرانداز جهان شناخته شد، دومين حضورش در المپيك را تجربه مي كند و معتقد است همه تلاش اش را براي صعود به فينال و كسب مدال خواهد كرد، اما كسب مدال تنها به خواست ورزشكار بستگي ندارد و شرايط و فضاي مسابقه هم مي تواند بر روند مدال آوري تاثير گذار باشد.
اين تيرانداز كه عنوان ششمي المپيك 2012 لندن در كارنامه دارد، با انگيزه اي بسيار بالا تمرينات و اردوها را پشت سر گذاشته و اميدوار است كه بتواند مدال خوشرنگي براي كشورش صيد كند.
احمدي كه با مدال طلاي مسابقات قهرماني جهان در آذربايجان راهي ريو شد، به عنوان تنها مادر كاروان ورزشي ايران در المپيك، شرايط بسيار سختي را در اردوهاي خارجي تيم پشت سر گذاشته و حالا هم بايد در رقابت هاي المپيك با تمركزي چند برابر در ريو شانه به شانه حريفان براي كسب مدال رقابت كند.
مه لقا جام بزرگي ديگر دختر المپيكي ايران در ريو است و او هم چون احمدي براي دومين بار مجوز حضور در المپيك را كسب كرده است.
او معتقد است در سايه ايمان به خدا، تلاش و كنترل هيجان مي تواند شانس ايران را براي كسب مدال در المپيك افزايش دهد.
اين كارشناس فيزيك هسته اي كشورمان نخستين ورزشكار ايراني بود كه سهميه المپيك لندن را كسب كرد.
اين تيرانداز همداني مي گويد شرايط آمادگي بسيار بهتري نسبت به المپيك لندن دارد و با استفاده از تجربه المپيك قبلي مي تواند جايگاه بهتري كسب كند.
آخرين سهميه تيراندازي زنان ايران متعلق به گلنوش سبقت الهي است. وي تنها نماينده تيراندازي ايران در رشته تپانچه در المپيك است كه سال گذشته پس از صعود به فينال مسابقات قهرماني آسيا در هند و رسيدن رده چهارم آسيا، سهميه المپيك 2016 را به دست آورد.
پيش از كسب سهميه المپيك، نام سبقت الهي فقط در مسابقات قهرماني كشور شنيده مي شد و شايد كمتر كسي وي را مي شناخت.
سبقت الهي معتقد است مهم نيست كه مي تواند مدال بگيرد يا نه، مهم آن است كه بتواند بهترين عملكرد در دوره فعاليت در رشته تيراندازي را در المپيك ارايه كند.
** تكواندو
جوانترين ورزشكار زن كاروان ايران كيميا عليزاده است، اين تكواندو كار بلند قامت ايراني در جريان مسابقات انتخابي المپيك در قاره آسيا به ميزباني فيليپين سهميه كسب كرد و از آن به بعد تمريناتش را به صورت اختصاصي با مهرو كمراني پيگيري كرد.
ايران پيش از اين و در سه دوره قبلي المپيك 2004 آتن، 2008 پكن و 2012 لندن به ترتيب با ساناز شهبازي، سارا خوش جمال فكري و سوسن حاجي پور در المپيك شركت كرده بود و تا به امروز هرگز اميدوار به كسب مدال در المپيك نبود.
عليزاده چهارمين تكواندو كار زن المپپكي ايران است و بسياري از كارشناسان اين رشته او را در حد كسب مدال مي بينند.
** روئينگ (قايقراني )
ايران چهار سال قبل و براي المپيك 2012 لندن در رشته قايقراني زنان دو سهميه در ماده آب هاي آرام و روئينگ كسب كرد، اما از همان نخست هم مشخص بود كه اين سهميه ها تنها براي حضور است نه كسب مدال و حالا يك بار ديگر همه مي دانند كه مهسا جاور براي كسب مدال بايد معجزه كند.
** دووميداني
تنها المپيكي ايران در رشته دووميداني ليلا رجبي، پرتابگري از كشور بلاروس است كه چند سالي است با يك ايراني ازدواج كرد و تابعيت ايران را پذيرفت. رجبي دومين بار است كه به نام ايران سهميه المپيك مي گيرد.
رجبي در جريان مسابقات كازانوف قراقستان سهميه گرفت و اگر چه چند ماه قبل اعلام كرد به دليل نامناسب بودن شرايط اردوها حاضر نيست به المپيك برود،‌ اما پس از آن با حمايت فدارسيون، تمريناتش را زير نظر پيمان رجبي همسرش پيگيري كرد و حالا بايد شانس خود را در ريو بيازمايد.
**تيراندازي با كمان
زهرا نعمتي دارنده مدال طلاي تيراندازي با كمان پارالمپيك لندن، نه تنها موفق شد دوباره سهميه پارالمپيك را كسب كند كه اين بار سهميه المپيك را نيز بدست آورده است.
اين بانوي كرماني پرچمدار ايران نيز است. او در سال 2013 نه تنها بهترين ورزشكار معلول جهان كه عنوان بهترين ورزشكار جهان را نيز كسب كرد.
اگر چه بسياري از كارشناسان ورزشي به اتكا اراده قوي، برنامه تمريني و مسابقه اي خوب اين ورزشكار در دو سال گذشته و حضور يك سرمربي كره اي، وي را يكي از شانس هاي كسب مدال كاروان ايران مي دانند، اما برخي نيز با توجه به ركورد بالاتر مسابقات المپيك، معتقدند كه اين ورزشكار نيز براي كسب مدال بايد همت مضاعف داشته باشد.
ورزشي **1828**1701**1545
۰ نفر