۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82178352
T T
۰ نفر
سازمان مدارس غيردولتي تاسيس مي شود

تهران- ايرنا- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مصوب كردند كه سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي زير مجموعه وزارت آموزش و پرورش تأسيس شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان در جلسه علني روز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، لايحه تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غير دولتي را اصلاح كردند.
بر اين اساس، ماده (1) لايحه مذكور به شرح ذيل اصلاح شد و تبصره (1) و (2) آن به قوت خود باقي است:
ماده 1- در راستاي ارتقاء جايگاه نظام تعليم و تربيت كشور ضمن تاكيد بر ارتقاء كمي و كيفي مدارس دولتي به منظور بهره‌گيري از مشاركت همگاني و مردمي در امر آموزش و پرورش و تاسيس مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي و بهره‌گيري از ظرفيت قوانين بالادستي و مستند به سياست‌هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش كشور ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و راهبردهاي كلان و راهكارهاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، همچنين سند نقشه جامع علمي كشور با حفظ كاركردهاي سياست‌گذاري و نظارتي نظام، سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي وابسته به وزارت آموزش و پرورش تاسيس مي‌گردد.
در اين ماده تصريح شده است: رئيس اين سازمان معاون وزير است.
به گزارش ايرنا، ميرحمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ابتداي بررسي اين لايحه درباره اصلاحات صورت گرفته مورد نظر شوراي نگهبان توضيح داد كه قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي و غيردولتي از سال 67 تا 87 به مدت 20 سال در كشور اجرا شد كه سال 87 اصلاحاتي به آن وارد و مجوز 5 سال اجراي آزمايشي را دريافت كرد و سال 92 پس از پايان مدت 5 ساله آموزشي، تا سال 94 تمديد شد.
نماينده مردم گرمي در مجلس ادامه داد: اين لايحه در اواخر مجلس نهم با اصلاحاتي از سوي شوراي نگهبان به مجلس دهم ارائه شد و كميسيون آموزش نيز با دقت جزئيات اين لايحه را بررسي و ايرادات وارده را رفع كرده است.
وي با بيان اينكه حدود 10 درصد دانش آموزان در مدارس غيردولتي در آغاز سال جديد مشغول به تحصيل مي شوند، افزود: مديران، مربيان و اوليا نيازمند تسريع در تصويب اين قانون هستند.
همچنين مهرداد بائوج لاهوتي در مخالفت با لايحه تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي گفت: تنها بين 10 تا 15 درصد دانش آموزان كل كشور در مدارس غيردولتي تحصيل مي كنند اما اين لايحه مي خواهد تشكلي به اندازه يك سازمان با رياست معاون وزير براي آن تشكيل دهد.
وي با طرح اين سوال كه تا كي مي خواهيم اين وزارتخانه را هر روز بزرگ‌تر كنيم؟ افزود: در واقع نبايد براي 10 درصد دانش آموزان يك سازمان ديگر به اين وزارتخانه تحميل كرد.
نماينده مردم لنگرود همچنين از رئيس مجلس درخواست كرد كه اين لايحه به طور كل به كميسيون بازگردد.
لاريجاني در پاسخ به مخالفت لاهوتي گفت: مجلس اين لايحه را تصويب كرده و امروز فقط ايراد شوراي نگهبان بررسي مي‌شود.
حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده مردم ميمه و شاهين شهر نيز در موافقت با اين لايحه اظهار داشت: متن قبلي لايحه با متن اصلاح شده كنوني تفاوت دارد و در اين متن ارتقاء جايگاه نظام در تعليم و تربيت، ارتقاء كمي و كيفي مدارس دولتي به منظور بهره‌گيري از مشاركت‌هاي همگاني مردمي، بهره‌گيري از ظرفيت قوانين بالادستي اضافه شده است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات به بيان اينكه به نظر مي‌رسد نكات اضافه شده توسط كميسيون آموزش قابل تامل است، گفت:‌ اين طرح دغدغه‌هاي دولت را در آينده كاهش مي‌ دهد.
عليرضا سليمي عضو هيات رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات نيز در اخطاري گفت: در اين لايحه هنوز ابهاماتي وجود دارد.
لاريجاني اخطار وي را نيز وارد ندانست.
سيام**9103**1429