۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82179846
T T
۰ نفر
افزایش تنش میان چین و ژاپن در دریای شرقی و هشدار جدی توكیو به پكن

پكن - ایرنا - دولت ژاپن روز دوشنبه در واكنش به حضور شناورها و كشتی های چینی در آبهای مورد مناقشه در دریای شرقی اعلام كرد كه عزم خود را برای ترغیب و وادار كردن پكن به حفظ امنیت این منطقه جزم كرده است.

به گزارش ایرنا، هشدار امروز ژاپن به چین برای چندمین بار طی دو هفته اخیر انجام می شود و این كشور در آخرین واكنش اعتراضی خود، هفته گذشته سفیر چین در این كشور را به محل وزارت امور خارجه فرا خواند.
«یوشیهیده سوگا» دبیر اول كابینه و سخنگوی دولت ژاپن امروز در سخنانی تاكید كرد كه توكیو به شدت از ورود كشتی های چینی به آبهای سرزمینی این كشور در دریای شرقی معترض است.
پكن و توكیو بر سر مالكیت سه جزیره (مجمع الجزایر) در دریای شرقی كه در چین به نام «دیائویو» و در ژاپن به نام «سنكاكو» شناخته می شود، اختلاف نظر دارند و هر یك خود را مالك این جزایر می دانند.
پكن می گوید نام این جزیره در اسناد تاریخی به قدمت 600 سال در چین موجود است و چینی ها مالكیت جزایر را تنها پس از شكست به ژاپن در سال 1895 به توكیو واگذار كرده اند.
سخنگوی دولت ژاپن اعلام كرد كه حضور كشتی های دولتی چین به آبهای مورد ادعای توكیو در منطقه، موجب افزایش تنش ها در روابط دوجانبه خواهد شد و این كشور مجبور است در این خصوص واكنشی قاطعانه و البته سنجیده نشان دهد.
«سوگا» در عین حال تصریح كرد كه ژاپن به هشدارهای خود به چین مبنی بر امتناع از رفتارهایی كه تنش ها در دریای شرقی را افزایش می دهد، ادامه خواهد داد.
او گفت كه در مجموع 14 كشتی دولتی چین در روزهای اخیر به آبهای سرزمینی این كشور وارد شده اند كه این موضوع می تواند از منظر قانونی، نقض آشكار قوانین بین المللی باشد و مورد پیگیری قرار گیرد.
وی افزود: با این حال، همچنان 12 كشتی چینی در ساعات ابتدایی روز دوشنبه در این منطقه حضور داشتند و گارد ساحلی ژاپن تلاش می كند كه تنش های ناشی از این موقعیت را كاهش دهد.
براساس گزارش ها، فعالیت كشتی های چین از روز جمعه گذشته در مناطق اطراف جزایر مورد مناقشه دو طرف افزایش یافته و این موضوع منجر به اعتراضات مكرر ژاپن شده است.
این در حالی است كه وزیر امور خارجه ژاپن نیز پیشتر اعلام كرده بود حضور قایق های ماهیگیری و كشتی های گارد ساحلی چین در این منطقه دریایی طی چند سال اخیر به بیش از 200 مورد رسیده است.
توكیو همچنین دیروز (یكشنبه) به چین به دلیل نصب یك رادار در منطقه مورد مناقشه در شرق این كشور اعتراض كرد و گفت كه نگران است پكن روزی بخواهد با انتقال مخفیانه برخی امكانات جاسوسی و نظامی به سكوهای حفاری و تاسیسات اقتصادی جدید حد فاصل مرزهای دو كشور، از منابع زیر زمینی ژاپن نیز بهره برداری خاص انجام دهد.
این تنش ها در حالی رو به تشدید است كه كمتر از یك ماه پیش، دادگاه بین المللی لاهه ادعاهای چین در قبال دریای جنوبی در مناقشه با فیلیپین را بی پایه و اساس دانست.
چین نیز از پذیرش حكم دادگاه لاهه سر باز زد و به دنبال این موضوع ژاپن چین را ملزم به پذیرش این حكم دانست و پكن نیز این رفتار توكیو را مصداق بارز مداخله و تهدید توكیو در امور داخلی خود دانسته است.
«هوا چون اینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز شنبه گذشته اعلام كرد كه مالكیت چین بر این جزایر و آبهای اطراف آن انكار نشدنی است و این موضوع مصداق تمامیت ارضی این كشور است.
آساق**1597